Jumaat, 26 Jun 2009

FENOMENA MICHAEL JACKSON

Oleh WAN NORAZAH WAN CHIK

PENGHUJUNG karier seni Raja Pop ini penuh berliku. Namun Michael Jackson atau lebih akrab dikenali sebagai Jacko di kalangan peminatnya, tetap merupakan "jenama" yang tiada dua.

Kehidupan aneh dan misteri yang dilaluinya turut membantu memastikan namanya tidak terpadam dalam senarai penyanyi popular sepanjang zaman.

Malah Jackson turut disamakan dengan Elvis Presley dan Beatles. Beliau dianggap legenda pop oleh peminatnya di seluruh dunia. Jackson tetap dipuja walaupun zaman kegemilangannya semakin pudar ekoran perubahan masa dan kemelut peribadi.

Maka tidak hairanlah apabila berita kematiannya semalam sangat mengejutkan peminat. Malah ramai yang tidak percaya dan menganggap ia hanya "jenaka tidak bertanggungjawab" yang disebarkan menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Namun manusia tidak boleh menolak ketentuan Tuhan. Takdir telah menentukan raja pop ini meninggal dunia pada 25 Jun 2009. Beliau disahkan mati pada 2.26 petang Khamis (5.26 pagi Jumaat waktu Malaysia) di UCLA Medical Center. Beliau meninggal selepas dikejarkan ke pusat perubatan itu setelah tidak sedarkan diri di kediamannya di kawasan elit Holmby Hills, Los Angeles.

Sebaik kematiannya disahkan, semua stesen televisyen dan radio mula menyiarkan berita mengenai ikon pop ini. Stesen MTV memutarkan semula video-video muzik beliau sementara saluran CNN menyiarkan pelbagai program tanpa henti mengenai Jackson termasuk bual bicara secara langsung.

Fenomena penyiaran program tanpa henti mengenai Jackson itu bukan hanya berlaku di Amerika malah turut 'berjangkit' sehingga ke Eropah, Australia dan Asia. Stesen-stesen televisyen di Sydney, London, Mumbai, Seoul dan Tokyo turut berbuat demikian. Ia merupakan satu penghormatan kepada bintang berkenaan.

Jackson yang akan genap 51 tahun pada 29 Ogos ini menghembuskan nafas terakhir akibat kegagalan fungsi jantung.

Menyedihkan kerana kematian itu berlaku sewaktu beliau dalam persiapan rapi untuk mengadakan comeback dalam dunia hiburan. Jackson dijadual mengadakan persembahan di London, bulan depan. Beliau dilaporkan bekerja keras dengan terlibat dalam latihan serius bagi memastikan kejayaan konsert berkenaan.

Pemergian bintang berbakat besar tetapi "tidak selesa dengan dirinya sendiri" itu bukan sahaja diratapi oleh peminat malah turut ditangisi oleh rakan-rakan seperjuangan.

Antaranya ialah Madonna, Paul McCartney, Sofia Loren, Brooke Shields dan bekas isterinya, Lisa Marie Presley.

Bagaimanapun sahabat baiknya yang merupakan penerbit dari Tunisia, Tarak Ben Ammar menganggap kematian Jackson itu disebabkan oleh "doktor-doktor tidak jujur" di sekeliling raja pop tersebut.

Tarak menyifatkan mereka sebagai "doktor berhati binatang" kerana mengambil kesempatan ke atas masalah psikologi Jackson. Katanya, Jackson menghidap hypochondria iaitu sejenis gangguan psikologi yang menyebabkan beliau merasakan dirinya sakit dan tidak sempurna sedangkan hakikatnya tidak.

"Beliau menghidap hypochondria tetapi doktor di sekelilingnya tidak membantu malah mengambil kesempatan. Mereka memusnahkan wajahnya dan memberi ubat kononnya untuk menghilangkan kesakitan.

"Sebenarnya mereka itu hanya mengaut keuntungan dengan mengenakan bayaran yang bukan-bukan dan mengambil kesempatan di atas kelemahannya itu," katanya yang mendakwa Jackson banyak bergantung pada ubat penahan sakit dan ubat tidur.

Pendapat Tarak itu mungkin ada kebenarannya berdasarkan kenyataan bekas pegawai seranta Jackson, Michael Lavine. Lelaki itu berkata beliau tidak terkejut dengan cara kematian Jackson.

"Beliau menjalani hidup yang sukar dan sering berkelakuan merosakkan diri. Bakatnya tidak boleh dipersoalkan tetapi beliau juga tidak terlepas daripada nilai kehidupan normal.

"Jackson adalah individu yang tidak tahan dengan tekanan berterusan," tegas Lavine.

Pengakhiran kerjaya Jackson itu sebenarnya sangat berbeza dengan detik-detik kegemilangan yang diraih olehnya sepanjang meniti ke puncak.

Lelaki keturunan kulit hitam yang dilahirkan pada 29 Ogos 1958 di Gary, Indiana itu memulakan kerjaya seni menerusi kumpulan "The Jackson 5". Beliau yang ketika itu hanya berusia empat tahun, menyertai empat abangnya, Marlon, Jermaine, Jackie dan Tito dalam kumpulan tersebut. Mereka membuat persembahan pertama dalam program The Ed Sullivan Show pada 1963.

Album pertama kumpulan itu Diana Ross Presents the Jackson 5 turut memuatkan lagu hit I Want You Back dan I'll Be There yang termuat dalam carta lagu popular ketika itu.

Pada usia 14 tahun beliau tampil dengan album solo pertama, Got to Be There walaupun masih bersama The Jackson 5.

Bagaimanapun album Off the Wall pada 1979 melonjakkan namanya apabila empat daripada lagu dalam album itu mendominasi carta teratas 10 lagu popular.

Namanya mula meniti di bibir peminat dan digilai di seluruh dunia pada 1982 dengan kelahiran album Thriller yang memuatkan lagu Billie Jean dan Beat It. Album itu memenangi lapan anugerah Grammy dan muncul sebagai album terlaris sepanjang zaman.

Sementara itu, album Bad yang dihasilkan pada 1987 turut mendapat perhatian apabila lima lagu daripada album itu memonopoli carta dan terjual sekitar 22 juta salinan di seluruh dunia.

Riwayat hidup Jackson mula menjadi rumit apabila beliau dituduh mencabul seorang budak lelaki berusia 13 tahun pada 1993. Walaupun kes itu berjaya diselesaikan di luar mahkamah namun ia memberi kesan buruk kepada kerjayanya.

Beliau cuba bangkit daripada tragedi itu dengan melancarkan album HIStory: Past, Present, and Future Book I pada 1995. Lagu You Are Not Alone muncul lagu pertama dalam sejarah muzik pop untuk berada pada kedudukan teratas carta "Billboard".

Beliau cuba menghentikan cakap-cakap kurang enak tentang kecenderungan seksnya apabila memutuskan untuk berkahwin dengan Lisa Marie, anak "Raja Rock n Roll", Elvis Presley pada Februari 1994.

Bagaimanapun perkahwinan itu gagal bertahan lama apabila pasangan itu berpisah pada 1996.

Jackson kemudiannya berkahwin dengan Deborah Rowe pada November 1996. Perkahwinan yang berakhir pada Oktober 1999 itu melahirkan dua anak lelaki iaitu Michael Joseph Jackson atau Prince Michael dan Paris Michael Katherine.

Beliau mendapat seorang lagi anak lelaki - Prince Michael II daripada seorang ibu tumpang. Titik hitam dalam kehidupan peribadi dan kerjaya Jackson berulang lagi apabila didakwa sekali lagi di mahkamah pada Disember 2003 atas tuduhan pencabulan kanak-kanak.

Namun beliau dibebaskan daripada semua dakwaan berhubung salah laku seksual itu pada tahun 2005.

Bagaimanapun, rentetan hidup sejak beberapa tahun kebelakangan terutama selepas insiden dituduh mencabul pada 2003 itu benar-benar menjadi pukulan hebat kepada penyanyi ini.

Publisiti buruk berhubung kes tersebut, kerjaya yang semakin menjunam selain berdepan dengan ancaman muflis menyebabkan Jackson semakin tertekan. Akibatnya beliau dilaporkan banyak bergantung kepada ubat penenang.

Bagaimanapun beliau dikatakan cuba mencari ketenangan dengan mendekati agama Islam selepas melihat gaya hidup abangnya, Jermaine yang telah memeluk Islam sejak 1989. Jermaine sendiri mengaku sering menghadiahkan buku-buku mengenai Islam kepada Jackson kerana mahu adiknya itu menjadi lebih tenang dan mempunyai arah hidup yang lebih baik.

Jackson akhirnya dilaporkan memeluk Islam di rumah seorang sahabatnya, Steve Porcaro di Los Angeles pada November lalu. Porcaro adalah seorang daripada komposer yang menghasilkan lagu untuk album Thriller beliau.

Penyanyi tersebut juga dikatakan menukar namanya kepada Mikaeel. Bagaimanapun Jakson tidak pernah mengesahkan berita mengenai peng-Islamannya itu. Dan ia kekal menjadi misteri kepada penyanyi tersebut.

Sumber : http //www.utusan.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan