Sabtu, 19 Februari 2011

ISU PENDIDIKAN : Inovasi umpama mata wang baru

Dr Kamal Jit Singh

Kaedah ajar masyarakat berfikir bertentangan daripada kebiasaan untuk cipta kehebatan

INOVASI bermula daripada minda. Ia berkaitan dengan cara kita berfikir sama ada dapat membantu menyelesaikan masalah secara unik atau mencipta sesuatu produk, model perniagaan, pemprosesan atau menambah pengalaman sosial.

Tahap pemikiran yang tinggi adalah sistem pertahanan terbaik, terutama ketika kita berada dalam era perdagangan berasaskan komoditi.

Seperti inovasi, pemikiran satu lagi perkataan yang sering disalahertikan. Daripada pengalaman menunjukkan bahawa sistem pendidikan kita menggantikan aspek pemikiran kepada menghafal fakta dan mendapat maklumat semata-mata.

Sekolah hanya tempat bagi kita belajar mendapatkan maklumat, tetapi tidak mengajar kita bagaimana menggunakan maklumat itu untuk mencipta dan menjadikan masyarakat serta dunia ini satu tempat lebih baik untuk kita semua.

Sekolah mengajar kita untuk bertindak balas. Namun, pelajar hanya bertindak balas terhadap apa yang terletak depan mereka. Berikutan itu, seseorang pelajar tidak perlu mencipta atau menjadi individu yang kreatif. Malangnya, keadaan ini, menyebabkan kita tidak mampu lagi berfikir.

Pernahkah anda berhadapan dengan kerenah birokrasi, terutama terhadap peraturan dan ketetapan yang tidak sepatutnya, sehingga menimbulkan rasa lucu? Sesuatu proses itu ada kalanya dilaksanakan secara tidak masuk akal dan kakitangan terbabit hanya mengikut seperti digariskan.

Malah kita juga tidak dibenarkan berfikir apabila ada ahli politik memberitahu supaya kita tidak mempersoalkan apa juga keputusan dan hukuman yang sudah diputuskan?

Dari perangkaan jelas menunjukkan keadaan itu. Sebagai contoh permohonan mendapatkan paten sesuatu produk yang dihasilkan serta buku yang ditulis oleh rakyat kita masih rendah.

Inovasi sebenarnya memerlukan kita berfikir bertentangan daripada kebiasaan. Ia suatu kemampuan untuk kita mencipta sesuatu yang hebat daripada bahan yang ada. Ia membabitkan kemampuan melihat sesuatu dengan cara berbeza. Keupayaan menggabung dan menyusun semula maklumat sehingga mewujudkan pilihan.

Inovasi memerlukan kita memahami bahawa menerima maklumat berulang kali adalah tidak sama seperti proses berfikir.

Inovasi kini umpama mata wang baru dan bukan lagi maklumat. Maklumat saja tidak mencukupi, jika benar, semua pustakawan pastinya sudah kaya raya. Dalam dunia dan persekitaran hari ini yang pantas bergerak, maklumat sebagai komoditi pantas juga ketinggalan zaman. Malah, kelayakan akademik hanya mampu bertahan dalam tempoh tujuh tahun apabila maklumat baru menggantikan yang lama.

Ketika ini tidak wujud kesepadanan antara graduan tempatan yang dihasilkan dengan keperluan dan kehendak industri.

Bertanyalah kepada sesiapa saja yang menggaji pekerja berpengetahuan dan anda akan mendengar graduan tempatan dikatakan tidak memiliki kemahiran menyelesaikan masalah, tidak mampu berkomunikasi dengan baik walaupun mereka berpelajaran tinggi, tidak memiliki kemahiran memujuk dan tidak mempunyai pendekatan inovatif.

Ia sesuatu yang memeranjatkan? Graduan hanya menerima sebarang maklumat yang ‘disuap’ kepa-da mereka dan adakah ini sebagai satu keadaan semula jadi dalam sistem pendidikan kita - bermula dari tadika hingga ke universiti?

Apa yang majikan mahu daripada pekerja berpengetahuan supaya mereka melihat sesuatu daripada gambaran yang lebih meluas. Memiliki keupayaan untuk mencipta dan mereka cipta sesuatu yang baru dan hebat bagi menangani masalah yang wujud, membentuk konsep dan seterusnya membina perniagaan. Dalam erti kata lain kemampuan untuk berinovasi.

Justeru, bolehkah inovasi diajar atau ia hanya satu proses mistik atau kepintaran yang terhasil pada masa dan tempat yang betul?

Namun, pada masa sama, kejayaan kebanyakan syarikat multinasional (MNC) adalah jelas bahawa inovasi adalah satu proses dan kemahirannya boleh diajar dan dipelajari.

Memang ada kebenarannya, individu yang memiliki kreativiti hebat dan selalu mengimpikan untuk menghasilkan produk yang terbaik menjadi landasan kepada kejayaan. Kita tidak boleh mudah mengalah kepada jalan yang mungkin kita tidak menjangka akan menjadi laluan kejayaan.

Inovasi adalah sesuatu yang dirancang secara sistematik dan bukan suatu kebetulan. Kejayaan sesuatu inovasi akan membentuk satu laluan dan kita perlu mengi-kutnya sehingga kita mampu menjadikan ia satu tabiat atau amalan. Kita seterusnya akan mula mengukir laluan kita sendiri bagi perjalanan yang panjang ini.

Ada tiga bentuk pemikiran bagi mencapai sesuatu kejayaan dalam inovasi. Pertama, pemikiran inovatif. Terlebih dulu, ia memerlukan kita memecahkan tembok halangan yang kita sendiri bina dan mula berfikir dari perspektif yang berbeza.

Pemikiran inovatif adalah penting untuk kita menjana idea baru, penyelesaian masalah, mengubah hala tuju dan memikirkan semula sesuatu isu yang mungkin kita mengambil mudah sebelum ini.

Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif Unit Inovasi Khas (UNIK) Pejabat Perdana Menteri

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan