Jumaat, 19 Oktober 2012

ISU SOSIAL : Anak saham paling berharga


Ibu bapa untung berlipat ganda jika tidak abai pendidikan dunia, akhirat

Menurut laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), ketika ini dianggarkan 9.8 juta (36 peratus) penduduk negara terdiri daripada golongan kanak-kanak berumur bawah 18 tahun. Golongan ini adalah anugerah dan nikmat terbesar daripada Allah SWT. Mereka adalah aset pembangunan negara pada masa depan. Bagi pasangan ibu bapa, ini akan menjadi saham dan membawa keuntungan berlipat ganda jika mereka dididik dan dibentuk dengan baik serta menjadi anak yang soleh.

Sebaliknya, jika diabaikan dari segi didikan, tidak mustahil akan menjadi anak derhaka, terbiar dan pada masa akan datang menjadi sampah kepada masyarakat serta negara. Justeru memiliki anak soleh serta baik budi pekerti menjadi impian setiap ibu bapa dan keluarga.

Doa mohon anak soleh

Nabi Zakaria memohon dengan berdoa kepada Allah SWT dikurniakan anak yang soleh. Firman Allah SWT: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhan-Nya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan.” (Surah Ali-Imran, ayat 38)

Anak-anak sebenarnya dilahirkan dalam keadaan fitrah, ibarat sehelai kain putih yang suci lagi bersih daripada sebarang kekotoran sama ada zahir atau batin. Maka menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk membentuk mereka menjadi insan berjaya.

Anak yang soleh akan memberi manfaat besar kepada kedua-dua ibu bapa. Sabda Rasulullah SAW: “Apabila mati seseorang anak Adam, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara: sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakan.” (Riwayat Imam Muslim)

Bina potensi melalui pendidikan

Pendidikan dapat membina potensi anak. Oleh itu, ia hendaklah dimulakan sejak awal lagi kerana pada usia itu segala nilai yang ditanamkan akan tersemat dalam sanubari mereka.

Ibnu Sina berpesan: “Ketika anak telah mendapat asuhan ibunya, maka ajarkanlah ia adab-adab Islam sebelum ia diserang oleh nilai-nilai yang buruk.”

Sebagai ibu bapa, kita tidak boleh mengambil sikap lepas tangan. Jangan kita beranggapan kita telah menunaikan kewajipan dan hak anak-anak apabila mereka dihantar ke sekolah. Tanggungjawab kita bukan hanya memastikan anak hidup selesa pada masa akan datang.

Tanggungjawab kita juga memastikan mereka mempunyai prinsip yang teguh dan jati diri yang kuat. Oleh itu, penting pendidikan agama serta menyemai akhlak mulia kerana dengan pendidikan agama, prinsip iman mereka akan teguh.

Ini akan membantu mereka menghadapi masalah sosial serta membantu mendepani cabaran masa akan datang. Tanpa prinsip ini ditakuti anak-anak kita akan mudah terpengaruh dengan pelbagai pemikiran hingga ada yang sanggup menggadai prinsip kehidupan.

Kegelojohan nafsu syahwat di peringkat remaja sangat kuat. Jika punca dan tempat menaikkan nafsu tidak ditutup dan kelemahan iman serta kedangkalan akal menjadi sifat mereka, maka selagi itulah anak-anak kita terdedah kepada gejala keruntuhan akhlak yang menghancurkan kehidupan.

Kehendak nafsu berunsur syahwat sentiasa mencabar setiap peringkat kehidupan, ia boleh menjejaskan kualiti akhlak manusia setaraf binatang.

Jauhi keluarga daripada neraka

Ibnu Abbas meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda: “Rebutlah lima perkara sebelum kamu didatangi oleh lima perkara. Masa mudamu sebelum tua, masa sihatmu sebelum sakit, masa kayamu sebelum miskin, masa lapangmu sebelum sempit, dan masa hidupmu sebelum mati.” (Riwayat al-Hakim dan Ibnu Majah)

Memelihara keluarga daripada ancaman neraka tidak bererti kita bersikap pasif dengan mencegah mereka daripada pelbagai perbuatan maksiat. Kita juga mesti aktif mendidik dan menerapkan nilai murni dalam diri mereka agar memiliki daya tahan yang dapat menepis pengaruh persekitaran.

Ingatlah pepatah orang Melayu, ‘ampuh bak ikan di laut walaupun dikelilingi air yang masin, sepanjang hayat badannya tetap tidak masin’. Peranan ibu bapa bukan saja menjadi ‘tuan’ di rumah, tetapi mereka adalah pengurus, pembimbing dan pengasuh.

Bersempena sambutan Hari Kanak-kanak Sedunia bertemakan Karisma Kanak-kanak, Serlahkan Potensi Dirimu, marilah kita menjaga dan mendidik anak yang diamanahkan oleh Allah SWT. Didiklah mereka dengan kehidupan beragama supaya dapat berbakti kepada keluarga, masyarakat dan negara.

Khutbah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan