Isnin, 16 Mei 2011

ISU PENDIDIKAN : Empat dianugerah tokoh guru

Oleh Nor Azma Laila
norazma@bharian.com.my

Bekas Ketua Pengarah Pendidikan mahu pendidik jujur berkhidmat

KUCHING: Bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Datuk Dr Matnor Daim, 68, dipilih Tokoh Kepimpinan Pendidikan Kebangsaan sempena sambutan Hari Guru 2011 peringkat kebangsaan ke-40, di sini, semalam.

Empat penerima Anugerah Tokoh Guru 2011 pula ialah bekas Dekan Fakulti Pendidikan, Universiti Industri Selangor (Unisel), Prof Datuk Dr Ab Rahim Selamat, 66, dari Melaka; Datuk Siva Subramaniam, 64, dari Perak; Hamedah Wok Awang, 63, dari Pahang dan Datuk Rita Jaafar, 62, dari Sabah.

Mereka menerima wang tunai RM10,000, pingat emas, plak dan sijil penghargaan disampaikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran pada majlis dihadiri lebih 4,000 pengetua, guru dan pegawai perkhidmatan pendidikan di Pusat Konvesyen Borneo Kuching, di sini.

Turut hadir, Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud; Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong dan Dr Mohd Puad Zakarshi; Ketua Setiausaha kementerian itu, Datuk Dr Rosli Mohamad dan Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abdul Ghafar Mahmud.

Matnor yang pernah bertugas sebagai Pengetua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lutong, Miri menyifatkan anugerah yang diterima itu adalah mewakili jasa dan pengorbanan warga pendidik di seluruh negara.

"Saya terima anugerah ini dengan penuh rendah hati kerana ia adalah berkat sokongan semua insan yang bergelar guru. Anugerah ini besar maknanya bukan hanya kepada saya, tetapi kepada profesion perguruan itu sendiri kerana ia akan lebih memberi semangat kepada guru muda untuk memberikan khidmat terbaik kepada anak bangsa," katanya.

Sementara itu, Ab Rahim yang juga bekas Pengarah Institut Aminuddin Baki (IAB), menyifatkan anugerah diterimanya adalah di luar jangkaan kerana sebagai bekas warga pendidikan, beliau tidak pernah mengharapkan penghargaan.

"Anugerah ini adalah satu penghargaan yang jujur daripada komuniti pendidikan dan saya amat menghargainya.

"Bagi warga pendidik muda pada hari ini, saya nasihatkan supaya berkhidmatlah dengan sejujurnya tanpa mengharapkan penghargaan kerana mulia seseorang individu itu bukan kerana anugerah, tetapi kerana jasa dan bakti yang dilakukannya," katanya.

Rita yang juga bekas Pengetua Institut Perguruan Gaya, Kota Kinabalu, Sabah, berpendapat beliau terlalu kecil untuk menerima anugerah yang begitu besar pengiktirafannya kepada warga pendidik.

"Kalau dibandingkan anugerah ini dengan apa yang sudah dicurahkan sepanjang bergelar pendidik, memang ia adalah satu penghargaan yang tidak ternilai. Saya cuma menjalankan tugas sebagai guru dengan ikhlas untuk melihat anak murid berjaya dalam pelajaran dan kehidupan mereka," katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com/

2 ulasan:

  1. Kalau memancing ikan kelah,
    Jangan lupa pada sembilang;
    Dalam hati tersemat sudah,
    Jasa guru sentiasa dikenang.

    BalasPadam
  2. Jangan lupa pada sembilang,
    Andai berkolek ke hujung tanjung;
    Jasa guru sentiasa dikenang,
    Budi yang baik rasa nak junjung.

    BalasPadam