Ahad, 13 September 2009

18 barang kawalan


Ismail Sabri Yaakob (dua dari kanan) mencuba kebolehannya memotong ikan pari ketika membuat lawatan di Pasar Sehari Temerloh, semalam.


TEMERLOH 13 Sept. - Sebanyak 18 jenis barangan disenaraikan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Hari Raya tahun ini bermula hari ini sehingga 27 September.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, langkah itu bertujuan membendung tindakan mencatu barangan keperluan oleh para peniaga yang tidak beretika semasa musim perayaan.

Beliau bagaimanapun berkata, peniaga perlu mendapatkan lesen menjual barang-barang kawalan yang dikeluarkan secara percuma daripada mana-mana cawangan kementerian.

"Sehingga ini sebanyak 15,057 lesen seumpama itu telah dikeluarkan kepada peniaga di seluruh negara,'' katanya kepada pemberita selepas meninjau harga barangan di pekan sehari Temerloh di sini hari ini.

Antara barang yang disenaraikan adalah ayam hidup, ayam standard, ayam super, daging lembu tempatan, daging kerbau import India, telur ayam gred A, telur ayam gred B, telur ayam gred C, kobis bulat import dari Indonesia dan China.

Turut disenaraikan cili merah, tomato, kelapa biji, kelapa parut, ubi kentang import dari Indonesia dan China, kacang tanah import, bawang merah kecil India, bawang putih China dan ikan Kembung.

Ismail Sabri menjelaskan, bekalan barang-barang keperluan untuk hari raya tahun ini mencukupi berikutan jaminan pembekal dan pemborong untuk mengadakan bekalan yang secukupnya.

"Kebiasaannya orang ramai akan membeli barang-barang keperluan itu secara banyak seminggu sebelum hari raya,'' katanya.

Oleh itu kata beliau, seramai 2,000 pegawai penguat kuasa kementerian juga telah diarah supaya meningkatkan pemeriksaan dan pemantauan bagi memastikan peniaga tidak menaikkan harga barang.

Beliau juga meminta orang ramai supaya melaporkan kepada mana-mana cawangan penguat kuasa di seluruh negara dengan mengunakan talian tol bebas 1-800-886-800 atau e-aduan@kpdnkk.gov.my jika mendapati ada peniaga yang menaikkan harga barang tersebut untuk diambil tindakan.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan