Jumaat, 28 Ogos 2009

PENGAJARAN DARIPADA MANUSIA TERPANTAS DUNIA

APA pengajaran yang boleh diberikan pemenang tiga pingat emas Olimpik, Usain Bolt, manusia terpantas di dunia, terhadap pemimpin perniagaan masa depan?

Agak mengejutkan, banyak juga. Bintang pecut itu dan jurulatihnya, Glen Mills, berada di Lausanne, Switzerland minggu lalu untuk berkongsi pengalaman, motivasi dan prinsip kejayaan mereka di depan 200 peserta seminar di sebuah sekolah perniagaan IMD.

"Kejayaan bagi saya adalah berterusan melakukan perkara hebat. Saya belum betul-betul berjaya. Bagi saya, saya akan menjadi atlit hebat jika saya mampu melakukan perkara ini saban tahun," katanya pada seminar itu.

Namun ia bukanlah semestinya mengenai memecahkan rekod, Bolt berkata: "Tahap saya adalah kejuaraan, bukan catatan rekod. Saya mahu menjadi legenda. Saya mahu orang berkata saya adalah antara atlit terhebat dalam sukan ini."

Pelari Jamaica berusia 22 tahun itu disertai jurulatihnya yang bagaikan bapanya sendiri, Mills.

"Ya, dia adalah bintang. Tapi apabila kami berada di trek, saya adalah bos," kata Mills, yang menegaskan bahawa Bolt perlu mengekalkan tahap tingginya. "Dia perlu memiliki motivasi untuk mengatasi apa yang dilakukannya sebelum ini. Dia belum memuncak lagi. Dia ada dua tahun lagi sebelum memuncak."

Mills pertama kali menyaksikan Bolt berlari pada kejohanan remaja dunia di Jamaica tujuh tahun lalu.

Di depan penyokong sendiri, Bolt yang berusia 15 tahun ketika itu memenangi acara 200 meter dengan masa 20.61 saat, muncul pelari paling muda memenangi perlumbaan pada kejohanan remaja dunia.

Namun perubahan daripada sekolah tinggi ke era profesional tidak mudah. Bolt mengalami beberapa kegagalan sebagai atlit remaja, terutamanya teknik yang lemah dan kecederaan berulang.

Menarik diri daripada pusingan pertama dalam kemunculan sulungnya pada Sukan Olimpik 2004 kerana kecederaan menimbulkan kritikan di tanah airnya.

Mills mula melatih Bolt pada 2005 dan mengemudi atlit itu daripada seorang yang sering cedera kepada juara Olimpik dalam tempoh dua tahun.

"Perkara pertama yang diberitahunya kepada saya adalah saya perlu kalah sebelum boleh menang," kata pelari pecut itu.

"Ia penting untuk mengajarnya mengenai perjalanan daripada terus kepada destinasi terakhir," kata jurulatih itu.

"Saya seorang yang bersifat realistik. Anda akan menjadi lebih berjaya jika anda bersedia bagi kejayaan dan kegagalan," katanya. "Sesetengah jurulatih hanya bercakap mengenai kejayaan. Tapi jika anda bersedia bagi segala keadaan, maka anda akan mampu menangani semua keadaan dengan lebih baik."

Profesor IMD, John Weeks berasakan pelari pecut Jamaica itu memberikan banyak pengajaran buat ahli perniagaan masa kini.

"Mencapai tahap yang dimiliki Bolt memerlukan motivasi, pemikiran kritikal dan fokus. Malah lebih penting, ia memerlukan seseorang mengubah kegagalan terdahulu kepada kelebihan, mengubah kekurangan kepada kekuatan dan mengembangkan motivasi yang diperlukan oleh seorang juara dunia," katanya.

Pakar perunding Fabio Antonello bersetuju adalah menarik mendengar daripada seseorang yang belajar menerusi masa-masa sukar.

"Dalam dunia hari ini kita perlu mengetepikan ketakutan berdepan kegagalan dan percaya terhadap keupayaan diri sendiri," katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan