Oleh REGINA LEE
PETALING JAYA : Satu tinjauan global menunjukkan bahawa
rakyat Malaysia mencatat rekod pembayaran kad kredit paling buruk di rantau
Asia Pasifik.
Menurut kaji selidik itu, kurang daripada separuh daripada
responden tempatan yang ditemubual dalam talian mengatakan mereka membayar
balik hutang kad kredit mereka sepenuhnya pada setiap bulan.
Oleh itu, Malaysia mencatat satu kadar pembayaran balik yang
terendah di kalangan pasaran negara membangun yang dijalankan tinjauan.
Kira-kira 15 peratus membayar balik lebih daripada jumlah
minimum yang perlu dibayar manakala 18 peratus rakyat Malaysia membayar hanya
jumlah minimum yang diperlukan.
Menerusi tinjauan juga, dua daripada lima warga Malaysia
didakwa menggunakan kad kredit untuk membeli-belah, tempat makan dan hiburan.
Sebaliknya, kadar pembayaran balik yang tertinggi adalah di
Taiwan, di mana 89 peratus daripada responden membayar bil kad kredit mereka
sepenuhnya diikuti oleh Jepun (87%) dan Korea Selatan (85%).
Negara jiran, Singapura dan Indonesia juga menunjukkan
prestasi yang lebih baik dengan masing-masing mencatatkan 80 peratus dan 59
peratus, manakala hanya Vietnam mennunjukkan angka lebih buruk daripada
Malaysia pada kadar 27 peratus.
Penyelidikan Global Nielsen terhadap Sikap Pelaburan juga
menunjukkan rakyat Malaysia secara umumnya menjadi salah satu daripada 10
penyimpan teratas di dunia, tetapi 45 peratus daripada responden dalam talian
juga mempunyai pelbagai pinjaman dan insurans.
Sementara itu, dua daripada lima pengguna Malaysia melabur
wang mereka melalui pelbagai saluran.
"Pelaburan mereka, 67 peratus adalah dana bersama/unit
amanah, 49 peratus memilih saham, 27 peratus melabur dalam emas, perak dan
logam berharga lain, 1/4 dalam produk pelaburan berstruktur, 15 peratus dalam
mata wang asing, 10 peratus dalam bon dan 8 peratus dalam derivatif,"
menurut Nielsen dalam siaran akhbar semalam.
Kaji selidik itu juga mendedahkan bahawa kurang daripada 19
peratus daripada responden bergantung kepada perancang atau penasihat kewangan
apabila membuat keputusan mengenai perkara-perkara kewangan peribadi atau
kekayaan.
Sebaliknya, 43 peratus daripada responden membuat pilihan
mereka sendiri tanpa mendapatkan nasihat sesiapa manakala 21 peartus
mendapatkan nasihat daripada rakan-rakan, saudara-mara dan rakan sekerja.
Hanya satu dalam setiap 10 orang bergantung pada tip pelaburan daripada pengulas, pakar atau jurucakap yang disiarkan melalui
televisyen, radio atau internet, dan enam peratus membuat keputusan pelaburan
yang mengikut gerak hati semata-mata.
"Mengetahui sikap pengguna ke arah pengurusan kekayaan
pada masa yang sama mewujudkan peluang-peluang yang berkaitan untuk melibatkan
diri dengan pengguna dan menguruskan keperluan mereka masih satu tugas yang
mencabar untuk perancang kewangan dan institusi pelaburan, terutamanya apabila
empat dalam 10 pengguna tidak mempercayai orang lain apabila membuat keputusan
kewangan," kata Nielsen .
Kaji selidik Sikap Pelaburan Global Nielsen telah dijalankan
dari 10-27 Februari tahun ini dan tinjauan dibuat terhadap lebih daripada
28,000 pengguna dalam talian di 56 buah negara di seluruh Asia Pasifik, Eropah,
Amerika Latin, Amerika Utara, Timur Tengah dan Afrika.
Sumber : http : //www.mstar.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan