Selasa, 13 Mac 2012

ISU GLOBAL : Konflik dunia Arab untungkan Israel


Oleh Mustapa Kamal Basri

KEBANGKITAN rakyat di dunia Arab yang pada mulanya bersifat setempat ketika ia mula tercetus di Tunisia pada tahun lalu, kini sudah bertukar menjadi pergolakan yang berlarutan dan meragut beribu-ribu nyawa.

Pergolakan di Asia Barat kini telah bertukar menjadi konflik serantau serta mengheret campur tangan antarabangsa.

Keadaan di Syria terus tidak terkawal dengan tentera kerajaan terus memburu penduduk yang memberontak menentang kerajaan Bashar al-Assad dengan membedil bandar-bandar yang menjadi kubu pemberontak.

Sementara Liga Arab dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) campur tangan atas alasan untuk mengelakkan pertumpahan darah berterusan di negara itu.

Kini pergolakan di dunia Arab bukan lagi sekadar kebangkitan rakyat yang inginkan perubahan daripada segi politik dan pembaharuan ekonomi, tetapi ia kini telah menjadi konflik yang boleh membahayakan rantau itu ekoran campur tangan antarabangsa.

Iran secara terbuka telah berjanji akan menghantar tenteranya ke Syria bagi membantu al-Assad berdepan dengan pemberontakan di Syria.

Manakala, Arab Saudi secara terbuka juga mengecam tindakan kekerasan oleh rejim al-Assad ke atas penduduknya yang bangkit memberontak.

Tindakan Teheran itu dilihat mempunyai serampang dua mata, selain kempennya menghadapi sekatan dan tekanan Barat serta Amerika Syarikat (AS) berikutan program nuklearnya, ia juga sebagai tanda sokongan terbukanya kepada rejim al-Assad yang didokong oleh golongan Syiah, manakala tindakan Riyadh menyokong langkah Liga Arab dan PBB pula adalah bagi menyelamatkan kumpulan pemberontak yang kebanyakannya adalah golongan Sunnah.

Teheran mempunyai strategi ketenteraan berbuat demikian. Sekiranya Israel menyerang loji nuklear negara itu, tentera Iran di Syria sudah berada hampir dengan Israel untuk melancarkan tindakan balas.

Riyadh pula bimbang dengan pengaruh Syiah di rantau itu setelah Iraq kini dikuasai oleh golongan Syiah selepas rejim Saddam Hussein tumbang di tangan AS.

Arab Saudi juga bimbang dengan pengaruh Iran yang semain kuat di rantau itu terutama dengan kesungguhan Teheran membangunkan program nuklearnya. Namun, pergolakan di dunia Arab yang bertukar menjadi konflik serantau kini semakin rumit dan ia dilihat hanya menguntungkan Israel yang terus menggunakan kesempatan itu untuk menindas penduduk Palestin dan melancarkan serangan ke atas wilayah-wilayah Palestin.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan