Rabu, 13 Jun 2012

ISU SUKAN : Pesona bintang bola sepak negara


Oleh Hafizahril Hamid

SUKAN bola sepak adalah sukan nombor satu bukan sahaja di Malaysia tetapi di kebanyakan negara di dunia. Ia bukan sahaja menjadi pilihan kebanyakan anak muda yang mahu mencipta nama sebagai pemain terkenal malah mencipta fenomenanya yang tersendiri setiap kali sukan berkaitan bola sepak dianjurkan.

Kini tiba musim Euro 2012 yang pada pandangan penulis lebih menarik daripada Piala Dunia kerana hampir kesemua pasukan yang bertanding mempunyai kualiti dan skill yang hampir sama.

Namun di sebalik keghairahan peminat sukan bolasepak tempatan tidak tidur malam menanti masa pasukan pilihan mereka bermain, hakikatnya sukan bola sepak di negara ini sama ada dari segi kualiti mahupun kemahiran masih jauh ketinggalan.

Namun ini tidak bermakna kita tidak mempunyai pemain yang berbakat dan bersemangat tinggi cumanya masih banyak yang perlu dilakukan dalam membentuk mahupun menggilap bakat-bakat muda ini.

Persatuan-persatuan yang bertanggungjawab terhadap pembangunan bola sepak di negara ini perlu menerima hakikat satu langkah drastik perlu dilakukan apatah lagi dengan ranking terbaru Malaysia yang jatuh satu anak tangga berbanding sebelumnya.

Malaysia turun ke kedudukan 154 dunia dalam ranking terbaru yang dikeluarkan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) baru-baru ini.

Hakikatnya negara ini tidak pernah 'kering' daripada melahirkan pemain-pemain berbakat yang turut mencipta nama di kelab-kelab luar negara.

Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa bakat-bakat bola sepak negara ini telah mula 'diimport' oleh negara luar sejak dari tahun 1970-an lagi.

Sejak itu beberapa pemain tempatan mula mencipta nama dan sekaligus memasyhurkan nama negara apabila terpilih mewakili kelab di luar negara.

Walaupun kebanyakan kelab yang diwakili tidaklah segah dan sehebat kelab-kelab ternama seperti Liverpool, AC Milan, Chelsea, Real Madrid dan banyak lagi namun kehadiran mereka di kelab yang diwakili mencetuskan ilham dan pesona yang tersendiri.

Ia sekali gus membuktikan bahawa Malaysia tidak kering bakat dalam sukan nombor satu di negara ini.

Cumanya adalah diharapkan pembangunan sukan ini dapat dikembangkan seperti dilakukan oleh negara-negara Korea Selatan dan Jepun yang satu ketika dahulu jauh ketinggalan berbanding kita.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan