Selasa, 6 Mac 2012

ISU BAHASA : Muzik, budaya dan sastera faktor utama pelajari bahasa Melayu


PUTRAJAYA 5 Mac – Tak kenal maka tak cinta. Perumpamaan itu sememangnya sesuai untuk mencerminkan kepetahan semua peserta Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) 2012 bertutur dalam bahasa Melayu.

Rata-rata peserta yang ditemui Utusan Malaysia menyatakan keindahan budaya, muzik, filem dan sastera Melayu merupakan faktor utama mendorong mereka mempelajari bahasa Melayu.

Pemidato dari Amerika Syarikat, Sara White, 24, berkata, dia mempelajari bahasa Melayu kerana minat yang mendalam terhadap lagu-lagu Melayu.

Menurut White atau nama Melayunya Sarawati, dia mengambil masa kira-kira dua tahun untuk mempelajari bahasa Melayu dan mengikut pengamatannya bahasa rasmi negara itu bukanlah bahasa yang susah untuk didalami memandangkan ia kini boleh diajar di mana-mana negara.

“Saya belajar dalam bidang komunikasi dan amat meminati sastera serta lagu-lagu Melayu, penguasaan dalam bahasa Melayu membantu saya mendalami muzik Melayu.

“Bahasa Melayu sebenarnya bukan susah untuk dipelajari, saya mempelajari bahasa ini secara berkumpulan dengan kawan-kawan yang lain,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Sementara itu, jika minat terhadap muzik Melayu mendorong White mempelajari bahasa Melayu, lain pula ceritanya dengan Narmin Hasanova dari Azerbaijan yang meminati budaya Asia Tenggara.

“Saya amat meminati budaya Asia Tenggara khususnya Tamadun Melayu, minat yang mendalam mendorong saya melawat Indonesia dan Malaysia berkali-kali.

“Penyertaan saya dalam PABM 2012 ini juga secara tidak langsung untuk memperkenalkan budaya negara saya kepada peserta yang terdiri daripada pelbagai negara,” katanya.

Selain itu katanya, faktor persamaan agama juga menjadi faktor utama dia mempelajari bahasa Melayu dan budaya Malaysia.

“Agama Islam yang dianuti saya dan kebanyakan rakyat Malaysia sememangnya mempunyai persamaan dari segi budaya dan juga peradaban,” katanya.

Dalam pada itu peserta Jepun, Yota Tamura berkata, bahasa Melayu wajar dipelajari kerana ia merupakan bahasa pertuturan yang paling utama di Asia Tenggara.

Sumber : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan