Isnin, 21 Februari 2011

ISU ALAM SEKITAR : Penjagaan alam sekitar secara mapan jamin bekalan air dirawat cukup

Oleh Mohd Azrone Sarabatin
Azrone@bharian.com.my

SEORANG rakyat Malaysia secara purata menggunakan bekalan air dirawat pada kadar RM3.20 sebulan, kedua termurah di Asia selepas India berikutan tarif air rendah di negara ini. Namun kadar itu dijangka berubah dalam tempoh dua hingga lima tahun akan datang berikutan kegagalan kita mengurus sumber bekalan air meliputi air bersih dan air buangan, selain pencemaran sungai kesan kepesatan perindustrian, pembinaan serta kemusnahan tadahan air akibat kegiatan perladangan dan pembalakan.

Sumber bekalan berkurangan dengan sendirinya menyebabkan kadar tarif meningkat berikutan kos rawatan air bertambah sehingga mendorong syarikat pembekal melakukan tindakan segera menaikkan kadar bagi mengelak kerugian.

Justeru, pendidikan pemuliharaan dan penjagaan alam sekitar secara mapan perlu diterapkan bagi memastikan bekalan air sentiasa mencukupi dan tidak berlaku bencana alam seperti kemarau panjang, banjir besar luar biasa, hakisan sungai dan tanah runtuh.

Presiden Persatuan Air Malaysia (MWA), Ahmad Zahdi Jamil, berkata selain sungai hampir kering dan tercemar menyukarkan rawatan air, banjir yang merosakkan air sudah dirawat dan memerlukan proses rawatan semula sehingga kos berlipat ganda.

“Kita khuatir keadaan ini menyebabkan syarikat pembekal menaikkan tarif berikutan kos rawatan tinggi dan berulang. Keadaan itu tidak dapat dielak kerana jika syarikat itu menjual air pada tarif sama, mereka rugi,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Cabaran utama bekalan air pada masa depan adalah kos menampung operasi dan pembinaan infrastruktur meliputi loji dan saluran paip mengikut perkembangan penduduk, ekonomi serta pembangunan.

Kajian MWA bersama pakar air di institusi pengajian tinggi tempatan dan luar negara mendapati, kos operasi semakin tinggi berikutan sumber air kian tercemar, akhirnya mengurangkan bekalan air.

Aspek itu meliputi pertumbuhan sektor perladangan dan perindustrian serta tabiat manusia gagal memulihara alam sekitar manakala ada jabatan dan agensi kerajaan tidak menjalankan tanggungjawab mengurus sumber alam semula jadi yang menjadi punca utama bekalan air.

Sementara itu, Timbalan Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Marzuki Khalid, berkata Malaysia memerlukan bekalan air bersih atau air buangan untuk kegunaan industri bagi menjayakan Wawasan 2020.

Sehubungan itu, negara perlu membangunkan bekalan air tinggi untuk mencapai matlamat berkenaan sekali gus menyumbang kepada pembangunan ekonomi, sosial dan politik.

Paling penting ketika ini kerajaan perlu menyelesaikan permasalahan berkaitan pengurusan air dan air buangan secara mapan bagi memastikan keperluan penduduk dan perindustrian mencukupi.

Dr Marzuki berkata, Kerajaan Malaysia perlu membangunkan bekalan air tinggi untuk mencapai status negara maju pada 2020 kerana tanpa bekalan mencukupi sukar untuk memajukan perindustrian, pelancongan dan memenuhi permintaan penduduk.

“Ketika ini lebih 90 peratus sumber bekalan air negara untuk penduduk bersesuaian dengan polisi dan tadbir urus air negara. Namun penambahbaikan dalam aspek pengurusan bekalan air tinggi dan sektor air terbuang perlu dilaksanakan segera,” katanya.

Pakar Geografi dari Swansea University, United Kingdom, Prof Dr Rory Walsh, berkata fenomena perubahan cuaca turut memberi kesan kepada sumber bekalan air di negara ini terutama bagi merawat dan membekalkan air untuk minuman.

Contoh, fenomena La Nina menyebabkan banjir luar jangka yang lari dari kecenderungannya di kawasan tertentu manakala kawasan lain berlaku kemarau.

Kajian universiti itu di Sabah dan Sarawak mendapati berlaku perubahan cuaca di beberapa kawasan meliputi peningkatan suhu, pengurangan taburan hujan dan kekerapan kemarau. Berlaku kesan hidrologi atau aliran air permukaan, aliran sungai dan bekalan air yang berpunca kesan perubahan cuaca dikesan akibat penerokaan tanah untuk pertanian, hakisan sungai dan proses perbandaran.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan