Rabu, 10 Oktober 2012

ISU SOSIAL : Buang bayi : 'Taubat nasuha jika terlanjur'



Oleh : NURUL AINI MOHAMED ALI

FENOMENA buang bayi bukan lagi sesuatu yang baru di negara. Bahkan ia sudah menjadi seperti trend alaf ini apabila ada sahaja berita mengenai bayi tidak berdosa menjada mangsa sikap tidak bertanggungjawab si ibu saban minggu.

Sungguh menyedihkan, manusia yang dikurniakan akal, rupanya lebih dangkal fikiran mereka dan zalim berbanding haiwan.

Adakah keruntuhan moral ini membuktikan firman ALLAH SWT bahawa dunia akhir zaman akan menyaksikan manusia tidak lagi takut dan malu melakukan kemungkaran? Baru-baru ini, seorang ibu muda tergamak mencampak bayinya hidup-hidup dari tingkat 3 Blok 1, Flat Desa Mentari di sini sebaik sahaja anaknya selamat dilahirkan.

Ke mana hilangnya naluri seorang ibu? Jerih payah mengandung dan melahirkan ditolak tepi asalkan dosa yang dilakukan “terhapus” dari pandangan mata.

Ikuti wawancara Sinar Harian Online bersama Ketua Penolong Mufti, Jabatan Mufti Negeri Selangor, Mat Jais Kamos bagi mengupas dan merungkai konflik anak muda yang rela hidup bergelumang dosa demi melampiaskan nafsu serakah.

SINAR HARIAN ONLINE: Boleh ustaz terangkan maksud zina dari sudut pandangan Islam?

MAT JAIS: Definisi zina ialah berlaku persetubuhan antara lelaki dengan perempuan tanpa berlaku akad yang sah. Ini yang banyak berlaku di kalangan masyarakat kita sejak kebelakangan ini. ALLAH SWT sendiri ada berfirman dalam surah al-Israa' ayat 32 yang membawa maksud," dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah punca masalah ini berlaku?

MAT JAIS: Antara punca utama yang menyebabkan zina berlaku hingga membawa kepada melahirkan anak luar nikah atau juga dikenali sebagai anak tidak sah taraf ialah kurangnya didikan agama dalam diri seseorang. Jika seseorang remaja itu tidak mendapat didikan agama yang sewajarnya, mereka sendiri tidak mampu menahan nafsu daripada  melakukan perkara yang ditegah dalam agama, termasuklah berzina.

SINAR HARIAN ONLINE: Selain daripada kurangnya didikan agama, ada atau tidak faktor lain yang mendorong remaja melakukan perbuatan tidak bermoral ini?

MAT JAIS: Selain daripada kurangnya didikan agama, faktor pergaulan bebas dalam kalangan remaja juga mampu mendorong remaja yang kurang didikan agama ini melakukan perkara yang ditegah dalam agama. Apa yang kita boleh lihat, remaja kini semakin bebas berpeleseran, bersosial tanpa ada sebarang sempadan dan perkara ini boleh menjadi salah satu punca berlaku zina. Masalah-masalah remaja seperti rempit turut boleh menjadi faktor penyumbang berlaku gejala pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan.

SINAR HARIAN ONLINE: Adakah media massa juga boleh menjadi penyumbang masalah ini?

MAT JAIS: Sudah semestinya! Seperti mana yang kita tahu, media kini merupakan medan berita yang tiada sempadan. Segala maklumat dapat diperoleh di hujung jari saja. Jadi tidak mustahi remaja yang mahu belajar sesuatu yang baru, mereka hanya berpandukan media baru seperti Internet bagi mencari sumber maklumat. Jika tiada sebarang pengawasan daripada ibu bapa, remaja ini mudah mendapatkan sumber yang tidak sepatutnya seterusnya mahu mencuba daripada pemerhatian yang mereka nampak melalui jaringan laman sosial dan internet.

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana pula dengan peranan institusi kekeluargaan sendiri bagi membina akhlak mulia remaja?

MAT JAIS: Peranan keluarga dalam mendidik anak-anak juga penting. Justeru, ibu bapa perlu memberi didikan agama yang secukupnya dalam mendidik anak-anak mereka. Justeru, kita minta supaya ibu bapa ini mengambil berat masalah dan sudi meluangkan masa mendengan luahan hati anak-anak. Janganlah memberi alasan sibuk bekerja. Ini secara tidak langsung boleh mewujudkan jurang di antara ibu bapa dan anak-anak. Jika anak-anak berasa tersisih, mereka akan mencari hiburan di luar bagi mengurangkan rasa tekanan jika terus berada di rumah.

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah langkah pencegahan bagi menjauhkan diri remaja daripada terlibat dengan perbuatan yang tidak bermoral?

MAT JAIS: Mudah saja, kepada remaja di luar sana, saya nasihatkan mereka supaya sentiasa berpegang dengan ajaran al-Quran dan Sunnah. Kepada yang pernah terlanjur, kembalilah ke pangkal jalan. Sesungguhnya pintu taubat sentiasa terbuka kepada hamba-Nya yang melakukan dosa.

ALLAH SWT sendiri ada berfirman dalam surah al-Israa' ayat 32 yang membawa maksud,"dan janganlah kamu mendekati zina, kerana sesungguhnya zina itu adalah perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk. Ini bermakna, segala unsur yang merangsang kepada zina mesti dijauhi. Pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan juga mesti dihindari.

Sepatutnya, negara ini harus ada garis panduan dalam semua media tidak kira media cetak atau elektronik. Mesti ada sedikit sekatan terutama sekali bahan-bahan yang boleh merangsang nafsu remaja.
Peranan institusi kekeluargaan itu amat penting. Ibu bapa harus beri pendidikan agama yang secukupnya kepada anak-anak. Bukan saja memberi ilmu tetapi mesti memastikan yang mereka amalkan ilmu agama yang mereka miliki.

Selain itu, jangan beri sebarang alasan untuk menjauhi  anak-anak. Sesibuk mana sekalipun ibu bapa, carilah masa untuk mendengar masalah dan luahan hati anak-anak. Saya percaya jika anak-anak rapat dengan ibu bapa, segala jenis masalah moral dapat dihindari.

SINAR HARIAN ONLINE: Bagaimana pula jika yang sudah terlanjur dan melahirkan, apakah definisi anak tak sah taraf itu sendiri?

MAT JAIS: Fakta yang kita perlu tahu sekarang ialah yang bersalah ialah ibu bapanya. Anak yang dilahirkan dari hubungan haram itu tetap suci di sisi ALLAH SWT.  Justeru, bayi yang lahir itu tetap berhak untuk hidup.

Tafsiran anak tak sah taraf daripada Enakmen Undang-undang Keluarga Islam ialah seorang anak yang dilahirkan di luar nikah iaitu sama ada daripada perbuatan zina dan bukan lahir daripada persetubuhan yang halal.

Dari sudut penamaan, anak yang lahir handaklak dibin atau dibintikan dengan Abdullah atau lain-lain nama dalam "Asma al Husna.

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah implikasi anak tidak sah taraf dari segi hukum syara'?

MAT JAIS: Dari sudut hubungan nasab (keturunan), anak tak sah taraf tidak harus dibin atau dibinkan kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya. Jadi segala nafkah dan saraan hidup anak tak sah taraf menjadi tanggungjawab ibunya. Ini kerana anak tak saraf itu dinasabkan kepada ibunya,bukan lelaki yang menyetubuhi ibunya.
Jadi, anak tak sah taraf juga berhak mewarisi harta pusaka antara ibu dan anak. Sekiranya ibunya meninggal dunia, maka anak itu berhak mewarisi harta pusaka ibunya.

SINAR HARIAN ONLINE: Apakah nasihat yang boleh diberi kepada remaja yang terlanjur dan buang bayi?

MAT JAIS: Anak yang lahir itu tidak bersalah, buag bayi yang tidak berdosa hasil hubungan haram juga tidak dapat selesaikan masalah. Apa yang mereka boleh lakukan ialah lakukan taubat nasuha secepat mungkin. Taubat nasuha memohon keampunan daripada ALLAH S.W.T dan berjanji tidak lakukan dan ulangi kesilapan lalu.

Sebelum lakukan apa-apa, fikir dulu implikasi. Saya tidak nafikan perasaan ingin mencuba remaja ini yang mendorong segala masalah moral zina dan buang anak semakin berleluasa.

Jadi, bertaubatlah sebelum terlambat. Pintu taubat itu sentiasa terbuka bagi hamba-Nya yang berdosa.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan