London : Kempen Katakan
Tidak (Just Say No) bertujuan menghentikan orang ramai daripada merokok
dan mengambil minuman keras mungkin memberikan kesan bertentangan, kata
penyelidik.
Walaupun badan kesihatan sering
kali menyiarkan iklan dan papan tanda memberi amaran kepada orang ramai untuk
tidak minum minuman keras, merokok dan mengambil dadah, minda tidak sedar
manusia sering kali gagal menyedari kesan negatif terhadap mesej itu, lapor
akhbar Telegraf. Ini bermakna tanda jangan merokok atau jangan memandu ketika
mabuk yang diletakkan di pub atau restoran tanpa diberikan perhatian khusus
sebenarnya boleh menggalakkan berbanding menghalang daripada melakukannya.
Penyelidik dari Universiti Oxford
mendapati, perokok menunjukkan minat lebih tinggi kepada rokok selepas
ditunjukkan dengan satu siri imej yang mengandungi papan tanda jangan merokok.
Hasilnya menunjukkan bahawa
kempen antirokok dan tabiat tidak sihat lain secara ironiknya boleh mencetuskan
sikap sebaliknya.
Premis perniagaan di England
bertanggungjawab meletakkan tanda larangan merokok di premis bebas rokok serta
kenderaan sebagai sebahagian daripada peraturan bebas rokok yang diperkenalkan
pada 2007.
Kajian terdahulu menunjukkan
bahawa isyarat alam sekitar boleh mengawal tindakan otak.
Tetapi Brian Earp dan rakannya
mendapati manusia cenderung mengabaikan kata-kata seperti jangan merokok dan jangan memandu ketika mabuk
apabila tidak memberikan tumpuan penuh.
Mereka menulis : Secara tidak
sedar atau proses automatik, “tidak baik” sering kali dilihat sebagai baik dan “tidak
buruk” sebagai buruk. Konsep runding
cara tidak berlaku secara automatik tetapi memerlukan usaha kognitif.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan