Jumaat, 10 Julai 2009

Melayu lebih maju, mantap iman jika laksana jihad bisnes



Muhammad Ali Hashim

Sifat 'tak apa' punca hilang minat, abai kepentingan pertahan hak

SAYA sering menyatakan dalam ceramah saya bahawa Islam amat mementingkan dan mengutamakan dua prinsip besar, iaitu pertama, keadilan dan kedua, amanah. Jihad bisnes juga tidak pernah terkecuali. Al-Quran juga sering mengingatkan kita agar berlaku adil sesama kita.

Amanah ditekankan dalam al-Quran sebagai sesuatu yang perlu dijaga dan hadis pula menyatakan: "Tidak beriman orang yang tidak amanah!" Bagi Muslim, ada ayat al-Quran yang menyatakan dengan jelas bahawa apabila menyerahkan sesuatu amanah itu hendaklah diserahkan kepada yang benar-benar ahli - iaitu orang yang benar-benar mampu memikul dan melaksanakan tanggungjawab itu.

Rasulullah SAW sendiri juga menyatakan dengan jelas bahawa sesuatu amanah terutama kepemimpinan hendaklah dipertanggungjawabkan kepada yang dipilih di kalangan mereka yang benar-benar ahli dan layak, jika tidak pasti ia akan menemui kegagalan. Dalam erti kata lain, kehancuran pasti akan menimpa sesuatu organisasi yang tidak dipimpin oleh pemimpin yang ahli!

Saya sering kali mengingatkan bahawa jihad bisnes perlu sentiasa selari dengan ajaran Islam. Islam diturunkan bukan untuk kebaikan umat Islam semata-mata kerana jelas dinyatakan dalam al-Quran bahawa Islam diturunkan sebagai rahmat kepada seluruh alam.

Saya juga merujuk kepada Islam yang lebih tinggi darjatnya dalam menentang diskriminasi dan ketidakadilan, tidak seperti kaum Yahudi yang mengharamkan riba sesama kaum mereka tetapi menghalalkannya dengan kaum yang lain (bukan Yahudi). Ia sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam yang mengharamkan riba tanpa perbezaan di kalangan Muslim dan bukan Muslim.

Mengapa "jihad"? Justeru, persoalan membawa kita kepada perkara asas iaitu mengapa kaum Melayu dan Muslim perlu melakukan pembaharuan kepada sistem ekonomi kita dengan cara berjihad. Sedangkan Barat sudah melakukan pembaharuan, pembangunan dan pemodenan tanpa perlu lagi menjalankan 'crusade' dan penjajahan!

Pertama, mengapa ia perlu difokuskan kepada Melayu? Di antara jawapan terbaik adalah kerajaan sudah melakukan banyak perkara untuk memperbaiki taraf hidup Bumiputera dan kaum Melayu termasuk melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB). Walaupun tahap Melayu dan Bumiputera itu berjaya ditingkatkan, mereka masih dilihat jauh ketinggalan di belakang, miskin serta mundur jika dibandingkan dengan pencapaian kaum lain di negara ini.

Pada hari ini, perbincangan berkaitan pembangunan ekonomi juga membabitkan nilai dan budaya kerana ia juga menjadi salah satu faktor akan menentukan kejayaan satu-satu bangsa. Saya juga bersetuju dengan pendapat menyatakan nilai dan budaya adalah faktor kritikal yang akan menentukan sifat, sudut pandangan, pilihan keutamaan dan sebagainya. Semua ini menjadi kunci kepada dimensi untuk pembaharuan.

Pada pendapat saya, kelemahan kaum Melayu adalah berpunca daripada sikap mereka sendiri, sifat 'tidak apa' yang akhirnya menyebabkan mereka hilang minat dan mengabaikan kepentingan untuk berjuang mempertahankan hak dan mengejar kekayaan.

Omar Raji Al Faruqi (dalam penulisannya bertajuk 'Al Tawhid, kesannya kepada pemikiran dan kehidupan') menyatakan bahawa "Tiada agama, dan tiada ideologi yang begitu menggalakkan seseorang untuk berkerja dengan gigih seperti dinyatakan Islam."

Menurutnya "Islam mengharapkan setiap penganutnya untuk melakukan lebih daripada apa yang ia termampu dan menjadi orang yang berguna atau bermanfaat, iaitu yang memberi khidmat lebih daripada khidmat yang dia terima. Hayat seorang Muslim perlu berakhir dengan sumbangan yang lebih daripadanya sebagai manfaat kepada seluruh makhluk dan kehidupan."

Selanjutnya, Rasulullah SAW dalam sebuah hadis, menyatakan bahawa 9/10 daripada sumber rezeki adalah datang daripada bisnes atau perniagaan dan Muslim digalakkan bekerja kuat untuk mencapai kejayaan untuk dunia mereka seolah-olah mereka akan hidup buat selama-lamanya, dan beribadat untuk akhirat mereka seolah-olah mereka akan mati keesokan harinya!

Rasulullah SAW sendiri seorang peniaga sebelum Baginda diangkat menjadi Rasulullah. Sehubungan itu, kegagalan Muslim dalam ekonomi hari ini dilihat sebagai berpunca daripada kegagalan mereka mengamalkan ajaran Islam dan Rasulnya itu sendiri.

Ada satu lagi alasan kukuh kepada persoalan "Mengapa Melayu?" Adalah jelas pada hari ini perkembangan 'kek' kekayaan ekonomi negara tidaklah sepantas seperti yang diharapkan dan kaum Melayu, sebagai majoriti di negara ini, memperoleh pendapatan dan mempunyai kuasa yang masih terlalu rendah.

Lebih teruk, sebilangan mereka amat bergantung kepada orang lain, sekali gus hanya akan turut melemahkan yang lainnya pula.

Tambahan lagi, terdapat keperluan begitu kritikal dalam konteks situasi pascakrisis untuk Malaysia menstruktur semula ekonominya agar lebih mempunyai kuasa secara domestik dan tidak lagi bergantung kepada eksport dan FDI (Pelaburan Langsung Asing).

Oleh itu, kegagalan untuk menjiwai semangat keusahawanan, untuk membawa kaum Melayu kepada dunia bisnes, serta kegagalan untuk menjana pendapatan dan mengekalkan kuasa akan menjadikan mereka terus bergantung kepada pekerjaan yang rendah pendapatan, peningkatan eksport dan FDI.

Jelas, satu agenda pembaharuan ekonomi yang mensasarkan kaum Melayu dan bisnes yang bersendikan Islam tidak lagi dapat dielakkan dan wajib untuk dilaksanakan jika mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara lebih maju dan kaya. Pada masa sama, dasar ala Jihad yang selari dengan corak budaya India untuk kaum India dan lainnya, perlu juga diperkenalkan. Inilah prasyarat strategik kepada kejayaan pada masa akan datang dalam iklim ekonomi yang dipacu oleh bisnes.

Tetapi mengapa 'jihad'? Secara ringkasnya, perubahan dimensi budaya dan institusi memerlukan kaum Melayu dan Muslim untuk pergi lebih jauh dan kembali kepada akar umbi pegangan dan kepercayaannya.

Untuk satu tempoh lama, ada kalangan ulama dan pendakwah yang sudah meremehkan dan memandang sepi usaha mencari kekayaan dan kemajuan ekonomi untuk hidup lebih maju. Memburu kekayaan dianggap sangat negatif dan hanya akan melemahkan keimanan umat Islam yang terbabit dalam bisnes.

Dengan demikian, kebanyakan Muslim hanya memfokuskan diri mereka kepada akhirat semata-mata serta menafikan kepentingan untuk mengejar kekayaan di dunia. Ia sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam itu sendiri. Namun, penyelesaiannya pula bukanlah dengan cara membabi buta mengejar kekayaan seperti dianjurkan kapitalisme, konsumerisme dan dunia yang dipengaruhi bisnes, kewangan dan entiti korporat yang tamak dan rakus. Oleh itu, jihad bisnes sudah menganjurkan keseimbangan lebih adil dan saksama!

Jelas, tiada kejayaan akan dicapai oleh kaum Melayu dan Muslim sekiranya tidak melalui perubahan, rancangan strategik atau polisi yang akan meningkatkan iman dan takwa mereka kepada Allah SWT. Begitu juga, sebarang usaha untuk memperkayakan Muslim tidak akan mampu dilaksanakan sekiranya mereka tidak berpegang kepada asas ajaran agama dan iman yang mampu memberikan mereka kuasa motivasi untuk lebih berjaya.

Saya percaya bahawa jihad, yang juga satu sumber motivasi yang dianugerahkan oleh Allah SWT dan jihad bisnes boleh dijadikan pemangkin kepada kuasa lebih tersusun dan kukuh yang bukan hanya akan memperkayakan Malaysia dan menjadikan Melayu Muslim sebagai penyumbang yang aktif kepada kekayaan berkenaan, tetapi menjadikan mereka Muslim lebih bertakwa! Alhamdulillah di atas pencapaian luar biasa Johor Corporation (JCorp) dalam bidang korporat dan bisnes.

Semua pencapaian ini serta sumbangan kepada penjanaan kekayaan, penambahan nilai dan pewujudan peluang pekerjaan oleh JCorp adalah satu contoh jelas kejayaan jihad bisnes yang boleh dicapai oleh semua.

Saya akhiri artikel ini dengan memetik salah satu artikel yang disiarkan blog saya (www.businessjihad.com) yang bertajuk "Global Crisis, Business Jihad and JCorp's Turnaround" di bawah topik 'Jihad Bisnes untuk memperkaya dunia':

"Jihad bisnes, yang dijayakan melalui institusi seperti dianjurkan Islam, bukanlah sesuatu yang eksklusif. Ia dijayakan melalui keusahawanan, yang akhirnya akan membawa kepada kekayaan untuk semua. Tambahan pula, sifat bisnes yang menjana keuntungan dan nilai ekonomi menjadikan jihad bisnes sebagai sesuatu yang jelas membawa manfaat kepada semua," katanya.

Penulis adalah Presiden dan Ketua Eksekutif Johor Corporation

Sumber : http://www.bharian.com.my/


Tiada ulasan:

Catat Ulasan