Jumaat, 22 Mei 2009

MENYELAMI MAKSUD YANG TERSIRAT (Siri 13)

RUMAH SIAP PAHAT BERBUNYI


Peribahasa ini bermaksud perbuatan membuat bantahan, mengkritik, atau mencela (bersungut) tentang sesuatu yang sudah siap dikerjakan.

Pahat seperti yang kita ketahui adalah salah satu alat untuk bertukang yang diperbuat daripada besi dan berbentuk bilah yang tajam hujungnya. Pahat digunakan untuk menebuk lubang, mengukir kayu dan lain-lain.

Peribahasa ini mungkin diciptakan oleh orang tua-tua dahulu menerusi pengalaman sebenar untuk menggambarkan sesuatu pekerjaan yang telah dilakukan secara bersama-sama atau bergotong royong. Sewaktu menyiapkan pekerjaan tersebut, tidak ada sesiapa yang memberikan gambaran atau pandangan menyalahkan kerja-kerja yang berkenaan. Masing-masing kelihatan bersetuju. Walau bagaimanapun, apabila pekerjaan tersebut telah siap, ada sahajalah pihak yang membantah, mengkritik, malah mencela hasil kerja yang telah dibuat.

Dalam kehidupan masyarakat dewasa ini, gambaran sebagaimana yang diungkapkan dalam peribahasa ini sering berlaku. Sebagai contoh, dalam menentukan kepimpinan sesebuah organisasi, biasanya pemilihan dibuat secara demokrasi iaitu setiap ahli berhak untuk memilih pemimpin yang dipercayai. Sesiapa yang mendapat undi terbanyak, akan menerajui kepimpinan organisasi berkenaan. Sepatutnya, setiap ahli perlu akur dengan keputusan pemilihan dan memberikan sepenuh kepercayaan terhadap pemimpin yang dilantik. Namun begitu, kerap juga berlaku, apabila mesyuarat selesai dijalankan, ada sahaja mereka dalam kalangan yang hadir menyuarakan rasa tidak berpuas hati atas pemilihan yang dibuat.

Situasi dalam peribahasa ini juga dapat dikaitkan dengan keputusan yang telah diambil selepas sesuatu usul atau cadangan dikemukakan dan dibahaskan secara panjang lebar. Setelah usul diterima sebulat suara, kebiasaannya akan ada antara mereka yang hadir menyatakan rasa tidak puas hati terhadap keputusan tersebut.

Dalam pertandingan merebut sesuatu kejuaraan, biasa juga berlaku bantahan atau rasa tidak puas hati dalam kalangan jurulatih, peserta, penyokong, mahupun penonton terhadap keputusan yang diambil oleh pihak juri atau jawatankuasa hakim yang dilantik, terutama bagi peserta yang tewas. Biasanya akan timbul pelbagai ulasan yang mempertikaikan keputusan hakim apabila keputusan tersebut tidak memihak kepada mereka. Keadaan seumpama ini amat tepat bagi menggambarkan maksud peribahasa di atas.

Sikap suka mempertikaikan keputusan yang telah diambil secara bersama-sama ini merupakan sikap buruk, keji, dan tidak bermaruah. Sikap ini wajar dihindari kerana bukan sahaja boleh menimbulkan suasana tidak harmoni dalam masyarakat malah bertentangan dengan adat dan tatasusila bangsa Melayu.

1 ulasan: