Rabu, 30 September 2009

ISU BENCANA ALAM


Wujudkan segera sistem amaran awal bencana

GEGARAN akibat gempa bumi di Sumatera petang semalam turut dirasai di sekitar Kuala Lumpur. Mereka yang berada di bangunan tinggi berasa cemas akibat kesan gegaran daripada gempa bumi itu.

Keyakinan bahawa Malaysia adalah kawasan yang bebas daripada ancaman bencana alam perlu dikaji semula.

Sejak kejadian tsunami pada 2004, tekanan tektonik mula aktif di negara ini dan ia menyebabkan kekerapan kejadian gempa bumi. Gegarannya pun kerap memberi kesan psikologi kepada mangsa yang terlibat.

Sesungguhnya, tsunami Disember 2004 masih diingati dan dirasai oleh segelintir rakyat kita. Apatah lagi kini berlaku tsunami akibat gempa bumi yang kuat di Kepulauan Pasifik. Tsunami itu telah menenggelamkan dan meragut puluhan nyawa penduduk di Samoa dan Tonga.

Bumi nampaknya kembali tidak stabil. Selepas gempa bumi di Lautan Pasifik, ia melanda pula Sumatera.

Di Vietnam pula berlaku banjir besar di bahagian tengah negara itu kelmarin sebelum ia dilanda Taufan Ketsana yang turut menyebabkan huru-hara di Filipina.

Kita bersyukur Malaysia terlindung daripada malapetaka seumpama itu.

Tetapi kita tidak boleh leka kerana tempiasnya masih boleh menyebabkan rakyat kita menjadi mangsa.

Sejak beberapa tahun, kawasan-kawasan tertentu di negara kita turut berlaku gegaran, malah gempa bumi kecil juga sudah muncul di Bukit Tinggi, Pahang.

Maka keluarlah kenyataan pihak tertentu yang meminta supaya rakyat tidak panik.

Lalu mereka menyatakan telah mengambil langkah tertentu untuk memantau kejadian gempa bumi dan memberi amaran awal serta kaedah untuk menyelamatkan diri.

Tetapi sehingga hari ini di mana poster atau risalah kaedah serta cara-cara bertindak bagi memastikan keselamatan sekiranya berlaku gempa bumi atau gegaran di bangunan tinggi di Malaysia?

Latihan meningkatkan kesedaran dan kemahiran orang ramai menghadapi bencana termasuk gempa bumi dan tsunami pun tidak kedengaran atau dijalankan lagi.

Barangkali kita masih tercari-cari kaedah untuk memberi pendidikan asas sebagai persediaan dan kewaspadaan untuk mendepani bencana alam seumpama ini.

Rakyat Malaysia mesti diajar cara untuk melindungi diri jika berlaku bencana alam. Di negara maju dan Asia Timur, persediaan menghadapi gempa bumi telah menjadi budaya sejak kecil. Anak-anak kecil mereka sudah terbiasa dengan bunyi siren amaran awal yang dipasang di persisiran pantai.

Pelajar sekolah diingatkan melindungi diri di bawah meja apabila gegaran berlaku sebagai langkah keselamatan diri mengelak objek berterbangan.

Sebaliknya anak-anak kita, bila banjir ia menjadi semacam pesta. Kalau ada pun latihan kecemasan cuma melatih murid-murid sekolah cara untuk keluar segera dari bilik darjah jika loceng kebakaran berdering.

Jika Malaysia semakin peka terhadap aspek kesedaran mengenai bahaya gempa bumi, kita perlu adakan sistem amaran awal untuk menyiapkan mental dan fizikal rakyat terhadap keselamatan diri.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

1 ulasan:

  1. Mari menjaga kelestarian alam.... Saya ingin berbagi artikel tentang Florence sepanjang Sungai Arno di https://stenote-berkata.blogspot.hk/2018/04/florence-sepanjang-sungai-arno.html
    Lihatlah juga videonya di Youtube https://youtu.be/Wzp8pgiZn7c

    BalasPadam