Isnin, 24 Mac 2014

ISU PENDIDIKAN : Guru nilai prestasi pelajar


Oleh : Ruhaiza Rusmin dan Ihsan Noorzali

Akhirnya ‘sengketa’ dan kemelut Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) berakhir apabila Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengumumkan bahawa sistem baru ini tidak lagi membebankan golongan pendidik.

Dengan memberi kelebihan kepada guru untuk menggunakan inisiatif sendiri menyimpan data selain mempelbagaikan lagi mekanisme demi mempertingkatkan prestasi pelajar, penambahbaikan itu dilihat sudah berada di landasan betul.

Apatah lagi, menerusi penambahbaikan itu, guru diberi ruang untuk mencorakkan proses pe­ngajaran dan pembelajaran (P&P), ia dianggap usaha proaktif melahirkan pelajar yang mempunyai keupayaan berfikir aras tinggi.

Pensyarah Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim Profesor Dr Othman Lebar berkata, dengan penambahbaikan itu diharap mampu memberi kelebihan kepada guru untuk lebih fokus menjalankan tugas hakiki.

Menurutnya, walaupun PBS diakui sistem yang baik, bebanan yang terpaksa ditanggung guru sebelum ini mengganggu proses P&P, sekali gus menyebabkan konflik dan tekanan.

“Dengan mengurang­kan bebanan guru sehing­ga 80 peratus menerusi penambahbaikan PBS akan banyak memberi kelebihan kepada golongan itu menjalankan tugasan mengajar dan mendidik.

“Proses P&P bukan mudah kerana guru bukan saja perlu meneliti perkembangan pelajar, malah mempelbagaikan mekanisme sesuai bagi memastikan penyampaian ilmu dapat disampaikan dengan tepat.

“Justeru, pengura­ngan bebanan guru untuk mengisi data PBS seperti sebelum ini diharap mampu melonjakkan lagi rasa komited mereka untuk menjalankan tugas selain meredakan emosi yang bercelaru sebelum ini,” katanya.

Tiga penambahbaikan yang dilaksanakan ialah memberi ruang kepada guru menilai sendiri prestasi pelajar, memerhati perkembangan pelajar melalui P&P dan mentaksir pencapaian pelajar.

Ia menjadi ukuran bagi menentukan tahap pencapaian sebenar pelajar yang merangkumi empat komponen pentaksiran iaitu Pentaksiran Sekolah (PS); Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK); Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Pusat (PP).

Beliau berkata, dengan memberi kepercayaan kepada guru untuk menilai prestasi dan perkembangan pelajar, guru dapat mengetahui standard pengetahuan juga kemampuan pelajar secara individu.

“Bermakna guru boleh melaksanakan kebebasan bagaimana mahu menjadikan proses pembelajaran itu mampu diikuti pelajar yang mempunyai pelbagai kemampuan berbeza.

“Guru boleh menggunakan mekanisme ujian bertulis kertas dan pensel, alat bantuan mengajar dan mekanisme lain seperti kajian kes dan projek.

“Mereka bebas menggunakan apa jua cara dalam proses P&P kerana secara dasarnya PBS memberi kebebasan kepada guru,” katanya mengakui penambahbaikan itu juga seharusnya dimanfaatkan guru untuk menjadi lebih kreatif.

“Ketiadaan tekanan memasukkan data setiap hari membolehkan guru me­ngambil peluang ini untuk menjadi lebih kreatif sesuai dengan taraf mereka sebagai guru alaf baru.

“Penambahbaikan ini besar manfaatnya kepada golongan itu biarpun memasukkan data menggunakan kaedah manual adalah perkara hakiki dilakukan guru sejak dulu.

“Jangan pula selepas penambahbaikan ini ada rungutan guru yang me­ngatakan diri masih terbeban dengan tanggung­jawab menulis dalam buku rekod,” katanya.

Ditanya sama ada penambahbaikan dilakukan itu boleh merencatkan usaha dilakukan KPM untuk melahirkan pelajar holistik secara menyeluruh selain guru berdedikasi, katanya ia menjadikan sistem pembelajaran dan pendidikan lebih fokus.

Katanya, keupayaan PBS yang diperakui serta sudah banyak dilaksanakan di negara maju membuktikan sistem itu relevan untuk diaplikasikan.

“PBS boleh dikatakan sebagai memberi kuasa autonomi kepada guru untuk melaksanakan proses P&P.

“Ia juga anjakan daripada sistem peperiksaan berorentasikan akademik semata-mata yang digunakan sebelum ini.

“PBS mencakupi keseluruhan keperluan untuk melahirkan pelajar yang berupaya bersaing selain mempunyai tahap pemikiran tinggi seperti berfikir dan menyelesaikan masalah,” katanya.

Bagaimanapun, PBS katanya masih mempunyai kelemahan akibat faktor manusia, teknikal dan kualiti ujian.

“Ini tidak dapat dielakkan. Misalnya, guru memberi penilaian pelajar yang baik kerana faktor peribadi sedangkan pelajar itu tidak mencapai keupayaan sebenar.

“Perlu diingat, PBS adalah sistem untuk me­nyokong pembelajaran dan menghargai perbezaan keupayaan pelajar.

“Sebab itu, sebarang tindakan tidak profesional dalam kalangan guru boleh menjejaskan matlamat PBS,” katanya.

Beliau juga menyarankan agar pentaksiran dilakukan bukan saja dilakukan dalam kalangan guru, malah diberikan kepada pelajar sendiri.

“Pendapat saya, ini baru adil kerana kedua-dua pihak iaitu yang mentafsir serta ditafsir boleh mengetahui kelebihan dan kekurangan masing-masing.

“Peluang memperbaiki kelemahan terbuka lebih luas dan seimbang,” kata­nya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Komen