Rabu, 22 Julai 2009

ISU PEMINJAM WANG HARAM (AH LONG)

Polis diarah 'hubungi ah long'


HISHAMMUDDIN Tun Hussein diiringi Ismail Omar (dua dari kanan) dan Ahmad Zubir Murshid (kanan) melihat bilik operasi CCTV balai polis baru di Ara Damansara, Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 21 Julai - Tindakan ah long yang menjadikan iklan dalam akhbar dan tempat awam untuk menarik minat golongan peminjam, mungkin tidak lagi berkesan selepas ini.

Ini disebabkan, polis kini berusaha membanteras kegiatan pinjaman wang secara haram itu melalui pelbagai cara yang lebih tegas.

Antara langkah tersebut, semua Ketua Polis Negeri dan Ketua Polis Daerah akan menghubungi nombor yang terdapat pada iklan sindiket ah long.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, melalui tindakan itu, kegiatan ah long dapat dikesan di peringkat akar umbi dan disekat daripada terus 'merebak'.

Beliau pada masa yang sama meminta akhbar supaya tidak lagi menyiarkan nombor yang mempunyai kaitan dengan ah long.

"Sekiranya gagal berbuat demikian, kita terpaksa bertindak ke atas mereka kerana bersekongkol dengan kumpulan ini (ah long)," tegasnya pada sidang akhbar selepas merasmikan balai polis baru di Ara Damansara di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar dan Ketua Eksekutif Kumpulan Sime Darby Berhad, Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid.

Beliau berkata, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, sebanyak 193 kes berhubung jenayah membabitkan ah long dilaporkan.

"Daripada jumlah itu, sebanyak 128 kes dilaporkan oleh sama ada ahli keluarga mangsa, jiran atau polis manakala selebihnya oleh mangsa sendiri," ujarnya.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, mangsa berketurunan Melayu mendahului senarai itu dengan 111 laporan diikuti Cina (57 kes) dan India (20 kes).

Lain-lain bangsa dan warga asing, katanya, masing-masing mencatatkan empat dan satu kes.

Bagi pecahan negeri pula, beliau berkata, Johor mencatatkan jumlah kes tertinggi dengan 49 kes, diikuti Selangor 42 kes; Melaka (24), Negeri Sembilan (16), Terengganu (15) dan Kuala Lumpur (10).

"Pahang, Kedah dan Perak masing-masing mencatatkan sembilan kes. Pulau Pinang pula menerima empat kes, Kelantan, Sabah dan Sarawak pula masing-masing dua kes manakala tiada kes dilaporkan di Perlis," jelasnya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pekerja swasta dan mereka yang berkerja sendiri mendahului senarai mangsa ah long dengan masing-masing 75 kes.

Kakitangan awam pula katanya, mencatatkan sebanyak 48 kes diikuti penganggur 20 kes.

Pada masa yang sama beliau berkata, polis sudah mula bertindak membeku aset termasuk rumah dan akaun terhadap mana-mana ah long yang terlibat dengan kegiatan penggubahan wang haram.

Berhubung perkara itu, beliau berkata, setakat ini, polis sedang menyiasat lima lelaki berhubung kes ah long.

"Polis sedang melakukan siasatan lanjut termasuk menyiasat aset, jumlah dan nilai akaun kesemua lelaki berkenaan," katanya.

Katanya, tindakan itu adalah termaktub di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan