Selasa, 21 Februari 2012

ISU PENGAJIAN TINGGI : Pengambilan Pelajar Universiti Perlu Uji Kemampuan Bahasa Melayu - Dr Awang


Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

KUALA LUMPUR: Semua universiti di negara ini disarankan untuk melaksanakan ujian kemampuan dalam bahasa Melayu bagi pengambilan pelajar baru, kata Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Awang Sariyan.

Beliau berkata, ujian itu bukan untuk menguji tahap kemampuan pelajar dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tetapi mahu menilai sama ada mereka menguasai bahasa Melayu sebagai laras bahasa ilmu.

“Ini memerlukan satu anjakan paradigma yang baru. Kita berharap universiti-universiti lain juga mempunyai polisi atau dasar yang sama.

“Kalau tidak, nanti kita tidak dapat mengukur sejauh mana kemampuan bakal mahasiswa kita mengikuti kuliah dalam laras bahasa ilmu yang tinggi. Bagi saya, (tindakan UPM) merupakan satu permulaan yang baik,” katanya.

Beliau mengulas mengenai tindakan Universiti Putra Malaysia (UPM) yang akan menjadikan penguasaan kompetensi bahasa Melayu sebagai syarat pengambilan pelajar baru di universiti itu.

Dr Awang berkata, menerusi ujian itu sekurang-kurangnya satu persiapan dapat dilakukan terhadap para pelajar seperti mengadakan kursus.

“Bagi saya, seperti UPM, universiti sepatutnya perlu mempunyai kursus teras bahasa Melayu, bahasa penulisan dan bahasa pemikiran.

“Jika tidak, sampai tahun akhir nanti mereka hendak menulis tesis pun tidak pandai.

“Oleh itu, kita mengharapkan agar kepimpinan universiti lain membuat susulan dengan segera terhadap pelan transformasi pengajian tinggi,” katanya lagi.

Sementara itu, Naib Pengerusi Lembaga Pengelola DBP, Datuk Dr Md Salleh Yaapar pula berkata, tindakan UPM itu adalah salah satu daripada maklum balas yang diberi terhadap pekeliling daripada Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).

Katanya, ia berkaitan dengan Pelan Tindakan bagi Memartabatkan bahasa Melayu sebagai Bahasa Ilmu di institusi pengajian tinggi (IPT).

“Semua IPT mengadakan mesyuarat jawatankuasa kecil mengenai bagaimana pelan tindakan itu boleh dilaksanakan secara menyeluruh,” katanya.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sebelum ini berkata, pelan tindakan berkenaan merangkumi empat strategi utama iaitu mengukuhkan bahasa Melayu dalam pembelajaran dan pengajaran; mengukuhkan bahasa Melayu dalam penyelidikan dan penerbitan; meningkatkan pengiktirafan akademik bahasa Melayu dalam pelbagai disiplin ilmu serta meningkatkan pengantarabangsaan bahasa Melayu.

Tahun ini, sebanyak lima universiti diberi kuasa autonomi oleh Kementerian Pengajian Tinggi dalam membuat pengambilan pelajar mereka sendiri.

Lima universiti itu ialah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM).

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan