Rabu, 13 April 2011

ISU BAHASA : Pos Malaysia tidak guna bahasa Melayu?


LAZIMNYA peti surat penghuni yang tinggal di sekitar Kuala Lumpur akan dipenuhi dengan segala risalah pengiklanan yang tidak semuanya relevan dengan keperluan kita.

Pada ketika kita menganggap risalah itu tidak relevan atau 'sampah', rupa-rupanya pengeluar atau syarikat yang menghasilkan risalah pelbagai saiz dan penuh warna-warni itu juga menganggap bahasa Melayu seperti sampah untuk tujuan pengiklanan atau promosi barangan atau perkhidmatan mereka!

Malangnya, gejala menganggap bahasa Melayu 'sampah' bukan sekadar terhad dalam bidang swasta atau persendirian sahaja. Terbaharu ia telah berjangkit kepada Pos Malaysia.

Mengapa Pos Malaysia tidak ubah seperti Pos Amerika atau Pos Britain apabila menggunakan sepenuhnya bahasa kebangsaan kedua-dua negara itu dan bukan bahasa kebangsaan negara sendiri yang sesuai dengan namanya!

Risalah empat muka bersaiz kertas B5 itu memuatkan panduan piawaian surat-menyurat serta ingin mendapatkan maklum balas pengguna berkenaan perkhidmatan Pos Malaysia lengkap dengan tawaran baucar (voucher) makan ayam goreng.

Selain itu, tertera juga beberapa nombor telefon dan alamat e-mel untuk dihubungi serta nama pengurus dan gambarnya sekali lengkap berpakaian seragam Pos Malaysia.

Persoalannya, mengapa Pos Malaysia dalam usaha mahu menuju ke arah perkhidmatan yang lebih baik seperti yang tertera dalam risalah itu (Pos Malaysia towards a better service) mengabaikan penggunaan bahasa Melayu?

Adakah perkhidmatan Pos Malaysia menjadi buruk jika risalahnya menggunakan bahasa kebangsaan bahasa milik warganegara Malaysia?

Jika mahu gunakan juga bahasa Inggeris, mengapa tidak risalah itu dalam dwibahasa dengan kedudukan dan saiz bahasa kebangsaan di atas dan lebih besar daripada bahasa Inggeris yang bukan merupakan bahasa kebangsaan negara ini?

Mohon penjelasan Pos Malaysia berkenaan hal ini. Sudah tiba masanya kerajaan bertegas dalam membudayakan bahasa kebangsaan di peringkat individu mahupun institusi.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan