Oleh : AZLAN BAHARUDIN ZAMANI
SEBAGAI pengguna jalan raya, kita
tidak akan terlepas daripada menyebut perkataan kamera Sistem Penguatkuasaan
Automatik (AES) yang sedang heboh diperkatakan kini.
Ia menular begitu cepat walaupun ada yang tidak memahami maknanya ataupun
melihat bagaimanakah rupa kamera tersebut.
Saya tidak menafikan keberkesanan kamera berkenaan dalam menyumbang kepada
pengurangan kadar kemalangan jalan raya tetapi di sebalik pemasangan kamera
itu, masih banyak perkara asas berkaitan jalan raya yang perlu diselesaikan
terlebih dahulu mengatasi peranan yang dimainkan oleh kamera AES.
Pertamanya, masih banyak jalan yang berlubang dan tidak diturap dengan baik
walaupun di kawasan yang bertaraf perbandaran. Mengambil pengalaman di United
Kingdom (UK), perkara sebegini tidak berlaku. Sekiranya terdapat kerja-kerja
mengorek jalan, setelah diturap semula, pemandu tidak dapat merasakan kesan
turapan tersebut melainkan warna tar sahaja yang membezakannya. Bagaimanapun,
kesan turapan di Malaysia terdapat dua kemungkinan iaitu sama ada ia akan
menjadi seperti bonggol ataupun seperti longkang.
Mungkin juga pihak berkuasa tempatan di UK takut untuk membiarkan jalan
berlubang kerana sekiranya berlaku sebarang kemalangan disebabkan oleh lubang
itu, mereka boleh didakwa. Ramai penunggang motosikal di Malaysia yang maut
kerana mengelak lubang secara tiba-tiba, akibatnya bergesel dengan kenderaan
lain lalu terjatuh.
Perkara kedua yang sering diabaikan adalah garisan putih. Masalah ini
serius terutamanya di jalan persekutuan dan lebuh raya. Garisan ini adalah
pedoman kepada pemandu terutamanya ketika memandu di waktu malam dan dalam
keadaan hujan lebat seperti sekarang ini. Kepudaran warna garisan putih ini
menyebabkan pemandu tidak dapat mengagak kedudukan kenderaan dan menyumbang
kepada pertembungan dengan kenderaan dari hadapan ataupun boleh terbabas
sendiri.
Kos mengecat semula garisan putih ini mungkin kos yang paling rendah dalam
kerja-kerja jalan raya tapi inilah perkara yang biasanya diabaikan. Saya yakin
tidak ada prosedur supaya garisan putih ini di cat semula selepas suatu tempoh
waktu.
Akhir sekali adalah papan tanda ' Kawasan Kemalangan'. Kita boleh lihat,
kawasan yang telah dikenal pasti sebagai kawasan kemalangan, hanya papan tanda
peringatan yang mampu didirikan tanpa mengambil kira faktor lain seperti
melebarkan jalan ataupun memasang lampu dengan secukupnya.
Masalah yang dinyatakan merupakan perkara asas yang perlu diselesaikan
dahulu sebelum pergi ke langkah seterusnya seperti pengenalan kamera AES.
Sekiranya keadaan asas jalan raya tidak sempurna, adakah dengan
mengharapkan kamera AES, mampu untuk mengurangkan kadar kemalangan? Keadaan
jalan raya yang teruk boleh mengorbankan ramai orang berbanding pemandu yang
bersikap buruk.
Lokasi kamera AES ini perlu dikaji semula kerana fungsinya sekarang lebih
kepada perangkap. Ia sepatutnya digunakan di zon jarak yang pendek sahaja.
Mungkin kamera AES sesuai diletakkan di kawasan sekolah kerana zon yang
memerlukan kenderaan dipandu perlahan hanya beberapa meter sahaja.
Mana mungkin ia dapat memperlahankan kenderaan dengan hanya sebuah kamera
untuk sesuatu zon sepanjang berpuluh-puluh kilometer.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan