Isnin, 5 November 2012

Isu Kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik : Selesaikan dulu penyelenggaraan jalan raya


Oleh : AZLAN BAHARUDIN ZAMANI

SEBAGAI pengguna  jalan raya, kita tidak akan terlepas daripada menyebut perkataan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) yang sedang heboh diperkatakan kini.

Ia menular begitu cepat walaupun ada yang tidak memahami maknanya ataupun melihat bagaimanakah rupa kamera tersebut.

Saya tidak menafikan keberkesanan kamera berkenaan dalam menyumbang kepada pengurangan kadar kemalangan jalan raya tetapi di sebalik pemasangan kamera itu, masih banyak perkara asas berkaitan jalan raya yang perlu diselesaikan terlebih dahulu mengatasi peranan yang dimainkan oleh kamera AES.

Pertamanya, masih banyak jalan yang berlubang dan tidak diturap dengan baik walaupun di kawasan yang bertaraf perbandaran. Mengambil pengalaman di United Kingdom (UK), perkara sebegini tidak berlaku. Sekiranya terdapat kerja-kerja mengorek jalan, setelah diturap semula, pemandu tidak dapat merasakan kesan turapan tersebut melainkan warna tar sahaja yang membezakannya. Bagaimanapun, kesan turapan di Malaysia terdapat dua kemungkinan iaitu sama ada ia akan menjadi seperti bonggol ataupun seperti longkang.

Mungkin juga pihak berkuasa tempatan di UK takut untuk membiarkan jalan berlubang kerana sekiranya berlaku sebarang kemalangan disebabkan oleh lubang itu, mereka boleh didakwa. Ramai penunggang motosikal di Malaysia yang maut kerana mengelak lubang secara tiba-tiba, akibatnya bergesel dengan kenderaan lain lalu terjatuh.

Perkara kedua yang sering diabaikan adalah garisan putih. Masalah ini serius terutamanya di jalan persekutuan dan lebuh raya. Garisan ini adalah pedoman kepada pemandu terutamanya ketika memandu di waktu malam dan dalam keadaan hujan lebat seperti sekarang ini. Kepudaran warna garisan putih ini menyebabkan pemandu tidak dapat mengagak kedudukan kenderaan dan menyumbang kepada pertembungan dengan kenderaan dari hadapan ataupun boleh terbabas sendiri.

Kos mengecat semula garisan putih ini mungkin kos yang paling rendah dalam kerja-kerja jalan raya tapi inilah perkara yang biasanya diabaikan. Saya yakin tidak ada prosedur supaya garisan putih ini di cat semula selepas suatu tempoh waktu.

Akhir sekali adalah papan tanda ' Kawasan Kemalangan'. Kita boleh lihat, kawasan yang telah dikenal pasti sebagai kawasan kemalangan, hanya papan tanda peringatan yang mampu didirikan tanpa mengambil kira faktor lain seperti melebarkan jalan ataupun memasang lampu dengan secukupnya.

Masalah yang dinyatakan merupakan perkara asas yang perlu diselesaikan dahulu sebelum pergi ke langkah seterusnya seperti pengenalan kamera AES.

Sekiranya keadaan asas jalan raya tidak sempurna, adakah dengan mengharapkan kamera AES, mampu untuk mengurangkan kadar kemalangan? Keadaan jalan raya yang teruk boleh mengorbankan ramai orang berbanding pemandu yang bersikap buruk.

Lokasi kamera AES ini perlu dikaji semula kerana fungsinya sekarang lebih kepada perangkap. Ia sepatutnya digunakan di zon jarak yang pendek sahaja. Mungkin kamera AES sesuai diletakkan di kawasan sekolah kerana zon yang memerlukan kenderaan dipandu perlahan hanya beberapa meter sahaja.

Mana mungkin ia dapat memperlahankan kenderaan dengan hanya sebuah kamera untuk sesuatu zon sepanjang berpuluh-puluh kilometer.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan