Rabu, 18 Mei 2011

ISU PENDIDIKAN : Tenang, teruskan tugas mengajar

KPPK yakin kerajaan akan tangani rintihan 400,000 guru kelas biasa

KUALA LUMPUR: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (KPPK) yakin kerajaan akan menangani rintihan dan masalah yang dihadapi kira-kira 400,000 guru kelas biasa dan memberikan mereka lebih banyak peluang kenaikan pangkat.

Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng, berkata guru terbabit adalah ‘teras’ pendidik peringkat akar umbi, seharusnya bertenang dan meneruskan tugas murni mereka seperti biasa, dan menyerahkan kepada kesatuan soal perjuangan menjaga kebajikan mereka.

Yim Pheng berkata, kenyataannya adalah sebagai menyuarakan rasa kecewa dan kebimbangan guru terbabit dengan pengumuman kerajaan pada Hari Guru, baru-baru ini yang membawa berita gembira kepada segelintir guru besar dan guru penolong kanan yang akan menikmati kenaikan gaji mulai awal tahun depan.

“Ironinya disebalik membawa kegembiraan, pengumuman itu menimbulkan kebimbangan dan rasa sedih di kalangan guru kerana sejumlah besar daripada mereka seperti diketepikan,” katanya.

Beliau berkata, kesatuan yang mewakili 140,000 guru di seluruh negara akan berusaha untuk mengadakan perjumpaan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi membincangkan mengenai rintihan dan masalah dihadapi guru kelas biasa.

Yim Pheng berkata, KPPK tidak akan menghampakan guru terbabit kerana mereka adalah tonggak pendidikan, di mana semua sekolah bergantung kepada kejayaan mereka melaksanakan tanggungjawab dengan baik.

“Tanpa dedikasi guru kelas, guru besar dan pengetua saja tidak akan dapat mengendalikan sekolah,” katanya.

Tinjauan yang dilakukan semalam, mengesahkan kenyataan kesatuan itu bahawa ramai guru pada dasarnya tidak berpuas hati dengan pengumuman kerajaan yang memberikan kelebihan hanya untuk ketua sekolah.

Seorang guru yang dikenali sebagai Chandran, 45, yang berpengalaman 18 tahun mengajar berkata beliau amat sayangkan karier sebagai seorang guru dan amat sayangkan muridnya, namun beliau merasa kecewa kerana merasakan dedikasinya selama ini seperti tidak dipandang.

“Setiap hari saya biasanya pulang ke rumah satu atau dua jam lebih lewat kerana saya perlu melanjutkan masa mengajar di sekolah, khusus buat pelajar yang lemah, malah saya ambil inisiatif himpunkan mereka pada hujung minggu untuk membantu mereka dalam pelajaran, namun ini nampaknya tidak dihargai oleh pihak sekolah,” katanya.

Seorang lagi guru yang hanya mahu dikenali sebagai Miss Tan, berkata beliau sangat sedih dengan pengumuman itu, kerana beliau mahupun rakan sejawatannya tidak memperoleh apa-apa manfaat daripadanya.

“Kami juga bekerja keras, tapi pengumuman insentif itu seperti memperlihatkan dedikasi kami tidak dihargai,” katanya. – BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan