Jumaat, 21 Mei 2010

5 PERKARA SEBELUM 5 PERKARA


Sabda Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam :
Rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara,iaitu masa muda engkau sebelum datangnya hari tua,masa sihat engkau sebelum dilanda sakit,masa kaya engkau sebelum jatuh papa,masa lapang engkau sebelum datangnya waktu sibuk,dan masa hidup engkau sebelum datang saat mati."

(1)Masa Muda Sebelum Datangnya Hari Tua

Manusia bukan muda selama-lamanya.Muda hanya sementara dan takkan bertahan,kerana selepas itu manusia akan menjadi dewasa seterusnya tibalah masa tua. Apabila sudah tua, segalanya sudah tidak indah, kerana tenaga menjadi kurang, selera makan menurun, antibodi lemah (mudah diserang penyakit) dan segala-galanya terbatas.Ketika itu, barulah sedar bahawa masa muda itu amat berharga. Jadi,apa yang perlu kita lakukan?!!

Sahabat-sahabat,marilah sama-sama kita penuhi masa muda ini dengan perkara yang selayaknya sebagai seorang muslim dan mukmin. Marilah kita pelajari ilmu-ilmu Allah yang maha luas ini lalu mempraktikkannya di dalam kehidupan harian kita.Ingatlah, jika kita sia-siakan hari muda, pastilah akan meninggalkan penyesalan dan kenangan pahit di hari tua.Jika masa muda digunakan sebaiknya, insya-Allah akan menjadikan hari tua penuh kesyukuran.


(2)Masa Sihat Sebelum Dilanda Sakit

Kesihatan adalah nikmat Allah yang amat berharga dan wajib disyukuri. Oleh itu,jauhilah diri kita daripada sebarang kegiatan yang boleh menjejaskan kesihatan dan membinasakan diri.
Lazimnya manusia hanya akan sedar betapa pentingnya kesihatan setelah dia sakit.Ketika itu,penyesalan sudah tidak berguna lagi.Kegiatan harian pula terhalang sama ada ibadah, ekonomi, sosial dan sebagainya.Jadi,gunakanlah masa sihat semaksimum mungkin dengan mengerjakan ibadah dan amalan-amalan yang bermanfaat untuk diri, keluarga, masyarakat dan agama. Hargai dan sayangi diri. Ingatlah orang yang tersayang.


(3)Masa Kaya Sebelum Jatuh Papa

Sedarilah bahawa rezeki dan kesenangan hidup adalah kurniaan Allah Subhanahu Wa Taala.Tak usah kita bangga dengan kekayaan yang dimiliki,tetapi manfaatkanlah dan bersyukurlah dengan nikmat yang dikurniakan oleh Allah.Tunaikan zakat,banyakkan bersedekah dan bantulah orang yang memerlukan. Orang yang punya harta tetapi tak sanggup melakukan perkara-perkara tersebut adalah fakir dan miskin kerana mereka bimbang kekurangan dan kehilangan harta benda serta tak percaya bahawa Allah adalah pemberi rezeki.

Ingatlah sahabat-sahabat,Allah itu Maha Berkuasa. Jika Dia boleh mengurniakan rezeki yang mencurah-curah kepada makhluk ciptaan-Nya,maka tidak mustahil Dia boleh menarik semula nikmat-nikmat itu sekelip mata..bersyukurlah dan beramallah..jangan jadi seperti Qarun yang bakhil dan tak bersyukur,yang mabuk dan lalai dengan kekayaannya,namun akhirnya dilaknat dan diazab oleh Yang Maha Kuasa.


(4)Masa Lapang Sebelum Datangnya Masa Sibuk

Bila mana gagal menepati masa atau menunaikan suatu perjanjian,kebanyakan manusia sering menjadikan 'sibuk' sebagai alasan. Betul-betul sibukkah kita? Sahabat-sahabat,masa dan usia amat terbatas bagi makhluk yang bergelar insan. Umur kita sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w tidaklah panjang,sesuai dengan fizikal yang semakin lemah bila menjelang hari tua. Oleh itu,hargailah dan isilah masa lapang yang ada dengan kegiatan dan amalan yang berfaedah. Jangan biarkan ia berlalu dengan sia-sia. Gunakan masa lapang dengan amalan-amalan kebaikan bagi menyiapkan sebanyak-banyak bekalan untuk pengembaraan menuju ke suatu destinasi yang jauh iaitu akhirat.


(5)Masa Hidup Sebelum Datangnya Saat Kematian

Manusia adalah sebaik-baik ciptaan Allah. Manusia dicipta melalui proses kejadian yang sungguh unik. Kita bukan sahaja perlu bersyukur bahkan wajar mengisi kehidupan dengan sebaiknya kerana terpilih daripada berjuta-juta benih ( sperma ) seorang ayah yang bersenyawa di dalam rahim seorang ibu..Isilah hidup kita dengan perkara-perkara yang bukan sahaja bermanfaat untuk kehidupan di dunia ini, malah untuk kehidupan yang paling penting iaitu kehidupan di alam barzakh dan alam akhirat.

Wallahu taala a'lam..

Sumber : http://kalamhatihamba.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Komen