Isnin, 22 Julai 2013

ISU SOSIAL : Pasukan Petugas Diwujud Lindungi Kanak-Kanak Daripada Jenayah Siber


KUALA LUMPUR : Kerajaan akan menubuhkan Pasukan Petugas Perlidungan Kanak-kanak Dalam Talian untuk memerangi keganasan terhadap kanak-kanak di ruang siber, kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Rohani Abdul Karim.

Beliau berkata, eksploitasi dan jenayah terhadap kanak-kanak menerusi ruang siber semakin berleluasa dan kementerian memandang serius masalah berkenaan.

"Kini, anak-anak kita terdedah kepada bahaya melalui alam siber. Ia begitu berleluasa sekarang, jenayah seperti buli, peras ugut dan pornografi kanak-kanak," katanya kepada pemberita pada Isnin.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat ketujuh Suruhanjaya Perlidungan Hak-hak Wanita dan Kanak-kanak (ACWC) di sini.

Rohani berkata, Timbalan Ketua Setiausaha (strategik) kementerian, Datuk Harjeet Singh ditugaskan untuk mengetuai pasukan petugas itu dan mengemukakan garis panduan komprehensif, secepat mungkin.

"Kami juga akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi Malaysia (SKMM) dan agensi berkaitan hal ini," katanya.

Beliau berkata pasukan petugas itu akan mewujudkan rangkaian dalam kalangan pihak berkuasa, ibu bapa dan pihak berkepentingan lain untuk menangani isu berkenaan.

Sementara itu, Harjeet berkata pasukan petugas itu akan meneliti semua aspek berkaitan perlindungan kanak-kanak dari jenayah siber.

"Pertama, kami akan mengeluarkan garis panduan dan dari situ, kita akan mempunyai program sokongan, latihan untuk tenaga pengajar, latihan rakan sebaya, kursus untuk rakan-rakan. Ia akan menjadi penyatuan dalam pelbagai aspek untuk melindungi kanak-kanak di ruang siber," katanya.

Mesyuarat strategik tiga hari itu, dihadiri peserta dari 10 negara Asean yang membincangkan pendekatan bagi menghapuskan keganasan terhadap wanita dan kanak-kanak.

Deklarasi daripada mesyuarat berkenaan akan dikemukakan pada Sidang Kemuncak Asean di Brunei, pada Oktober. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan