Ahad, 20 Mei 2012

ISU BAHASA : Sastera pada kaca mata jurutera




Oleh Latifah Arifin
latifah@bharian.com.my

Sentuhan kelompok terbabit meluaskan lagi jagat bicara pengarang

ISU sastera dimonopoli kelompok penulis berlatar pendidikan sains sering mendapat perhatian sehingga ada dalam kalangan pengkarya dan penggemar sastera naik muak kerana perbandingan secara berlebihan itu tidak memberi manfaat kepada perkembangan industri penulisan Negara.

Soalan sama diajukan kepada dua penulis yang juga bergelar jurutera pada sesi Wawancara Sofa Putih - Sastera Daripada Sentuhan Sang Jurutera anjuran Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) bersempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2012, baru-baru ini.

“Sastera kepunyaan masyarakat dan tidak terhad kepada kelompok tertentu. Semua orang bebas berkarya dan mengenai isu kehadiran penulis aliran sains lebih menonjol, saya tidak mahu mengulas. Pembabitan saya dalam bidang penulisan sekadar memeriahkan dunia sastera tanah air.

“Kerjaya dan ilmu yang saya pelajari dalam bidang saya banyak membantu dan memberi kelainan dalam corak penulisan saya. Bidang sains dan kejuruteraan sudah sebati dalam diri saya dan kelebihan itu saya manfaatkan dalam karya dengan memberi ilmu baru kepada pembaca,” kata jurutera petroleum, Rebecca Ilham atau nama sebenarnya Hazwani Ramelie.

Pada wacana di Gerai ITBM, Aras Tiga, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur, yang dikemudi personaliti televisyen, Sayed Munawar Sayed Mustar, Rebecca turut memperjelaskan tidak salah mengguna pakai teori sains dalam karya, tetapi ia tidak sewajarnya diletakkan sesuka hati.

“Penulis sepatutnya memurnikan dan memahami istilah yang ingin digunakan, sebelum memasukkan dalam penulisan mereka kerana dengan cara baru perkongsian ilmu dengan pembaca boleh berlangsung,” katanya.


Seperti Rebecca Ilham, peserta Minggu Penulis Remaja (MPR) 1992 yang juga lulusan bidang kejuruteraan industri dari United Kingdom, Sahiril Hasrin Sanin, juga kurang senang dengan fenomena penulis genre sains yang gemar memasukkan teori saintifik secara sesuka hati.

“Ada penulis yang suka mencedok daripada buku akademik. Kaedah salin dan tampal ini tidak sepatutnya terjadi. Dengan niat mahu dilihat hebat, tindakan tidak mengolah semula aspek sains dalam karya sehingga akhirnya menampakkan kedangkalan ilmu penulis itu.

Sahiril yang melihat perkembangan cereka sains negara ini masih di berada di takuk lama, lebih selesa membaca karya dalam bahasa Inggeris berbanding Melayu sebagai persediaan menghasilkan karya lebih bermutu.

“Jujur saya katakan, karya fiksyen sains di pasaran kebanyakannya belum berada pada tahap memuaskan. Saya mahu melahirkan karya bermutu dalam bahasa Melayu bagi memuaskan hati pembaca yang meminati genre ini,” katanya penuh makna tersirat.

Ketika diajukan soalan mengenai kemungkinan buku fizikal akan mati dengan kewujudan buku elektronik dan bahan bacaan yang mudah didapati dengan hanya melayari internet, Sahiril yakin tren itu belum berleluasa di Malaysia.

“Kebanyakan rakyat Malaysia masih mempunyai minat yang tinggi untuk membeli dan membaca naskhah secara fizikal berbanding pembaca Barat. Saya pernah menerbitkan semula karya saya dalam blog. Bagaimanapun pengikut saya masih mahu mendapatkan bukunya secara fizikal,” katanya.

Bagi Rebecca pula, penulis dan penerbit buku perlu berfikir secara lebih kreatif dengan menampilkan grafik menarik dan kulit buku yang cantik untuk menarik perhatian pembaca, jika mereka mahu buku fizikal terus hidup.

“Sejak dulu lagi orang bercakap mengenai fenomena buku akan mati dan saya pernah terfikir keadaan ini berkemungkinan boleh terjadi. Saya juga turut teruja pada awal kemunculan buku elektronik dulu.

“Namun kini saya kembali kepada buku fizikal kerana terpanggil dengan tarikan semula jadinya, apatah lagi merindui bau kertas yang menyemarakkan semangat saya untuk terus membaca,” katanya mengakhiri wawancara.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan