Jumaat, 28 Jun 2013

ISU ALAM SEKITAR : Teroris ekologi dari perspektif Islam


Oleh : DR MASHITAH IBRAHIM

KESAN jerebu yang menyelelubungi negara kita dan kualiti udara yang buruk sejak lebih seminggu lalu sangat besar. Ratusan sekolah terpaksa ditutup.

Terdapat peningkatan nyata dalam kes kemalangan kenderaan dan sakit dalam kalangan kanak-kanak, warga tua, orang uzur dan ibu-ibu mengandung. Produktiviti negara menurun kerana kegiatan ekonomi dan sosial terganggu.

Sektor perladangan, perusahaan dan pelancongan termasuk perhotelan, pengangkutan dan syarikat penerbangan terjejas teruk, mengalami kerugian dianggarkan berbilion ringgit. Kejayaan kempen Tahun Melawat Malaysia 2014 boleh terancam.

Ada pihak yang melabelkan ‘serangan jerebu’ ini sebagai terorisme ekologi. Ia berpunca daripada pembakaran hutan secara terbuka dan berleluasa oleh peladang individu dan syarikat di Sumatera.

Walaupun banyak rundingan diadakan dan pelbagai usaha dilakukan secara unilateral, bilateral dan multilateral, pengeksportan jerebu dari Indonesia ke negara-negara jiran berlaku setiap tahun sejak 1990.

Dari perspektif Islam, pemusnah alam sekitar tergolong mereka yang mungkar dan zalim. Sifat teroris ekologi adalah tidak bertanggungjawab, rakus, tamak, cuai dan tidak memikirkan kebajikan orang lain.

Menteri Alam Sekitar Indonesia telah menamakan beberapa syarikat pemilik ladang kelapa sawit, termasuk dari Malaysia, antara yang terbabit. Syarikat-syarikat ini dikatakan bertanggungjawab terhadap 80 peratus masalah jerebu, manakala 20 peratus akibat pembakaran terbuka oleh peladang individu.

Ramai di Malaysia tidak faham kenapa tindakan tidak diambil penguasa Indonesia terhadap mereka ini. Kerana tidak menangani perjanjian Asean berhubung pencemaran jerebu, Indonesia dilihat melindungi cara pembakaran begini.

Ada pihak cadangkan agar kempen diadakan untuk mengadakan sekatan antarabangsa terhadap produk kelapa sawit Indonesia bagi mendorong kerajaannya bertindak ke atas syarikat terbabit. Mereka mahu melihat hukuman berat dikenakan.

Mungkin ini salah satu sebab kenapa Indonesia dilihat antara negara yang gagal mengelola sumber daya alamnya secara bijaksana. Berbeza dengan Malaysia, menerima pujian Bank Dunia sebagai contoh negara yang berjaya menggunakan sumber daya alam sehingga mampu melaburkannya dalam sektor perekonomian lain seperti industri, pembangunan prasarana dan pendidikan.

Menurut laporan bertajuk Malaysia Economic Monitor: Harnessing Natural Resources yang baru dikeluarkan, kejayaan Malaysia ini memberi manfaat besar kepada pertumbuhan ekonomi negara.

Dari perspektif agama Islam, penjagaan sumber alam sekitar sangat diutamakan. Sebagai pemimpin di dunia, manusia disyaratkan begitu kerana alam sekitar adalah anugerah ILAHI.

ALLAH SWT mencipta alam ini seimbang untuk kemakmuran dan kesejahteraan manusia: bumi untuk tempat tinggal, gunung-ganang sebagai pemasak bumi, manakala sumber makanan dan perubatan pula daripada laut, sungai dan hutan. Ini semua dikongsi dengan makhluk ALLAH yang lain, termasuk tumbuh-tumbuhan dan haiwan. 

Ingat firman ALLAH SWT pada ayat 24-32: Surah ‘Abasa bermaksud: “Maka hendaklah manusia itu memperhatikan makanannya. Sesungguhnya Kami benar-benar mencurahkan air dari langit.

Kemudian Kami belah bumi dengan sebaiknya. Lalu Kami tumbuhkan biji-bijian di bumi itu. Anggur dan sayuran. Zaitun dan pohon kurma. Kebun-kebun (yang lebat) dan buah-buahan serta rumput-rumputan untuk kesenanganmu dan binatang-binatang ternakmu.”

Banyak hadis Rasulullah SAW yang menekankan peri pentingnya pengurusan alam sekitar serta ihtimam (keprihatinan) Baginda terhadap pelestariannya. Justeru, yang Islam tekankan ialah penjagaan, pencegahan, pengawalan dan pemuliharaan alam daripada dicemari atau pupus, selain menitik beratkan nilai ihsan, kasih sayang, timbang rasa dan kebersihan dalam hal kaitan manusia dengan alam.

Dr Yusuf al-Qaradhawi, dalam bukunya Riayatul-Baiat fi Syariatul-Islam (Islam Agama Mesra Alam Sekitar) menyebut bahawa Islam menjaga alam sekitar dan seluruh isinya dengan cara memberi penekanan kepada tuntutan moral, peraturan dan undang-undang.

Syariat Islam melarang pemusnahan melibatkan kekerasan atau penghapusan makhluk lain seperti haiwan.

Menurutnya, pemusnah alam sekitar akan menerima hukuman yang berat, justeru segala kegiatan  mensabotaj dan memusnah alam sekitar atau elemen-elemen di dalam mesti dihentikan segera.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan