Sabtu, 18 Februari 2012

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan vokasional jadi bidang arus perdana 2013


Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI

KUALA TERENGGANU 18 Feb. – Bidang Vokasional bakal menjadi pendidikan arus perdana apabila langkah menaik taraf 78 buah sekolah menengah vokasional di seluruh negara siap sepenuhnya menjelang tahun depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, beberapa elemen tambahan akan dimuatkan di dalam kurikulum pendidikan itu antaranya berkaitan latihan keusahawanan.

Katanya, elemen latihan ketika bekerja akan dilaksanakan selari dengan transformasi pendidikan negara.

Dalam usaha memberi nilai tambah, bidang-bidang baru akan turut diperkenalkan termasuklah bidang hospitaliti, pengangkutan, industri sukan dan pengurusan acara.

"Ia bagi menjadikan pelajar itu nanti lebih kreatif serta inovatif bagi memenuhi keperluan pasaran kerja pada masa akan datang.

"Justeru kita berharap dengan adanya kolej vokasional ini nanti mampu melahirkan tenaga mahir dan berkemahiran bagi membolehkan mereka bersaing di peringkat global," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Konsolidasi, Transformasi Pendidikan Vokasional Terengganu/Kelantan di Dewan Teknokrat, Sekolah Menengah Teknik Kuala Terengganu, di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalan Pengarah Sektor Pengoperasian Sekolah Bahagian Teknik Dan Vokasional (BPTV), Zainuren Mohd. Nor dan Timbalan Pengarah Pelajaran negeri, Hashim Mohd. Zin.

Mengulas lanjut, Mohd. Puad memberitahu, setakat ini, sebanyak 15 sekolah telah dikenal pasti bagi menyediakan Program Asas Vokasional (PAV) dan 15 lagi untuk kolej vokasional dalam usaha memantapkan lagi sistem pendidikan negara terutamanya bidang kemahiran.

Bagaimanapun tambahnya, 10 buah sekolah teknik masih lagi dikekalkan bagi memberi peluang pelajar-pelajar yang meminati bidang kejuruteraan dan perdagangan meneruskan persekolahan mereka.

"Kita akan melihat perkembangan ini dari semasa ke semasa dan buat masa ini, hanya 10 buah sekolah dikekalkan bagi memberi ruang kepada pelajar-pelajar yang ingin menyambung pelajaran khusus dalam bidang-bidang kemahiran ini," katanya. - UTUSAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan