Isnin, 22 Mac 2010

Kajian untuk wajibkan pelajar asing belajar Bahasa Melayu

NILAI: Kementerian Pengajian Tinggi sedang membuat kajian untuk mewajibkan subjek Bahasa Melayu kepada pelajar asing bagi membina hubungan yang lebih baik antara pelajar itu dengan masyarakat setempat, kata Menterinya, Datuk Seri Mohd Khaled Nordin.

"Mereka akan mengambil Bahasa Melayu untuk tujuan komunikasi, supaya mereka faham apa yang orang cakap. Bila dia keluar, dia nak beli barang kat kedai, dia boleh cakap. Kita bukan wajibkan mereka ambil Bahasa Melayu ilmiah," katanya selepas merasmikan Majlis Penubuhan Kolej Universiti Linton dalam kawasan Kolej Lagenda di Mantin dekat sini, hari ini.

Kolej Linton hari ini mendapat pengiktirafan daripada kementerian bagi membolehkan kolej yang berasal dari Ipoh itu dinaikkan ke taraf kolej universiti. Mohd Khaled berkata, sekurang-kurangnya mereka boleh bercakap Bahasa Melayu dan ini boleh membantu mereka memberi penjelasan kepada anggota keselamatan jika timbul masalah apabila ditahan akibat masalah komunikasi dengan orang tempatan.

Sementara itu, beliau meminta masyarakat negara ini mengubah persepsi buruk mereka terhadap pelajar asing kerana sumbangan mereka terhadap pembangunan negara ini cukup banyak.

Mohd Khaled berkata, masyarakat negara ini sudah salah sangka apabila menyangka kebanyakan pelajar ini yang rata-rata datang dari Afrika serta Timur Tengah menyumbang kepada kadar jenayah sedangkan peratus mereka yang terbabit adalah sangat kecil.

Katanya, kebanyakan mereka datang dari negara yang kurang membangun dan mahu belajar sesuatu daripada institusi pengajian tinggi di Malaysia.

Beliau berkata, masyarakat harus ingat semasa mula-mula merdeka, kerajaan terpaksa menghantar ramai anak watan belajar di luar negara dan bayangkan jika mereka ini dilayan dengan buruk sudah tentu Malaysia akan terus ketinggalan.

"Kita sudah lalui pada masa itu dan sekarang ini untuk masa orang lain, keduanya kita harus faham bahawa mereka datang, mereka memberi sumbangan yang besar pada ekonomi negara.

"Kita perlu bangunkan persepsi yang kita menerima apa saja pelajar dari benua mana sekalipun, mereka datang sebagai satu pengiktirafan betapa kukuhnya dan kuatnya penyediaan ilmu yang kita dapat sediakan," katanya.


Sumber : http : //www.bernama.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan