Sabtu, 19 Mac 2011

ISU BAHASA : Ketegasan kerajaan elak penggunaan bahasa Melayu diperlekeh


SELEPAS begitu lama pejuang bahasa mendesak kerajaan bertindak terhadap golongan yang berterusan memperlekehkan penggunaan bahasa Melayu, akhirnya kerajaan memutuskan untuk menilai tahap penggunaan pihak awam dan swasta.

Penilaian saja tidak memadai. Perlu ada satu bentuk tindakan yang boleh diambil terhadap golongan yang memandang rendah terhadap penggunaan bahasa Melayu.

Tanpa tindakan setimpal, tiada jaminan golongan berkenaan akan mengendahkan peraturan itu dan terus tidak menghormati bahasa di negara mereka sendiri.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, ketika melancarkan program Pembudayaan Bahasa anjuran Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan kelmarin berkata penilaian tahap pencapaian dalam penggunaan bahasa Melayu itu termasuk urusan surat-menyurat, pengendalian mesyuarat, ucapan dan perbincangan selain mengutamakan dalam risalah untuk menyampaikan maklumat kepada masyarakat bagi tujuan promosi dan publisiti.

Kita hanya boleh berharap tidak berlaku lagi usaha memperlekehkan penggunaan bahasa Melayu, seperti kita hanya dapat berharap tidak wujud lagi keghairahan sesetengah pemaju perumahan mengeluarkan risalah hanya dalam bahasa Inggeris dan Mandarin.

Tanpa tindakan yang boleh diambil terhadap golongan ini, sikap mereka terhadap bahasa Melayu akan berterusan tanpa sebarang perubahan.

REJAL ARBEE,
Shah Alam

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan