Oleh : Amidi
Abdul Manan
Sarwa tauhid
nilai semula kemerdekaan
Kedatangan Islam ke rantau Asia Tenggara bukan sekadar menjadi anutan
kepada penduduknya tetapi memberikan satu makna baru terhadap kehidupan secara
menyeluruh. Kehadiran Islam bukan seperti agama lain sebelumnya, iaitu Hindu
dan Buddha. Ia memberi pengaruh yang mendalam terutama dalam membentuk
pandangan sarwa.
Negara kita sudah lama merdeka tetapi jiwa kita terus terjajah. Terjajah
dengan seribu satu macam perkara yang akhirnya membuatkan kita terkesima dengan
kemajuan orang lain. Kekallah kita sebagai masyarakat pengguna bukan masyarakat
mencipta”
Pandangan sarwa juga dikenali sebagai worldview, tasawur kehidupan, weltanschaung
dan juga rukyah al-wujud fi al-Islam. Ia secara asasnya menjawab persoalan
mengenai perihal kewujudan alam dan seisinya, tugas dan kedudukan manusia serta
tujuan akhir semua kewujudan itu serta hubungan dan kedudukan Allah sebagai
pencipta kepada semua kewujudan. Bauan tauhid amat kuat dapat dihidu dalam
pandangan sarwa.
Pandangan sarwa berteraskan tauhid inilah yang bertanggungjawab pada
permulaannya membebaskan orang Eropah daripada kegelapan tahyul dan kekeliruan
faham mengenai proses alamiah. Menerima wujudnya peraturan alam yang juga
dikenali sebagai hukum sains hari ini menjadikan manusia lebih teratur apabila
berhubung dengan alam sekeliling.
Perkara sama juga berlaku di rantau ini apabila kehadiran Islam sudah
membebaskan orang Melayu daripada perkara yang tidak logik lagi tidak
munasabah. Antaranya ialah hubungan rakyat dan raja yang mempunyai takrifan
baru.
Hubungan rakyat dan raja
Manusia diiktiraf mempunyai hak yang sama di sisi Allah. Tiada perbezaan
darjat jika berdasarkan warna kulit, harta, kedudukan dan keturunan melainkan
takwa yang menjadi pembezanya. Begitulah juga dengan hubungan rakyat dan raja.
Raja adalah pelaksana amanah kepemimpinan yang dikurniakan oleh Allah dan
diakui rakyat. Ia berbeza daripada zaman
pra Islam yang mengangkat raja sebagai dewa dengan kesaktian yang pelbagai dan
rakyat mempunyai darjat yang jauh lebih rendah dan hina berbanding raja.
Selain itu, pandangan sarwa ini menjadikan Melayu lebih sensitif terhadap
maruah dan kehormatan diri, menyanjung tinggi prinsip keadilan dan hak
kemanusiaan.
Menurut Dr Siddiq Fadzil, pembentukan citra dan etos bangsa yang
berteraskan tauhid terbantut akibat kedatangan penjajah. Penjajahan menyebabkan
usaha pembinaan bangsa terpaksa dialihkan kepada aspek pertahanan bagi
mengekalkan penguasaan geografi yang berkait langsung dengan keuntungan
ekonomi.
Usaha penjajah untuk menyerang keutuhan budaya bangsa dapat dikesan,
terutama pada kelompok elit dan bangsawan. Terhasillah satu kelompok orang
Melayu yang bercirikan ‘anglophile’ atau manusia dua kerat, iaitu
sekerat Melayu dan sekerat Inggeris. Usaha itu nampaknya tidak begitu berjaya
tatkala itu untuk mempengaruhi masyarakat awam.
Namun kita dapati usaha itu tidak terhenti bersama pengisytiharan
kemerdekaan negara. Ia diteruskan sehinggalah ke hari ini. Maka kita terus
kekal di bawah belenggu penjajahan budaya dan pemikiran. Istilah penjajahan
jenis ini dipopularkan oleh Malik Bennabi.
Memaknai semula kemerdekaan
Negara kita sudah lama merdeka tetapi jiwa kita terus terjajah. Terjajah
dengan seribu satu macam perkara yang akhirnya membuatkan kita terkesima dengan
kemajuan orang lain. Kekallah kita sebagai masyarakat pengguna bukan masyarakat
mencipta. Kita hanya mampu membeli pelbagai jenis hasil teknologi tetapi kita
terus gagal menghasilkan sumbangan yang bermakna kepada kehidupan manusia
sejagat.
Kita amat mudah terpesona dengan trend terbaru gaya terkini. Tidak kira
sama ada ia meliputi fesyen pakaian, muzik mahupun gajet. Kita hanya tergolong
sebagai pengguna dan peminat setia. Jika ada usaha pengubahsuaian pun, ia masih
dalam konsep yang jelas terikat dengan ‘orang lain’.
Marilah kita bersama memaknai semula kemerdekaan negara kita. Kita boleh
mulakan dengan bagaimana kita bermula suatu ketika dulu. Kita bermula sebagai
bangsa yang tidak mempunyai sebarang peradaban dengan fahaman animisme lalu
diangkat darjat sebagai satu bangsa yang dihormati dan dipercayai sehingga
mampu mengepalai sebuah pusat perdagangan maritim terbesar di rantau sebelah
sini.
Kita tidak dapat menafikan bahawa darjat kita diangkat oleh Islam yang
datang bersama misi pembebasan dan pencerahan (tahririy tanwiriy). Penghayatan
semula pandangan sarwa tauhid (tauhidic worldview) perlu dilaksanakan.
Ia adalah prasyarat wajib bagi sebuah kemerdekaan yang bermakna dan langkah
pertama pemberdayaan bangsa.
Penulis ialah
Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan