Isnin, 18 Julai 2011

ISU KESIHATAN : Tiga langkah elak keracunan makanan

Oleh MOHD. FADZLY MOHD. IZAB
pendidikan@utusan.com.my

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mengambil inisiatif menganjurkan kempen keselamatan makanan dalam usaha untuk melindungi orang ramai terutamanya murid sekolah rendah daripada bahaya kesihatan berpunca daripada makanan, penipuan dalam penyediaan, penjualan dan penggunaan makanan.

Pengarah Kanan Keselamatan dan Kualiti Makanan KKM, Noraini Mohd. Othman berkata, pihaknya memandang serius isu-isu berkaitan keselamatan makanan yang berlaku di dalam negara.

"Pelbagai langkah telah dan sedang diambil oleh KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan dalam menjalankan aktiviti promosi keselamatan makanan bagi memberi maklumat dan meningkatkan kesedaran di kalangan masyarakat terutamanya murid-murid," katanya dalam satu kenyataan, baru-baru ini.

Sehubungan itu jelasnya, pelbagai aktiviti telah dan sedang dijalankan di sekolah antaranya kempen keselamatan makanan "Lihat, Hidu, Rasa" yang disasarkan kepada murid sekolah rendah berumur tujuh hingga 12 tahun.

"Tema Lihat, Hidu, Rasa telah dilancarkan pada Ogos 2010 dan kempen yang berterusan ini memperkenalkan tiga langkah mudah untuk mengenali makanan rosak atau basi.

"Tingkah laku ini dipilih memandangkan ia amat mudah untuk dilakukan dan tidak melibatkan kos tetapi hanya menggunakan deria yang telah dianugerahkan untuk membuat penilaian sebelum membeli atau mengambil makanan," katanya.

Menurut beliau, pemilihan makanan boleh dibuat dengan langkah mudah seperti melihat makanan dari segi berlendir, berbuih, berkulat, berubah warna atau tamat tarikh luputnya.

"Langkah kedua ialah dengan menghidu makanan tersebut untuk memastikan tiada bau yang tidak menyenangkan atau berbeza daripada biasa.

"Langkah ketiga pula ialah dengan merasa makanan itu bagi mengenal pasti sama ada ia sudah basi atau busuk.

"Sekiranya makanan didapati mempunyai ciri-ciri seperti yang tersebut, ini menunjukkan makanan itu telah rosak atau basi dan tidak boleh dimakan," terang beliau.

Tambah Noraini lagi, selain memberi kesedaran dan pengetahuan tentang bahaya-bahaya kesihatan disebabkan makanan yang basi atau rosak, matlamat kempen ini adalah untuk membantu menggalakkan murid memilih makanan yang bersih serta selamat.

"Ia juga melatih murid menggunakan kemahiran deria lihat, hidu dan rasa semasa memilih makanan serta mendorong ibu bapa dan guru mengambil perhatian dalam memastikan anak mereka memilih makanan yang bersih dan selamat," jelasnya.

Katanya lagi, KKM berharap melalui pendekatan "Lihat, Hidu, Rasa" yang diperkenalkan itu dapat membantu murid-murid mengenal pasti dan mengelak daripada mengambil makanan yang rosak atau basi melalui deria mereka.

"Langkah ini seterusnya dapat mengelakkan mereka daripada mengalami keracunan makanan terutamanya ketika di sekolah," ujarnya.

Selain itu, KKM juga telah menubuhkan Skuad Germ Buster yang merupakan sebuah van khas yang dilengkapi dengan bahan-bahan pendidikan untuk mengadakan aktiviti di sekolah-sekolah secara terancang.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan