“Bahasa Jiwa Bangsa” merupakan satu kata hikmah yang tepat bagi
menggambarkan kedudukan bahasa dalam hubungannya dengan kekuatan sesebuah
bangsa atau negara. Malah lebih luas dari itu, bahasa bagi seseorang adalah
cerminan alam yang ada di sekelilingnya sebagaimana yang diungkapkan oleh
Ludwig Wittgenstein, “the limits of my language are the limits of my
world.”
Bahasa adalah alat perhubungan yang mencerminkan semangat, falsafah dan
cita rasa dan hala tuju sesebuah bangsa. Walaupun ia berperanan sebagai alat
bagi menyampaikan sesuatu yang lebih mendalam iaitu pandangan alam yang juga dipengaruhi oleh aspek-aspek lain
seperti sistem kepercayaan dan kerangka nilai, namun bahasa adalah alat ampuh yang menjadi acuan dan corong keluarnya aliran pemikiran sesebuah bangsa
sepertimana yang digambarkan oleh pepatah Arab “Bahasa adalah corong pemikiran”
(al-lughatu wi’a’ al-fikr).
Kehebatan sesuatu bahasa akan lebih terserlah sekiranya ia sememangnya mempunyai ciri-ciri kewibawaan
dan keindahan yang diiktiraf oleh sejarah. Ini kerana bahasa yang berwibawa dan
indah mampu menyampaikan sesuatu isi pemikiran yang besar dan tinggi dengan
lebih menarik dan berkesan serta berkeupayaan untuk menampung pemikiran yang
sarat dengan makna-makna yang halus dan rumit. Sesuatu bahasa juga akan menjadi
lebih unggul apabila ia terkait dengan satu peradaban besar yang telah
diiktiraf di peringkat antarabangsa.
Inilah yang alami oleh Bahasa Melayu. Khususnya setelah kedatangan Islam ke
Nusantara, Bahasa Melayu telah digunakan dengan begitu meluas sebagai lingua
franca lebih 200 juta penduduk rantau ini. Ia berperanan sebagai bahasa perantaraan dalam perniagaan,
perundingan dan perjanjian. Ia merupakan bahasa para pedagang Arab, Cina dan
India yang datang berdagang di Kepulauan Melayu sekitar abad ke-13. Seorang
pelayar dan pedagang Inggeris bernama Thomas Bowrey yang menulis kamus Bahasa
Inggeris- Melayu pada tahun 1701, membuat pemerhatian bahawa “ … in all the the
islands of Sumatra, Java, Borneo, Maccassar, Balee, Cumbava, Sallayer, Bootoon,
Booro, Ceram and Mollucas, the Malay language is received and generally used in
all the Trading Ports of those islands.”
Yang lebih penting, bahasa Melayu telah digunakan sebagai bahasa ilmu dan
intelektual. Penggunaannya bukan sekadar terbatas sebagai bahasa ilmu oleh para mubaligh yang menjalankan dakwah
dan guru-guru yang mengajar di sekolah, malah ia juga menjadi alat untuk menyampaikan
pemikiran intelektual yang tinggi seperti falsafah teologi dan tasauf Islam
oleh para ilmuan Islam tersohor yang berperanan membina akal dan jiwa ilmiah
masyarakat di Nusantara.
Menurut Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas, aspek intelektual inilah yang
telah membawa semangat rasionalisme dan akliyah dalam pemikiran agama di Alam
Melayu berbanding kerangka sebelumnya yang lebih banyak dipengaruhi
unsure-unsur mitos dan khayal. Dengan Bahasa Melayu sebagai pengantar, peranan
menterjemah pemikiran tinggi ini telah menjadikan bahasa ini semakin kaya dari
segi perbendaharan kata dan istilah teknikal (technical terminology) sehingga
mampu untuk mengenepikan penguasaan bahasa Jawa yang lebih banyak dipengaruhi
oleh seni sastera agama Hindu.
Antara faktor kekuatan Bahasa Melayu ialah kaitannya yang rapat dengan
peradaban Islam yang merupakan sebuah tamadun ilmu yang telah sedia menguasai
tiga perempat dunia ketika ia sampai ke Alam Melayu dan juga telah maju ke
hadapan dalam perkembangan ilmu pengetahuan di pelbagai bidang melalui
perantaraan bahasa Arab. Bahasa Melayu sendiri banyak dipengaruhi oleh
perbandaharaan kata bahasa Arab yang secara tidak langsung telah meningkatkan
keupayaannya sebagai bahasa ilmu yang bersifat antarabangsa sebagaimana bahasa Arab
berperanan mengembangkan pelbagai ilmu dalam tamadun Islam.
Sementara itu wahana bagi menterjemahkan Bahasa Melayu dalam bentuk
penulisan ialah tulisan Jawi. Walaupun
penggunaannya secara rasmi sebagai alat penulisan bahasa Melayu hari ini
agak kurang, peranan asalnya sebagai tulisan yang mampu menyampai dan
menterjemah kandungan makna Bahasa Melayu sehingga menjadikan ia juga sebagai
tulisan lingua franca satu ketika dulu membuktikan tulisan Jawi juga merupakan
tulisan ilmiah yang berwibawa. Sebagaimana Bahasa Melayu telah berjaya menjadi
bahasa ilmu yang mampu untuk menghuraikan bukan sekadar kandungan agama akan
tetapi juga bidang-bidang ilmiah yang lain, tulisan jawi yang menjadi alat
penulisan Bahasa Melayu juga merupakan tulisan ilmu yang berkongsi kewibawaan
yang sama.
Kekuatan sesuatu bahasa sebagai bahasa ilmu juga membuktikan bahawa ia juga
mampu untuk menjadi bahasa penyatu masyarakat. Ini jelas tercermin apabila
Bahasa Melayu telah menyatukan umat Nusantara walaupun rantau ini terdiri dari
pelbagai bangsa dan suku kaum. Masyarakat di rantau ini mungkin sukar disatukan
atas dasar agama dan kaum disebabkan sifatnya yang majmuk akibat dari proses
migrasi dan globalisasi, namun faktor bahasa masih mampu untuk menjadi unsur
penyatu sekiranya ia benar-benar digunakan
dengan baik dan berkesan.
Hari ini, keperluan bagi menyatukan masyarakat berbilang kaum yang tinggal
di negara ini kekal penting seperti dahulu.
Rekod kecemerlangan Bahasa Melayu sebagai bahasa lingua franca dan
bahasa penyatu tidak seharusnya diketepikan. Lebih-lebih lagi apabila
penggunaannya telah diiktiraf di dalam Perlembagaan negara dan diakui sebagai
jiwa kepada keutuhan bangsa. Justeru itu segala usaha untuk memantapkan bahasa
Melayu harus di dokong oleh semua pihak termasuklah pengukuhan semula tulisan
Jawi yang pernah dan masih menjadi penulisan ilmiah yang berwibawa dalam system
pendidikan negara. Apa sahaja bentuk penafian terhadap kepentingan Bahasa
Melayu akan hanya menyumbang kepada retaknya kesatuan bangsa yang menjadi impian
setiap warganegara yang setia kepada negara ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan