Rabu, 16 Mac 2011

ISU ANTARABANGSA : LIMA KRISIS NUKLEAR TERBURUK DALAM SEJARAH DUNIA

1. CHERNOBYL - 26 APRIL, 1986

DIANGGAP sebagai krisis nuklear terburuk dunia dan satu-satunya kemalangan nuklear yang dilabel pada tahap ketujuh skala kejadian nuklear antarabangsa, iaitu tahap tertinggi . Letupan kuat berlaku semasa ujian sistem di reaktor nombor 4 di loji Chernobyl, Ukraine dan membebaskan debu radioaktif ke udara. Jumlah radioaktif yang terbebas adalah 400 kali ganda melebihi pengeboman di Hiroshima. 4000 orang dilaporkan terkorban.

2. KSYHTYM - 29 SEPTEMBER, 1957

BERLAKU di bandar Ksyhtym pada zaman Kesatuan Soviet. Selepas Perang Dunia Kedua, Soviet ketinggalan di belakang Amerika Syarikat dari segi senjata nuklear dan mula membina loji nuklear secara tergesa-gesa. Sistem penyejukan di salah sebuah loji yang mengandungi 70 – 80 tan bahan buangan radioaktif gagal berfungsi menyebabkan suhu meningkat sebelum meletup mencemarkan kawasan seluas 800 kilometer persegi , 10, 000 orang telah dipindahkan dan 20 orang terkorban akibat barah yang disebabkan pendedahan kepada radiasi.

3. PULAU THREE MILE -28 MAC, 1979

BENCANA nuklear terbesar dalam sejarah Amerika Syarikat ini berlaku di Pulau Three Mile, Pennsylvania. Sebuah injap kecil dibuka bagi merendahkan tekanan di dalam reaktor tetapi gagal berfungsi dan tidak dapat ditutup semula, menyebabkan air penyejukan bocor dan teras reaktor menjadi panas sehingga membebaskan gas radioaktif. Keadaan berjaya distabilkan dan tiada sebarang kematian dilaporkan.

4. WINDSCALE – 10 OKTOBER, 1957

Selepas Perang Dunia Kedua, Britain yang tidak mahu ketinggalan dalam pembinaan senjata nuklear melancarkan program membina bom atom secepat mungkin. Di Windscale, Cumberland, teras reaktor nuklear terbakar tetapi berjaya dipadamkan. Namun, sinaran radiasi telah dibebaskan ke udara dan menyebabkan 240 orang menghidap barah.

5.TOKAIMURA – 30 SEPTEMBER , 1999

KRISIS nuklear di Jepun ini bertempat di sebuah pusat memproses uranium di wilayah Ibaraki. Pekerja yang tidak mahir meletakkan terlalu banyak uranium di dalam tangki menyebabkan pembebasan radiasi. Dua pekerja terkorban dalam insiden ini.

Nota Hujung :

Pihak berkuasa keselamatan nuklear Perancis (ASN) semalam berkata, insiden letupan ke atas sebuah loji nuklear di Jepun dikelaskan pada tahap 5 atau tahap 6 mengikut skala antarabangsa dan dianggap berada pada tahap bahaya.

Tahap keselamatan dalam insiden letupan di loji tenaga nuklear di Fukushima itu boleh disamakan dengan tahap keselamatan dalam kejadian kebocoran di loji tenaga nuklear di Three Mile Island di Amerika Syarikat pada 1979.Tahap risiko keselamatan tenaga nuklear mengikut skala antarabangsa diukur pada tahap 1 hingga tahap 7.

Anggaran risiko dalam kemalangan di loji Fukushima Daiichi Tokyo Electric Power Co itu, mengikut penilaian ASN berdasarkan data yang disediakan oleh agensi keselamatan nuklear Jepun menunjukkan ia berada pada tahap 4.

Semalam, seramai 11 orang dilaporkan cedera apabila berlaku letupan gas hidrogen berikutan letupan di loji nuklear Fukushima Daiichi Tokyo Electric Power Co itu.

Kejadian itu memburukkan lagi krisis nuklear di negara matahari terbit itu ekoran gempa bumi berukuran 8.9 pada skala Richter yang melanda negara itu disusuli dengan tsunami besar, pada Jumaat lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan