Selasa, 15 Mac 2011

ISU SUKAN : Azizul, Nicol cipta gemilang

Oleh Jumiati Rosly jumiati@bharian.com.my

Kekalkan anugerah Olahragawan, Olahragawati Kebangsaan

TAHUN 2010 menyaksikan sekali lagi jaguh berbasikal trek negara, Azizulhasni Awang dinobatkan Olahragawan Kebangsaan manakala ratu skuasy, Nicol Ann David merakam sejarah memenangi gelaran Olahragawati Kebangsaan buat kali kelapan di majlis Anugerah Sukan Negara 2010, malam tadi.
Pemilihan jaguh keirin itu sekali gus menjadikan satu-satunya pelumba basikal yang memenangi anugerah tertinggi negara itu buat kali kedua berturut-turut selepas Ng Jo Ngan memenanginya pada 1970, Allahyarham Daud Ibrahim (1971), Rosman Alwi (1985), M Kumaresan (1987), Shahrulneeza Razali (1999) dan Josiah Ng (2004).

"Menang buat kali pertama tahun lalu sudah menggembirakan saya apa lagi memenanginya buat kali kedua. Anugerah ini sangat bermakna kerana dapat mengubat kekecewaan saya tidak dapat menyertai Kejohanan Trek Dunia pada bulan ini berikutan kecederaan.

“Saya bersukan pun sebenarnya bukan untuk mengejar wang ringgit tetapi ini adalah bidang yang saya minati dan saya buat secara ikhlas,” kata Azizul yang menerima ganjaran RM10,000 daripada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin. Kejayaan pelumba berusia 23 tahun itu bersandarkan kejayaannya meraih ranking pertama dalam acara keirin pada siri Piala Trek Dunia serta memenangi pingat emas Sukan Asia di Guangzhou bagi mengetepikan calon pilihan lain seperti Lee Chong Wei (badminton), Alex Liew (bowling), Sazali Samad (bina badan) dan Norshahrul Idlan Talaha (bola sepak).

Bagi Olahragawati Kebangsaan, kejayaan Nicol membolot anugerah itu buat kali kelapan menjadikannya sebagai atlit wanita paling banyak memenangi anugerah berprestij itu dalam sejarah sejak diperkenalkan pada 1966 dengan kali ini mengetepikan jaguh terjun, Pandelela Rinong, Elaine Koon (gimnastik) dan Nur Suryani Mohamed Taibi (menembak).

“Saya gembira menang lagi...tiada jalan pintas untuk capai kejayaan. Saya harap atlit muda lain juga dapat mencipta nama untuk negara,” katanya yang turut bangga memenangi anugerah Pasukan Wanita Kebangsaan terbaik atas kejayaan meraih emas di Sukan Asia dan gangsa di Kejohanan Berpasukan Dunia di New Zealand.

Sementara itu, kejayaan skuad hoki senior kebangsaan memenangi perak di Sukan Asia di Guangzhou buat pertama kalinya dalam temasya empat tahun sekali itu membolehkan skuad itu menjulang anugerah Pasukan Lelaki Kebangsaan 2009.

Sumbangan jurulatih skuad hoki lelaki, Stephen Van Huizen dan Tai Beng Hai turut diiktiraf apabila kedua-duanya memenangi anugerah Jurulatih Lelaki Kebangsaan.

INFO: Senarai pemenang anugerah 2010

Olahragawan Kebangsaan Azizulhasni Awang (Berbasikal)
Olahragawati Kebangsaan Nicol Ann David (Skuasy)
Pasukan Lelaki Kebangsaan Skuad Hoki
Pasukan Wanita Kebangsaan Skuasy - Nicol Ann David, Delia Odette Arnold, Sharon Wee dan Low Wee Wern
Olahragawan Paralimpik Kebangsaan Zul Amirul Sidi Abdullah (Renang)
Olahragawati Paralimpik Kebangsaan Nabilah Ahmat Sharif (Badminton)
Jurulatih Lelaki Kebangsaan Stephen Van Huizen dan Tai Beng Hai (Hoki)
Jurulatih Wanita Kebangsaan Tiada Pemenang
Anugerah Kepimpinan Kebangsaan Prof Datuk W Y Chin (Snuker & biliard)
Anugerah Tokoh Sukan Tiada Pemenang
Anugerah Khas Datuk Lim Teong Kiat (Badminton) dan Datuk Nashatar Singh Sidhu (Olahraga)

Sumber : http : // www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan