Ahad, 18 November 2012

ISU KESIHATAN : Kempen 'Katakan Tidak' pada rokok beri kesan bertentangan


  
London : Kempen Katakan Tidak (Just Say No) bertujuan menghentikan orang ramai daripada merokok dan mengambil minuman keras mungkin memberikan kesan bertentangan, kata penyelidik.

Walaupun badan kesihatan sering kali menyiarkan iklan dan papan tanda memberi amaran kepada orang ramai untuk tidak minum minuman keras, merokok dan mengambil dadah, minda tidak sedar manusia sering kali gagal menyedari kesan negatif terhadap mesej itu, lapor akhbar Telegraf. Ini bermakna tanda jangan merokok atau jangan memandu ketika mabuk yang diletakkan di pub atau restoran tanpa diberikan perhatian khusus sebenarnya boleh menggalakkan berbanding menghalang daripada melakukannya.

Penyelidik dari Universiti Oxford mendapati, perokok menunjukkan minat lebih tinggi kepada rokok selepas ditunjukkan dengan satu siri imej yang mengandungi papan tanda jangan merokok.

Hasilnya menunjukkan bahawa kempen antirokok dan tabiat tidak sihat lain secara ironiknya boleh mencetuskan sikap sebaliknya.

Premis perniagaan di England bertanggungjawab meletakkan tanda larangan merokok di premis bebas rokok serta kenderaan sebagai sebahagian daripada peraturan bebas rokok yang diperkenalkan pada 2007.

Kajian terdahulu menunjukkan bahawa isyarat alam sekitar boleh mengawal tindakan otak.

Tetapi Brian Earp dan rakannya mendapati manusia cenderung mengabaikan kata-kata seperti jangan  merokok dan jangan memandu ketika mabuk apabila tidak memberikan tumpuan penuh.

Mereka menulis : Secara tidak sedar atau proses automatik, “tidak baik”  sering kali dilihat sebagai baik dan “tidak buruk”  sebagai buruk. Konsep runding cara tidak berlaku secara automatik tetapi memerlukan usaha kognitif.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan