SABAK BERNAM : Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata lebih 200,000 guru muda di seluruh negara mempunyai peranan untuk melonjakkan kualiti dan melaksanakan transformasi pendidikan negara melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025).
Muhyiddin, yang juga Menteri
Pelajaran, berkata guru muda adalah sebahagian daripada bilangan keseluruhan
guru di negara ini yang akan terus berada dalam sistem pendidikan negara bagi
tempoh 20 hingga 30 tahun akan datang.
Oleh itu, katanya, menjadi amanah
besar kepada mereka untuk memikul tugas penting melonjakkan kualiti pendidikan
dan transformasi pendidikan menerusi pelan pembangunan itu agar dapat mencapai
sasaran mulai tahun ini sehingga 2025.
"Ini bermakna anda
berperanan bukan sahaja melonjakkan kualiti pendidikan tetapi juga menentukan
di mana sistem pendidikan kita akan berada dalam tempoh tiga dekad yang akan
datang.
"Dalam erti kata lain, masa
depan sistem pendidikan negara kita terletak di tangan anda," katanya
ketika merasmikan Himpunan Guru Muda 1Malaysia (GM1M) peringkat Zon Tengah di
Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Besar di sini, Sabtu.
Muhyiddin berkata kementerian
turut menekankan kepentingan 'Higher Order Thinking Skills" (HOTS) iaitu
mahu guru mempunyai keupayaan baru, penguasaan ilmu yang lebih tinggi, bijak
berbicara dan dapat menganalisis serta menterjemah ilmu pengetahuan yang bukan
setakat dalam bidang biasa.
Sehubungan itu, katanya program
bimbingan guru akan ditingkatkan pada masa akan datang selaras dengan
pelancaran Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.
Katanya Perdana Menteri Datuk
Seri Najib Tun Razak bermurah hati memperuntukkan RM500 juta mulai tahun ini
bagi melatih semula dan meningkatkan kemahiran guru dalam bidang Sains,
Matematik, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris supaya bidang utama dalam
kurikulum dapat dikuasai semua guru.
"Ini dianggap sebagai
langkah awalan dan pelbagai langkah lain akan dilaksanakan. Seperti yang
diketahui, dalam pelan tersebut terdapat 11 anjakan besar, dan antara yang akan
diberi tumpuan ialah menjadikan profesion perguruan sebagai profesion pilihan
dan bukan memilih profesion guru untuk mendapat pekerjaan.
"Guru bukan satu pekerjaan
tetapi satu profesion. Guru adalah orang yang bijak dan mahir yang berperanan
untuk memajukan masyarakat dan negara," katanya. BERNAMA
Tiada ulasan:
Catat Ulasan