Jumaat, 29 Januari 2010

Jenayah perdagangan manusia cemar imej Malaysia

Oleh Jami'ah Shukri
jamia@bharian.com.my


Kerajaan ambil langkah agresif kekang aktiviti dengan penguatkuasaan lebih bersepadu

MALAYSIA sedang memperkemas serta memperincikan tindakan untuk mengawal aktiviti pemerdagangan manusia yang bukan saja dihadapi negara ini, malah ia juga fenomena seluruh dunia. Isu perdagangan manusia juga dianggap landskap jenayah baru di Malaysia berbanding negara lain yang sudah berakar umbi sehingga mampu mengancam keselamatan dan keamanan negara.


Perangkaan rasmi memperlihatkan kira-kira 2.7 juta manusia diseludup di seluruh dunia setiap tahun dengan 80 peratus daripadanya membabitkan wanita dan kanak-kanak yang diperalatkan bagi tujuan tertentu termasuk pelacuran dan sebagainya. 

Keresahan itu turut menghantui Kerajaan Malaysia dengan mengambil tindakan agresif untuk membendung aktiviti itu termasuk meminda dan menggubal Akta Antipemerdagangan Orang 2007 dan dikuatkuasakan Februari 2008 lalu, daripada terus bersarang.


Laporan terbaru, kira-kira 40,000 rakyat India 'hilang' di Malaysia selepas visa pelancongan mereka tamat tempoh dan tidak dapat dikesan daripada rekod Jabatan Imigresen, selain lebih 50,000 warga China hilang apabila visa waktu ketibaan (VOA) mereka tamat tempoh adalah antara persoalan yang perlu diambil perhatian.


Apa yang nyata, pelbagai keistimewaan yang dilakar negara ini dalam pelbagai aspek mampu menggamit warga asing mengunjungi negara kita atas faktor potensinya sebagai destinasi pelancongan yang terserlah serta antara lokasi yang banyak menawarkan peluang pekerjaan.


Malangnya, kesempatan itu disalah guna sebilangan warga asing dengan menjadikan Malaysia lubuk untuk menempatkan diri bagi tujuan menjana keuntungan. Lebih menakutkan kita apabila sebahagian pelancong asing itu mencari peluang dengan cara kotor untuk mengumpul kekayaan di Malaysia dalam bidang pelacuran atau jenayah lain sehingga mencemar imej negara.

Justeru, dengan perkembangan itu, Amerika Syarikat dalam laporan Antipemerdagangan Orang 2007 meletakkan Malaysia sebagai antara 16 negara berprestasi buruk dalam mengekang isu berkenaan secara tuntas.


Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Seri Mahmood Adam ketika menjelaskan perkara itu dalam satu temu bual dengan stesen televisyen tempatan berkata, kerajaan melihat secara positif perkara itu dengan mengkaji apakah kelemahan yang dihadapi negara secara menyeluruh dalam isu berkenaan.

Pada masa sama, katanya, langkah bagi membanteras jenayah bentuk baru itu daripada terus berleluasa ialah memperketat pelbagai aspek termasuk dari segi kemasukan pelancong asing serta mengawal semua 262 pintu masuk ke sempadan negara yang dipercayai juga boleh menyumbang kepada jenayah perdagangan manusia.


Sejajar dengan landskap baru jenayah itu, kementerian berkenaan mengadakan kerjasama dengan badan antarabangsa seperti melatih anggota keselamatan untuk menangani pelbagai kemungkinan kemasukan warga asing bagi tujuan tertentu.

Katanya, sejak tahun lalu, pihaknya sudah melatih lebih 3,000 penguat kuasa dengan melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu dan maklumat seperti mengenal pasti modus operandi yang menggunakan pelbagai taktik serta operasi mereka daripada dikesan pihak berkuasa.

Malangnya, beliau berpendapat ramai juga kalangan pelancong yang memasuki negara ini menggunakan taktik kotor untuk menetap di negara ini secara haram, selain menggunakan Malaysia sebagai transit untuk ke negara ketiga dan destinasi lain.



Sudah pasti, katanya, bagi mereka yang ingin menjadikan Malaysia sebagai negara transit atau sebagainya, peluang mereka akan terus ditutup rapat dengan mengesan mana-mana ruang kosong yang memungkinkan mereka mudah menyeludup masuk menerusi sempadan tanah air.


Bagi merealisasikan misi itu, pihaknya melatih penguat kuasa, pendakwa raya, hakim dan majistret mengenai pelbagai perkara termasuk Akta Antipemerdagangan Orang 2007 supaya mereka bersiap sedia berdepan isu terbabit.

"Kempen kesedaran untuk membasmi jenayah perdagangan manusia di kalangan masyarakat juga dipergiatkan. Jika Akta Imigresen mengesan mereka yang masuk secara haram, akta Antipemerdagangan itu mencakupi perkara dalam mencari dalang, ejen atau sindiket di sebalik aktiviti perdagangan manusia ini," katanya.

Beliau menjelaskan walaupun sudah ada Akta Antipemerdagangan Orang 2007, agak sukar untuk mengenal pasti jenayah perdagangan itu kerana pergerakan mereka begitu licik.

Apa yang dilakukan sekarang ialah dengan melihat kes demi kes melalui profil mereka seperti kekerapan kemasukan mereka ke negara ini atas tujuan apa, berapa banyak wang yang mereka ada sepanjang tinggal di sini, data wanita yang dianggap aktif iaitu berusia antara 21 hingga 35 tahun juga akan dilihat sebagai antara taktik yang mungkin digunakan mereka untuk meloloskan dan mengabui mata penguat kuasa.

Katanya, pada Sidang Parlimen sesi Mac depan, akta terbabit juga akan diperbincangkan dengan lebih jelas dan terperinci bagi memastikan akta berkenaan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan.

Justeru, kita mengharapkan supaya jenayah perdagangan manusia itu dapat dikekang sepenuhnya menerusi akta sedia ada, penguatkuasaan yang lebih bersepadu serta koordinasi antara kementerian lain khususnya Kementerian Pelancongan dan Kementerian Dalam Negeri bagi membersihkan imej negara daripada terus terpalit sebagai salah sebuah negara sarang jenayah itu.

Dengan kemudahan VOA yang ada sekarang, kerajaan tidak perlu memejamkan mata sebaliknya bangkit segera menangani isu ini sebelum terlambat. VOA itu sendiri juga perlu dikaji semula supaya tidak ada lagi pelancong asing atau mana-mana sindiket menggunakan kesempatan atas kelonggaran itu bertindak sesuka hati untuk mengaut laba menerusi perdagangan manusia.

Panorama Malaysia yang berbilang kaum ini lebih menyukarkan kita untuk mengenal pasti antara rakyat tempatan atau pelancong asing kerana paras rupa dan bahasa mereka khususnya dari China, India, Sri Lanka dan Indonesia tidak banyak bezanya apabila sudah bercampur dengan masyarakat di negara ini.


Sumber : http : //www.bharian.com.my/

2 ulasan:

  1. salam...nak tanya la..apa beza destinasi dan transit dalam konteks memperdagangkan manusia?

    BalasPadam
  2. negara destinasi 2 negara yg timer mnsia2 yg didagang...

    kalo negara transit lak, negara yg dgunakan sbg laluan utk mbawa mgsa ke negara destinasi.laluan 2 leh jd lam btnuk darat, udara atau air..

    p/s:sori tn blog,,nyebok kt cni..hehe

    BalasPadam