Rabu, 12 Disember 2012

ISU PENDIDIKAN : Kaji semula dasar pelajaran


KUALA LUMPUR 11 Dis. - Dasar pelajaran berkaitan sekolah semua aliran di negara ini perlu dikaji semula agar komposisi murid pelbagai kaum di sekolah-sekolah terbabit lebih mencerminkan nisbah penduduk di negara ini.

Ahli Dewan Negara, Prof. Datuk Dr. Firdaus Abdullah berkata, kerajaan seharusnya mencari jalan untuk memastikan sekolah kebangsaan, sekolah jenis kebangsaan Cina (SJKC) dan sekolah jenis kebangsaan Tamil (SJKT) tidak bersifat eksklusif untuk kaum-kaum tertentu.

Menurut beliau, langkah itu juga memberi peluang kepada kanak-kanak daripada latar belakang kaum yang berbeza untuk berinteraksi dan memupuk semangat integrasi nasional dalam kalangan mereka.

“Kita amat gerun melihat semakin terpisahnya anak-anak kita di peringkat umur paling muda semasa mereka mengikuti pengajian di sekolah.

“Sekiranya keadaan ini berterusan, kita tidak tahu ke manakah halanya dan apakah masalah sosial yang bakal timbul pada masa hadapan," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2013 dalam Sidang Dewan Negara hari ini.

Firdaus turut mencadangkan kepada kerajaan supaya menggubal dasar pendidikan vokasional yang bersifat menyeluruh agar pelajar menerima kemahiran yang lebih relevan dan berprestij.

Katanya, langkah yang lebih tegas hendaklah diambil dalam usaha mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa perantaraan, bahasa ilmu dan bahasa budaya tinggi.

“Kita perlu memberikan sokongan sepenuhnya kepada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang saya ketahui berhadapan banyak rintangan dalaman dan luaran untuk menjayakan matlamat penubuhannya.

‘‘DBP boleh diberi kuasa bagi bertindak mengikut undang-undang untuk mengambil tindakan terhadap pihak yang enggan mematuhi peraturan-peraturan kecil yang terkandung dalam Dasar Bahasa Kebangsaan," ujarnya.

Menurut Firdaus, delegasi Malaysia ke persidangan antarabangsa di luar negara juga disarankan mencontohi amalan delegasi Indonesia yang memilih untuk berucap dalam bahasa kebangsaan mereka.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan