Khamis, 2 Februari 2012

ISU ANTARABANGSA : Rusuhan bola di Mesir, 74 maut


PORT SAID 2 Feb. - Sejumlah 74 orang terbunuh apabila para penyokong bertindak masuk ke padang dan bertempur sejurus selepas berakhirnya satu perlawanan bola sepak di Mesir, malam tadi.

Para peminat dan ahli politik menuduh tentera yang memerintah gagal mencegah insiden paling berdarah selepas Presiden, Hosni Mubarak disingkirkan pada Februari tahun lepas.

Sekurang-kurangnya 1,000 lagi cedera dalam keganasan itu, selepas peminat bola sepak menceroboh masuk ke padang di bandar pelabuhan Mediterranean ini, sekalipun pasukan tempatan, al-Masry menewaskan pasukan pelawat dari Kaherah, Al Ahli iaitu kelab paling berjaya di Mesir.

Penyokong kedua-dua pasukan masuk ke padang, sebaik-baik perlawanan tamat dan bertindak menyerang satu sama lain, mencetuskan panik di kalangan penonton yang lain.

Kebanyakan mangsa mati terpijak dalam rempuhan penonton yang tergesa-gesa hendak keluar dari stadium, sementara sebilangan lagi terjatuh atau tercampak dari tangga, kata saksi dan pekerja kesihatan.

Siaran televisyen merakamkan sesetengah anggota keselamatan di stadium tidak mengambil sebarang tindakan untuk menghalang peminat masuk ke padang, malah seorang pegawai keselamatan kelihatan bercakap di telefon mudah alihnya ketika peminat membanjiri padang.

Tokoh politik mengecam kelonggaran kawalan keselamatan pada perlawanan itu dan menuduh para pemimpin tentera menjadi punca tragedi tersebut.

Pertubuhan Islam yang mendominasi Parlimen, Ikhwan Muslimin mendakwa, tangan 'yang tidak kelihatan' mendalangi keganasan itu.

"Jatuhkan pemerintahan tentera," laung beribu-ribu penduduk Mesir di stesen kereta api utama di Kaherah, di mana mereka menemui peminat yang pulang daripada insiden yang sifatkan oleh seorang menteri sebagai keganasan bola sepak terburuk di negara ini.

Fil Marsyal Mohammed Hussein Tantawi, 76, yang mengetuai Majlis Tertinggi Angkatan Bersenjata, mengambil langkah luar biasa untuk menghubungi sebuah stesen televisyen, dan berikrar untuk menjejaki mereka yang terlibat dalam keganasan itu.

Tentera mengisytiharkan tempoh berkabung selama tiga hari, manakala Parlimen dijadual mengadakan sidang tergempar lewat hari ini bagi membahaskan keganasan itu. - REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan