Jumaat, 30 Mac 2012

ISU KESIHATAN : Makan sihat, badan selamat


Oleh MARIATUL QATIAH ZAKARIA
maria.zakaria@utusan.com.my


PERTUBUHAN Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan pada 2015 kira-kira 2.3 bilion penduduk dunia akan mempunyai berat badan berlebihan.

Daripada jumlah tersebut, 700 juta akan mengalami masalah kegemukan keterlaluan atau obesiti.

Apa yang membimbangkan, masalah obesiti dalam kalangan kanak-kanak semakin menular dan meningkat tahun demi tahun di negara-negara membangun.

Di Malaysia, sehingga tahun 2010, peningkatan kes obesiti yang direkodkan dalam kalangan keseluruhan kanak-kanak berumur antara tujuh hingga 12 tahun adalah 10 peratus.

Oleh yang demikian, pendidikan dalam pemilihan makanan yang betul harus diberikan kepada ibu bapa kerana mereka berperanan menyediakan keperluan makanan seimbang sejak anak dilahirkan sehingga dewasa.

Namun begitu, makanan tanpa aktiviti fizikal juga masih belum cukup dan inilah yang ditekankan kepada ibu bapa, guru dan juga kanak-kanak supaya mereka dapat menyeimbangkan keperluan harian bukan saja pada pengambilan makanan tetapi senaman.

Dalam hal ini, Chef Selebriti, Florence Tan, memberitahu, ibu bapa boleh menyediakan cara hidangan pelbagai bukan dengan cara menggoreng tetapi kukus, panggang, bakar dan rebus.

Selain itu ulasnya, ibu bapa juga harus memastikan adanya tiga jenis sajian sayur-sayuran dan dua jenis buah-buahan dalam setiap hidangan.

"Mungkin bagi kanak-kanak, menu sayur-sayuran tidak menjadi pilihan mereka dan ibu bapa perlu memainkan peranan penting serta bijak memilih sayur-sayuran pelbagai warna dengan cara masakan berbeza setiap hari.

"Apa yang penting pastikan dalam setiap hidangan seimbang, pelbagai serta mengikut piramid makanan," katanya ketika ditemui pada program Kanak-kanak Sihat Nestle di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pada majlis itu, Florence turut mengadakan demonstrasi masakan cara sihat selain menunjukkan cara mudah menyediakan tiga jenis makanan berkhasiat untuk anak-anak iaitu salad sayuran, jus tembikai susu dan lempeng pisang.

Katanya, untuk memastikan mendapat khasiat pemakanan yang secukupnya, ikuti lapan langkah asas berikut dalam memilih makanan yang sihat sebagaimana yang termaktub dalam Garis Panduan Pemakanan Malaysia iaitu:

Nikmati kepelbagaian makanan

i. Makanan yang berlainan membekalkan kombinasi tenaga dan nutrien yang berlainan.
ii.Cara terbaik untuk mendapatkan keperluan harian kita ialah dengan mengambil pelbagai makanan yang menggabungkan bijirin, buah-buahan dan sayuran, daging, ikan, ayam, legum dan produk tenusu.

Kekalkan berat badan sihat

i. Kekalkan berat badan yang sihat atau turunkan berat badan yang berlebihan.
ii. Berat badan yang sihat boleh membantu mencegah masalah kesihatan dan mencantikkan bentuk badan.

Utamakan produk bijirin, kekecang, buah-buahan dan sayuran

i. Makanan ini membekalkan karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral, serat dan komponen lain yang penting untuk kesihatan.

Kurangkan lemak

i. Pengambilan lemak secara berlebihan boleh menaikkan berat badan dan menjejaskan kesihatan.

Kurangkan garam

i. Garam (sodium) berlebihan dikaitkan dengan tekanan darah tinggi.

ii.Garam terdapat secara semula jadi dalam banyak makanan mentah dan makanan terproses.

Gunakan gula secara berhemat

i. Selain membekalkan karbohidrat biasa, gula tidak mengandungi nutrien lain.

Air nadi kehidupan

i. Minum sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air sehari.
ii. Air penting untuk banyak fungsi badan termasuk penghadaman, penyerapan, nutrien, kawalan suhu badan dan pembuangan kotoran daripada badan.

Susu ibu paling baik

i. Susu ibu membekalkan segala nutrien yang diperlukan oleh bayi untuk membesar dengan sihat dan sempurna.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan