Isnin, 19 November 2012

ISU PENDIDIKAN : Usah Pilih Kasih


Oleh Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali
ruhaizarusmin@hmetro.com.my

HARI ini seramai 517,139 calon yang menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) lalu bakal menerima keputusan masing-masing, sekali gus menjawab persoalan mengenai tahap kemampuan mereka dalam peperiksaan berkonsep akademik.

Bagi calon terbabit, harapan bukan saja memperoleh keputusan cemerlang malah memberi kelegaan kepada ibu bapa yang mengharapkan anak mereka meraih kejayaan terbaik.

Bagi ibu bapa, pasti mengatur perancangan supaya anak mereka memperoleh tempat di sekolah berasrama penuh yang berprestij serta mempunyai rekod pencapaian cemerlang.

Keghairahan itu bagai mempertikaikan peranan serta kemampuan sekolah harian biasa melaksanakan mandat serupa.

Lebih prejudis, apabila timbul tanggapan sekolah harian biasa hanya layak untuk pelajar kurang cemerlang, keciciran serta tidak mempunyai keistimewaan seperti sekolah berasrama penuh.

Mengapakah wujudnya mentaliti seperti ini dalam kalangan ibu bapa? Apakah taraf sekolah harian hari ini masih tidak setanding sekolah berasrama penuh hingga perlu menerima sikap pilih kasih daripada ibu bapa?

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Profesor Dr Othman Lebar berkata, mentaliti ibu bapa yang mengiktiraf sekolah berasrama penuh sebagai tempat paling berprestij antara punca sekolah harian menerima tempias diskriminasi.

Beliau berkata, kehendak ibu bapa yang mahukan anak mereka memperoleh pendidikan terbaik serta yakin pada rekod pencapaian, menjadikan mereka cukup ‘taksub’ pada sekolah berasrama penuh.

“Mentaliti seperti ini memang tidak asing dalam kalangan ibu bapa yang melihat sekolah berasrama penuh ada segala - galanya.

“Bagi ibu bapa, sekolah ini adalah pilihan terbaik bagi pelajar untuk berjaya pada masa depan. Tiada kompromi.

“Sebab itu, tidak hairanlah jika ada dalam kalangan ibu bapa terlebih teruja membuat keputusan untuk anak biarpun pada masa sama mungkin penerimaan anak sebaliknya,” katanya.

Pemilihan melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama menjadi sasaran utama pelajar dan ibu bapa sebaik saja keputusan peperiksaan diumumkan, biarpun penempatan terhad.

Pelajar yang dapat memasuki sekolah berasrama penuh juga bukan saja dikategorikan bijak, malah menikmati situasi pembelajaran bertahap maksimum selain mempunyai disiplin tinggi.

Sikap ibu bapa yang memandang tinggi pada sekolah berkenaan juga bagai mengetepikan hak serta fungsi sekolah harian.

Mengulas tanggapan yang seolah-olah merendahkan taraf serta kurang yakin pada kemampuan sekolah menengah harian, beliau berkata, ia sewajarnya diubah.

“Ramai mempunyai tanggapan skeptikal pada sekolah harian. Ada beranggapan sekolah itu hanya untuk mereka yang kurang cemerlang atau keciciran.

“Tanggapan itu jauh meleset kerana sekolah harian hari ini banyak melalui proses transformasi serta penambahbaikan.

“Yang membezakannya cuma cara kawalan, disiplin serta budaya belajar. Sekolah berasrama penuh ada sistemnya begitu juga sistem persekolahan harian,” katanya.

Katanya, walaupun kedua-dua berbeza pendekatan, peranan serta matlamatnya tetap sama iaitu menjadi saluran penting pendidikan dan pemberian ilmu kepada pelajar.

“Setiap proses penyampaian ilmu tiada bezanya dan tidak bersandarkan pada status sekolah.

“Jadi, jangan biasakan diri memberi taraf terhadap pencapaian sesebuah sekolah itu. Yang perlu ditekankan ialah bagaimana peranan sekolah itu melahirkan pelajar berjaya yang menepati kehendak serta sahsiah diri,” katanya.

Sekolah harian juga katanya, mempunyai barisan guru berdedikasi, kelayakan setara serta pada masa sama turut memperoleh pengiktirafan daripada pelbagai pihak.

“Kita patut melihat transformasi perubahan yang dilakukan sekolah harian pada masa sekarang kerana mereka juga mempunyai kapasiti tinggi untuk melahirkan pelajar cemerlang.

“Malah, pengiktirafan turut diterima daripada pelbagai pihak selain kejayaan pelajarnya mendominasi aspek tertentu. Sekolah harian hari ini bukan lagi berstatus rendah yang boleh diperlekehkan,” katanya.

Beliau turut menyangkal pelajar sekolah berasrama penuh sentiasa cemerlang dan berada dalam senarai tangga teratas pilihan melanjutkan pengajian ke peringkat universiti.

“Tanggapan pelajar sekolah berasrama penuh sentiasa cemerlang dan menduduki senarai tertinggi manakala sekolah harian tidak hanya akan menimbulkan kekeliruan serta tekanan.

“Bayangkan, pelajar ini akan menempuh proses kehidupan dan pendidikan berterusan, namun pada masa terpaksa berdepan tekanan dari semua arah. Ini akan mengakibatkan keputusan tidak dijangka.

“Tidak salah meletakkan harapan pada anak, namun biarlah tidak sampai menimbulkan tekanan,” katanya.

Ibu bapa juga katanya, perlu memberi ruang kepada anak untuk membuat pilihan di mana mereka mahu melanjutkan pelajaran.

Akuinya, kadangkala penempatan atau pemilihan sekolah biasanya dibuat ibu bapa dengan sekolah berasrama penuh dilihat mempunyai kapasiti terbaik selaras jaminan masa depan.

“Masalah timbul jika anak kurang berminat, tapi ibu bapa mendesak. Ini pasti akan menimbulkan konflik, mengganggu emosi serta mematahkan impian anak.

“Setiap pelajar mempunyai perancangan tersendiri. Walaupun ibu bapa berkeinginan anak mereka belajar di sekolah berasrama penuh, jangan abaikan permintaan atau perasaan anak.

“Ini kerana mereka yang bakal berdepan dengan perjalanan proses itu, bukannya ibu bapa,” katanya mengakui tidak salah andai kata pelajar cemerlang mahu melanjutkan persekolahan di sekolah harian.

“ Jika itulah kehendak pelajar, mengapa tidak dituruti? Mungkin ada sebabnya mengapa mereka mahu bersekolah harian seperti tidak mahu terkongkong,” katanya.

Beliau berkata, pelajar di negara ini umumnya dikategorikan ‘pelajar kurang berdikari’ (independent learner) yang hanya bergantung kepada guru sewaktu proses pembelajaran berlangsung.

“Justeru, mereka terlalu berstruktur dikawal guru dan tidak boleh membuat keputusan sendiri dengan baik. Mungkin sebab itu, ibu bapa berasakan sekolah berasrama penuh boleh menjadi medan berdikari.

“Apapun, sama ada sekolah berasrama atau tidak, kuasa mutlak untuk menentukan kejayaan terletak pada pelajar. Jika ada keinginan, di mana-mana jua pun tempat belajar, mereka boleh cemerlang.

“Lokasi sekolah hanya sebagai pemangkin. Asas kejayaan adalah diri sendiri,” katanya.

Sumber : http : //www,hmetro,com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan