Rabu, 16 September 2009

Langkah Meminimumkan Nahas di Jalan Raya Menjelang Musim Perayaan

Korban sehari Ops Sikap atasi sebulan kematian H1N1

OPS Sikap ke-20 yang bermula pada Ahad lalu menyaksikan angka kematian sebanyak lapan kes pada hari pertama. Angka kematian itu dijangka terus meningkat menjelangnya waktu puncak iaitu dua atau tiga hari sebelum dan selepas hari raya.

Ops Sikap dilancarkan untuk mengurangkan angka kemalangan jalan raya pada musim perayaan dan sekali gus mengurangkan kehilangan nyawa. Menjelang usianya yang ke-20, diharapkan suatu statistik yang lebih baik dapat dilihat setelah berakhirnya Ops Sikap ini.

Pelbagai pihak telah cuba sedaya-upaya bagi mencapai objektif meminimakan nahas jalan raya pada musim perayaan. Bukan sahaja pihak Polis Diraja Malaysia, bahagian Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) turut melaksanakan tanggungjawabnya dengan kolaborasi agensi-agensi kerajaan lain.

Pelbagai pendekatan telah dan akan diambil bagi menurunkan kadar kemalangan dan angka nahas maut ekoran insiden ini.

Antaranya ialah larangan ke atas kenderaan barangan menggunakan jalan raya pada 18 dan 19 September serta 26 dan 27 September selain pemantauan dan kawalan keredaan trafik melalui 19 Menara Kawalan Trafik PDRM, pemantauan dan pemeriksaan perkhidmatan bas ekspres di depot dan 35 lokasi terminal bas, pengurangan had laju maksimum sebanyak 10 kilometer sejam bagi jalan persekutuan dan negeri mulai 13 hingga 27 September.

Kerajaan juga menggalakkan penggunaan sistem pengangkutan awam serta kempen-kempen advokasi keselamatan jalan raya.

Menteri Kerja Raya telah mengarahkan kerja-kerja membaik pulih di lebuh-lebuh raya dihentikan seketika bagi mengurangkan risiko kesesakan dan yang lebih penting ialah meminumkan kes kemalangan.

Sungguhpun begitu operasi tahunan ini sering kali dipandang enteng dan kurang penting oleh pengguna-pengguna jalan raya. Dalam mereka berwaspada dengan perangkap-perangkap had laju, pedal minyak kembali ditekan setelah lokasi penguatkuasa polis atau kamera perakam kelajuan dilepasi.

Inilah sebenarnya masalah yang besar yang dilihat sukar ditangani saban tahun.

Aktiviti memotong barisan boleh dilihat di mana-mana jalan asal sahaja ada barisan. Di mana ada barisan, di situlah ada yang mengambil kesempatan tanpa memikirkan perasaan mereka yang berbaris menunggu sekian lama.

Lebih parah, rasa mereka sentiasa terselamat dan kemalangan-kemalangan yang menimpa seperti dipaparkan dalam akhbar dan televisyen hanya menimpa orang lain membuat mereka yang samseng di jalan raya ini bersikap 'kebal peraturan'.

Kita seharusnya ingat bahawa mungkin disebabkan perbuatan kita, ada orang lain yang menjadi mangsa. Kita mungkin terlepas namun orang lain mungkin terbabas kerana mengelakkan kenderaan kita.

Harga satu nyawa amatlah berharga sebagaimana yang kita lihat dengan jelas bagaimana kerajaan berhabis-habisan memerangi wabak influenza A H1N1 semata-mata bagi menyelamatnya komoditi yang sama iaitu sebuah nyawa.

Jika sebulan sebelum ini, khususnya pada bulan Ramadan yang telah hampir penghujungnya, bilangan kes kematian yang dicatatkan hanyalah sekitar 6 kes (68 kepada 74), maka apakah justifikasi yang harus diberikan untuk bilangan kes kematian yang sama atau lebih banyak di jalan raya yang berlaku hanya dalam tempoh satu hari sahaja, jika bukan kerana sikap kita sendiri?

Sumber : http: //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan