Isnin, 26 Oktober 2009

Guru kaunseling kena celik teknologi

KAEDAH kaunseling digunakan di sekolah diakui berada pada takuk lama, bersifat konvensional serta tidak selari dengan perkembangan remaja ketika ini yang lebih suka mencari alternatif lain untuk meluahkan perasaan mereka.

Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata jika dilihat kepada pendekatan sedia ada yang meletakkan seorang guru kaunseling di sekolah dengan harapan murid bermasalah berjumpa dan berkongsi masalah mereka adalah satu kaedah lama yang tidak lagi berkesan dipraktikkan ketika ini.

Pelajar sekarang tak suka berkongsi masalah secara terus dengan guru, apatah lagi berasakan ia tidak selamat kerana guru kaunseling juga hakikatnya seorang guru. Oleh itu, mereka akan memilih alternatif lain dan laman web adalah kaedah popular ketika ini. Fenomena itu biasa dan mereka tak boleh dipersalahkan.

Sepatutnya, guru kaunseling perlu mempunyai pendekatan yang selari dengan perkembangan situasi semasa. Jika pelajar guna Facebook, guru juga perlu guna. Jadi kawan mereka dalam Facebook dan ajak mereka kongsi masalah. Guru perlu dekat dengan kehendak mereka,” katanya.

Beliau berkata, akibat kegagalan dalam sistem komunikasi itu, pelajar memilih untuk berkongsi secara terbuka di alam maya dan lantaran mereka juga tidak dididik supaya berhemah, berlaku pelanggaran tatasusila ketika berkomunikasi di internet. Selain itu, ketelusan serta integriti di kalangan guru kaunseling juga boleh dipersoalkan menyebabkan pelajar tidak yakin untuk berkongsi masalah dengan mereka.

Turut dipersoalkan ialah bagaimana kaedah menangani isu disiplin di sekolah, terutama membabitkan kes di laman web kerana mungkin wujud elemen tindakan beremosi pengetua tanpa mengambil kira semua faktor atau punca perkara itu berlaku.

“Pengetua tak wajar buang pelajar yang hina guru dalam laman web. Sepatutnya kena cari punca ia berlaku. Cari jalan rapatkan hubungan dan cari bukti kebenaran yang diluahkan dalam laman web. Namun, hukuman lain perlu juga dilaksanakan untuk menjadi iktibar kepada pelajar lain.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata merujuk kepada kes dilaporkan akhbar mengenai pelajar sekolah berasrama penuh yang dinasihatkan supaya berpindah sekolah selepas menghina pengetuanya dalam laman web Friendster, perkara itu bukanlah semata-mata kesalahan yang dilakukannya sehingga tindakan sebegitu diambil.

“Ia kesalahan berulang selepas beberapa tindakan sudah diambil. Dalam sistem pengurusan disiplin di sekolah, ada beberapa langkah digunakan termasuk amaran, kaunseling dan langkah buang sekolah adalah tindakan terakhir.

“Menghina sekolah atau pengetua dalam laman web tetap satu kesalahan disiplin, walaupun ia tidak termaktub dalam peraturan sekolah. Pengetua berhak menggunakan kuasa yang ada untuk bertindak. Apa saja yang menjejas atau memburukkan nama baik sekolah dianggap satu kesalahan,” katanya.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), Mohamed Sharil Tarmizi, apa saja perkataan dalam laman web yang berunsur lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelek sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain adalah satu kesalahan.

“Sebarang bentuk perbuatan dianggap salah dalam alam nyata turut dianggap salah dalam alam maya,” katanya.

Yang Dipertua Majlis Guru Besar, Ruslan Madon, pula berkata, kemahuan pelajar meluahkan perasaan tidak wajar disekat dan sepatutnya pihak sekolah menggunakan pendekatan yang seboleh mungkin seiring dengan kehendak dan cara pelajar. Keengganan dan kekerasan pihak sekolah menyekat kebebasan melepaskan tekanan di kalangan remaja menyebabkan berlaku banyak perkara tidak diingini, sekali gus mendorong pelajar bertindak di luar batas norma yang sepatutnya.

“Jika kita amati, pelajar suka menggunakan alternatif lain meluahkan perasaan. Mereka tak suka bersemuka dengan guru kerana rasa tidak selamat. Justeru, pelbagai cara digunakan termasuk menggunakan laman web, menconteng dinding dengan kata-kata kesat terhadap seseorang, malah ada yang menendang pintu atau menumbuk dinding.

“Sesetengah pelajar tak suka bersemuka atas pelbagai sebab. Mungkin mereka malu atau takut risiko lain. Oleh itu, jika mereka suka gunakan laman web atau internet, kita juga perlu guna sumber sama,” katanya.

Beliau juga mahu semua pihak lebih memahami dan prihatin dengan kehendak serta masalah remaja kerana pasti semua dinyatakan atau diluahkan, meskipun dalam bentuk tidak sesuai menggambarkan satu situasi yang bersebab.

“Apa kata kita ikut rentak mereka. Sediakan dinding khas di sekolah supaya mereka boleh pada bila-bila masa meluahkan perasaan di tempat yang disediakan. Nak tumbuk dinding, sediakan ‘punching bag’ supaya mereka boleh belasah sepuas hati. Guru kaunseling dan pengetua pula perlu ada emel yang diketahui semua pelajar supaya mereka boleh meluahkan perasaan tanpa perlu bersemuka.

“Sesetengah pelajar tak suka bersemuka atas pelbagai sebab. Mungkin mereka malu atau takut risiko lain. Kerana itu, jika mereka suka gunakan laman web atau internet, kita juga perlu guna sumber yang sama,” katanya. Beliau juga mahu semua pihak lebih memahami dan prihatin dengan kehendak serta masalah remaja kerana pasti semua yang dinyatakan atau diluahkan, meskipun dalam bentuk tidak sesuai menggambarkan satu situasi yang bersebab.

“Takkan mereka memaki hamun tanpa sebab. Mesti ada sebab. Mungkin juga ada kebenarannya. Jika mereka meluahkan sesuatu, periksa dan siasat. Mana tahu mungkin memang benar guru dimaksudkan bermasalah,” katanya.

Sumber : http://www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Komen