Jumaat, 28 Februari 2014

ISU GLOBAL : Kewibawaan Malaysia jadi kuasa tengah di Asia terbukti


Oleh : Mior Kamarul Shahid

Isnin lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bercakap mengenai peranan Malaysia sebagai sebuah negara kuasa tengah di Asia. Ia adalah satu kenyataan dasar untuk menjelaskan pendirian Malaysia dalam hal ehwal luar khususnya pada peringkat global.

Malaysia, sejak merdeka, tidak pernah terasing daripada sebarang isu dunia. Dalam apa juga isu khususnya membabitkan keamanan sejagat, ekonomi, penindasan, kemiskinan, persengketaan dan peperangan, negara ini adalah peserta aktif yang sentiasa memberi sumbangan, sama ada pandangan atau bantuan secara fizikal.

Ada kalanya, idea Malaysia yang praktikal mendapat perhatian dunia dan dijadikan contoh menangani masalah baharu. Di negara yang memerlukan bantuan untuk mewujudkan keamanan khususnya bagi menyokong inisiatif Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Malaysia tidak pernah ketinggalan.

Setakat ini tentera Malaysia sudah dihantar berkhidmat di banyak negara termasuk di zon perang demi membuktikan komitmen negara mewujudkan keamanan sejagat. Malaysia tidak nampak alasan dunia dipenuhi segala macam ancaman atas apa alasan sekali pun.

Rakyat dunia tidak seharusnya diheret oleh mana-mana kuasa atas apa saja alasan, sama ada meluaskan kuasa politik, wilayah, jajahan, meningkatkan kuasa ekonomi dan perdagangan, perbezaan agama dan warna kulit.

Paling awal hulur bantuan

Di negara yang memerlukan bantuan termasuk akibat kemiskinan, bencana alam dan penganiayaan kesan daripada pertikaian, Malaysia adalah antara negara paling awal menghulurkan bantuan. Walaupun dasar ini sudah lama diamalkan oleh Malaysia, ia tidak dihebohkan.

Sejak Malaysia diterajui Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra, diikuti Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, Allahyarham Tun Hussein Onn, Tun Dr Mahathir Mohamad, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan sekarang Najib, dasar negara ini untuk mewujudkan keamanan dunia tidak pernah berganjak.

Najib juga memperkenalkan pergerakan kesederhanaan global berikutan kedudukan dunia yang diancam gerakan keganasan dan pelampau. Sebelum ini Malaysia melalui ASEAN memperjuangkan kewujudan Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (Z0PFAN) dan lantang menyuarakan fikiran dan bantahan jika berlaku tindakan yang cuba ‘menceroboh’ dasar itu.

Malaysia kemudian muncul jurucakap kepada negara dunia ketiga. Ini menyebabkan Malaysia sering menjadi tempat mengadu dan menjadi negara rujukan dalam apa juga isu membabitkan negara dunia ketiga.

Pembabitan cergas Malaysia dalam pelbagai pertubuhan antaranya Pertubuhan Negara-Negara Komanwel (CHOGM), Kumpulan 16 (G16), Kumpulan 8, Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM), Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC), Pertubuhan 8 Negara Membangun (D8) dan sebagainya menyebabkan suara negara ini sering didengar.

Jika ada isu yang bertentangan dengan semangat dan cita rasa organisasi atau negara anggota pertubuhan berkenaan, Malaysia akan ke depan menyuarakan pandangan atau bantahan. Peranan yang dimainkan Malaysia itu diiktiraf dan jelas membuktikan dapat menyelesaikan banyak masalah.

Tidak gentar suarakan pandangan

Jika berlaku penindasan daripada kuasa besar terhadap sesebuah negara lain, Malaysia tidak gentar menyuarakan pandangan dan meminta isu itu diselesaikan segera. Jika terpaksa berkeras, menyindir atau mengherdik, Malaysia melakukannya menerusi platform sesuai termasuk di PBB atau melalui meja rundingan.

Jika membabitkan isu negara miskin, Malaysia akan meminta agar usaha berkesan diambil untuk mengatasinya dengan memberi idea menyelesaikannya secara bersama.

Jika bantuan diperlukan, Malaysia akan menghulurkannya terlebih dahulu sebagai rangsangan kepada negara lain untuk turut berbuat demikian. Hari ini, sudah banyak masalah yang menghantui negara tertentu satu ketika dulu sudah dapat diselesaikan.

Hari ini, Malaysia mengalihkan pula peranannya sebagai sebuah negara kuasa tengah berpandukan warisan pelbagai fungsi mewujudkan keamanan sejagat yang diperjuangkan sekian lama. Perjuangan sejagat Malaysia membabitkan soal politik antarabangsa dan kemajuan ekonomi negara dunia selain keadilan sosial masyarakat dunia.

Dengan peranan berkesan dimainkan, sewajarnya kedudukan Malaysia sebagai kuasa tengah lebih mudah diterima oleh negara dunia. Yang pasti, tidak semua negara boleh memainkan peranan kuasa tengah kerana ia memerlukan ciri-ciri tertentu.

Negara yang bersengketa, negara yang kedudukan ekonominya tidak kukuh, tidak mempunyai pemimpin yang boleh diterima umum dan sebagainya tidak boleh menjadi negara kuasa tengah. Kedudukan ekonomi negara kuasa tengah mesti kukuh dan mempunyai ciri-ciri negara maju.

Pemimpin negara kuasa tengah perlu mempunyai daya pemujukan yang tinggi dan berwibawa. Pemimpin negara kuasa tengah sering dipanggil berunding dan diminta memberi nasihat mengenai masalah yang dihadapi mana-mana negara.

Jika mereka sendiri mempunyai masalah dalaman sama ada politik atau ekonomi yang sering menggugat keselamatan negara, sudah tentu tidak layak menjadi negara kuasa tengah.

Model kuasa tengah bukanlah konsep baharu kerana fungsi kuasa tengah ini sudah wujud sejak sekian lama. Konsep negara kuasa tengah ini diperkenalkan di Eropah pada kurun ke-16 oleh pemikir politik Itali, Giovanni Botero dengan membahagikan dunia kepada tiga kategori, iaitu granddissme atau empayar, mezano (kuasa tengah) dan piccioli (kuasa kecil).

Granddissme adalah negara yang mempunyai kuasa ekonomi, ketenteraan dan menjajah negara lemah, manakala negara mezano lebih kepada menjadi perantara antara negara kuasa besar dengan negara lain, manakala negara piccioli adalah negara miskin dan bergantung kepada negara lain.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan