BAHASA Melayu digunakan sebagai
bahasa pengantar dalam bidang pendidikan. Melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan,
pada 1981 bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di semua peringkat
persekolahan, iaitu darjah satu sekolah rendah hingga tingkatan enam. Kekuatan
bahasa Melayu jelas dalam pembinaan `Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara yang dilaksanakan sejak dahulu hingga kini.
Mengimbau tahun 1983, semua
kursus tahun pertama di universiti tempatan menggunakan bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar. Seterusnya, Bahasa Melayu telah dijadikan sebagai satu mata
pelajaran di semua sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil. Melalui penggunaan
satu bahasa, iaitu bahasa Melayu, perpaduan dapat dipupuk dalam kalangan
masyarakat majmuk di Malaysia.
Di peringkat sekolah dan
universiti, bahasa Melayu telah berfungsi sebagai bahasa penyalur ilmu
pengetahuan dan bahasa perpaduan. Kejayaannya tidak hanya terletak pada kempen
tetapi lebih kepada penggunaan dan kecintaan terhadap bahasa Melayu itu sendiri.
Sebagai bahasa ilmu, bahasa
Melayu mampu mengungkap ilmu-ilmu yang tinggi seperti memperkatakan bidang yang
berkaitan dengan sains, ekonomi, perundangan, teknologi maklumat dan
bidang-bidang lain yang terdapat dalam dunia moden kini.
Ini jelas dilihat menerusi
pelbagai laras yang ditulis dalam bahasa Melayu yang berkaitan dengan
bidang-bidang tertentu. Setiap laras mempunyai kosa kata tersendiri yang khusus
tentang bidang berkenaan.
Kini terdapat banyak buku
akademik yang ditulis dalam bahasa Melayu untuk kegunaan pelajar di institusi
pengajian tinggi. Justeru, bahasa Melayu terbukti mampu berfungsi sebagai
bahasa ilmu.
Komunikasi merupakan proses
pertukaran maklumat antara individu yang terlibat dengan menggunakan sistem
simbol, tanda atau tingkah laku yang umum. Oleh itu, fungsi bahasa Melayu
sebagai bahasa komunikasi bererti bahasa ini digunakan sebagai alat untuk
membolehkan individu bertukar-tukar maklumat.
Dalam sesebuah komunikasi, bahasa
Melayu menjadi bahasa perantara yang penting. Fungsi bahasa Melayu sebagai
bahasa pengantar di Nusantara ini telah berlangsung dalam tempoh yang lama. Hal
ini kerana pada masa itu, bahasa Melayu telah menjadi lingua franca, iaitu
bahasa perhubungan antara masyarakat yang berlainan bahasa.
Penduduk Tanah Melayu sejak awal
lagi terdiri daripada pelbagai kaum dan setiap kaum ini mempunyai bahasa
ibunda. Begitu juga dengan masyarakat Melayu sendiri, terdapat pelbagai dialek
dan dialek ini hanya boleh difahami dalam lingkungan mereka sendiri.
Bagaimanapun, sebagai lingua
franca, bahasa Melayu telah membolehkan masyarakat tanpa mengira dialek atau
bahasa ibunda berhubung antara satu sama lain. Bahasa Melayu dipilih sebagai
bahasa perhubungan berbanding bahasa lain kerana ia bahasa pertuturan harian
sebahagian besar penduduk di Nusantara.
Pada masa sama, sebilangan besar
daripada kaum yang terlibat mampu menuturkan bahasa Melayu ini. Hal ini
disebabkan bahasa Melayu agak mudah difahami dan dipelajari, khususnya dalam
kalangan penutur asing.
Dalam menjalankan fungsi komunikasi
ini, penggunaan bahasa Melayu tidak terhad kepada komunikasi lisan dalam
situasi tidak formal, tetapi bahasa Melayu juga digunakan dalam bidang
pentadbiran dan pemerintahan. Oleh itu, dalam situasi pentadbiran, bahasa
Melayu turut digunakan misalnya sebagai bahasa perhubungan di pejabat,
surat-menyurat, perbualan telefon dan mesyuarat.
Bahasa Melayu juga mampu
menyampaikan perasaan dan fikiran seseorang.
Kajian dan pandangan, Garvin dan
Mathiot (1968) memberikan tiga fungsi simbolik bahasa baku iaitu penyatuan,
pengasingan dan prestij.
Lantaran itu, fungsi penyatuan
ialah bahasa Melayu baku bertindak sebagai alat yang menghubungkan
penutur-penutur yang menuturkan berbagai-bagai dialek bahasa yang sama. Ini
dapat menyatukan mereka ke dalam satu masyarakat penuturan.
Seterusnya, fungsi pengasingan
ialah bahasa Melayu baku bertindak sebagai variasi bahasa yang terasing
daripada dialek lain daripada bahasa sama yang dapat melambangkan identiti
kebangsaan. Fungsi prestij dapat mewujudkan satu bahasa baku yang menimbulkan
perasaan atau semangat megah terhadap negara.
Perancangan bahasa Melayu
mestilah diteruskan dengan perancangan menaikkan taraf bahasa sebagai bahasa
kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa pengantar. Begitu juga dengan perancangan
korpus bahasa yang meliputi pengekodan atau kodifikasi serta pemupukan. Di
Malaysia, kodifikasi melibatkan aspek ejaan, peristilahan, sebutan, perkamusan
dan tatabahasa.
Jelaslah, di Malaysia,
ketiga-tiga fungsi yang tersebut iaitu fungsi penyatuan, pengasingan dan
prestij dapat menyatukan penduduk dan memberikan satu identiti bagi masyarakat
Malaysia. Peranan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan disalurkan menerusi Dasar
Pelajaran Kebangsaan dan kini diperkuatkan melalui Pelan pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025.
Oleh itu, semua pihak mestilah
berusaha meningkatkan penggunaan bahasa Melayu dalam percakapan harian,
penulisan dan komunikasi yang betul, berkesan dan tepat.
Penulis ialah pengamal media / PhD persuratan.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan