Isnin, 28 Februari 2011

ISU EKONOMI : Harga minyak jejas ekonomi

Oleh Shahrizan Salian

Pertumbuhan susut 0.5 peratus bagi setiap kenaikan AS$10 setong

KENAIKAN harga minyak mentah global susulan ketegangan politik di rantau Asia Barat boleh memberi kesan langsung kepada pertumbuhan ekonomi negara global termasuk Malaysia, kata penganalisis.

Peningkatan secara berterusan harga komoditi itu berpotensi menaikkan kadar inflasi, justeru menjejaskan permintaan domestik, iaitu antara faktor yang akan memperlahankan pertumbuhan ekonomi.
Harga minyak mentah yang kini sedang menuju ke zon bahaya AS$100 setong mencetuskan kebimbangan baru bahawa bil import minyak akan menjadi ancaman kepada pemulihan ekonomi global.

MIDF Research dalam nota penyelidikannya berkata perangkaan menunjukkan bahawa pertumbuhan ekonomi global akan menyusut sebanyak 0.5 peratus bagi setiap kenaikan AS$10 dalam harga minyak.

Katanya, peningkatan harga minyak melebihi paras AS$100 setong boleh menyebabkan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia berkurang sebanyak 0.4 peratus tahun ini.

“Kesannya terhadap pertumbuhan Malaysia adalah peningkatan 0.4 peratus pada pusingan pertama dan kemerosotan sebanyak 0.8 peratus pada pusingan kedua yang menjadikan kesan keseluruhannya penurunan 0.4 peratus kepada ekonomi,” katanya.

Firma penyelidikan itu berkata, kenaikan harga minyak sebanyak AS$10 setong pula akan meningkatkan kadar inflasi sebanyak satu peratus.

“Unjuran inflasi untuk tahun ini ialah 2.5 peratus berasaskan harga minyak AS$95 setong dan boleh mencapai 3.5 peratus jika purata harga minyak mencecah AS$105 setong,” katanya.

MIDF Research berkata, walaupun Malaysia adalah antara negara pengeksport minyak akan meraih manfaat daripada kenaikan harga komoditi itu, namun kesannya negatif daripada kenaikan harga minyak global akan mengatasi faedah yang diperoleh negara.

“Harga minyak yang lebih tinggi akan menyebabkan pemindahan pendapatan daripada negara pengimport minyak ke negara pengeksport minyak sekali gus meningkatkan pendapatan bersih negara.

“Pada pusingan pertama, kesan daripada kenaikan itu akan menyebabkan peningkatan KDNK sebanyak 0.4 peratus manakala kesan pusingan kedua akan mengurangkan pertumbuhan sebanyak 0.8 peratus disebabkan permintaan luar serta domestik yang lemah, justeru menjadikan kesan negatif keseluruhan adalah 0.4 peratus.

Harga minyak mentah melonjak pada dagangan semalam dengan kontrak hadapan New York sekali lagi semakin hampir ke paras AS$100 setong selepas ketegangan di rantau Asia Barat yang kaya dengan minyak semakin meluas.

Semalam, harga minyak Brent North Sea bagi penghantaran April meningkat AS$1.84 kepada AS$113.98 setong manakala kontrak utama New York untuk mi-
nyak ‘light sweet’ bagi penghantaran April melonjak AS$1.62 kepada AS$99.50 setong pada dagangan tengah hari.

Pengeluar minyak utama dunia, Iran menggesa Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), terutama Arab Saudi untuk tidak melaksanakan sebarang tindakan bersendirian meningkatkan pengeluaran minyak.

Iran berkata, pengeluaran semasa adalah mencukupi untuk memenuhi sebarang kekurangan daripada ketegangan yang berlaku di Libya.

Arab Saudi, pengeluar minyak terbesar OPEC, mengeluarkan kira-kira 8.4 juta tong minyak sehari manakala Iran adalah pengeksport kedua terbesar pertubuhan itu.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan