Jumaat, 30 Oktober 2009

Wasiat Bagi Bakal Haji

As-Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz

1. Wajib bagi seorang yang melaksanakan ibadah Haji dan Umrah untuk benar-benar mengikhlaskan niatnya kerana Allah semata-mata, dan mengharapkan balasan baik di akhirat nanti.

2. Berusaha semaksimum mungkin untuk menghindar diri daripada tujuan-tujuan yang bersifat duniawi atau riya dan sum’ah serta kebanggaan dalam melaksanakannya, kerana semua itu merupakan sifat yang jijik dan penyebab gugurnya pahala amal ibadah.

3. Segera bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenarnya daripada seluruh perbuatan dosa.

4. Mengembalikan hak-hak orang lain yang pernah diambil atau dirosakkan, dalam bentuk harta, kehormatan atau yang lainnya.

5. Menggunakan harta yang halal dan baik dalam melaksanakan Haji dan Umrah.

6. Hendaklah ia belajar dengan benar tentang hal-hal yang disyariatkan dalam Haji dan Umrah, memahaminya dan bertanya jika ada permasalahan yang sukar baginya.

7. Mencari teman perjalanan yang baik, taat dan taqwa, serta faham dalam agama dan menjauhi orang-orang yang jahil dan fasik.

8. Dalam perjalanan hendaklah membanyakkan zikir, istighfar dan doa, serta merendahkan diri di hadapan Allah SWT, membaca Al-Quran, memelihara solat berjamaah, memelihara lisan daripada ucapan-ucapan yang tidak bermanfaat, seperti bergurau senda, berdusta, ghibah, mengadu domba dan sebagainya.

9. Sentiasa berbuat baik terhadap teman-temannya, menahan diri daripada menyakiti mereka, amar makruf dan nahi munkar dengan cara hikmah dan peringatan yang baik semampunya.

Sumber: Kitab at-tahqiiq wal Idhah li Katsiiri min Masaa-ilil Hajj wal Umrah waz Ziyaarah ‘ala Dhau-il-Kitab was Sunnah

Nota Hujung:

Penulis ingin mengucapkan selamat berangkat ke Tanah Suci kepada sahabat-sahabat yang akan menunaikan haji pada tahun ini. Semoga dikurniakan Allah kesihatan tubuh badan, dipermudahkan segala urusan dan beroleh Haji Mabrur. AMEEN!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan