Jumaat, 10 Julai 2009

Petikan Kata-kata Najib Sehingga 100 Hari Pentadbirannya


KUALA LUMPUR, 11 Julai (Bernama) -- Berikut antara petikan kata-kata Datuk Seri Najib Tun Razak sejak menjadi Perdana Menteri pada 3 April lepas.

* Rakyat diutamakan akan merentasi seluruh lapisan masyarakat dan kumpulan etnik di setiap pelosok tanah air. Tidak ada sesiapa yang patut merasakan diri mereka tercicir atau terpinggir daripada wacana nasional. (3/4: Teks perutusan penerimaan jawatan Perdana Menteri)

* Saya mengajak seluruh warga untuk sama-sama melaksanakan satu transformasi besar buat negara dengan semangat "1Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan". (3/4: Teks perutusan penerimaan jawatan Perdana Menteri)

* Kalau kita tak bebaskan, mereka akan kata kerajaan bersikap menindas, tapi kalau kita bebaskan, mereka kata kita populis. Saya lakukannya demi kepentingan rakyat. (4/4: Ketika mengulas keputusan membebaskan 13 tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)

* Lawatan saya adalah untuk berjumpa dengan rakyat biasa bagi mengetahui masalah rakyat biasa. (4/4: Ketika membuat lawatan mengejut di sekitar ibu negara)


*Saya cuma berharap rakyat akan bersikap terbuka dan positif menilai kepimpinan saya dan beri saya peluang tunjukkan kepimpinan saya... mudah-mudahan rakyat boleh menerima kepimpinan saya. (5/4: Program wawancara khas Perdana Menteri ke-6 yang disiarkan oleh TV3)


* BN akan pastikan bahawa janji-janji kita akan kita tunaikan dan kita sempurnakan. Apa yang kita tidak hendak ialah projek yang bersifat 'mi segera'. Kalau sesuatu projek itu benar-benar memberi manfaat kepada rakyat dan kita dah buat janji atau komitmen pada pilihan raya, kita akan tetap laksanakan. (5/4: Ketika mengulas komitmen kerajaan ekoran pilihan raya kecil Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Ai)

* Saya tak fikir ada tempoh 100 hari sebab kegetiran yang ada sekarang ini. Saya terpaksa melepasi dua ujian yang begitu cepat, satu, pembentukan Kabinet baru dan ucapan sulung sebagai PM. Kalau kedua-dua ini diterima baik oleh rakyat saya percaya rakyat akan lebih terbuka menerima kepimpinan saya, InsyaAllah. (5/4: Ketika mengulas mengenai 100 hari menduduki kerusi Perdana Menteri dalam wawancara khas TV3)


*Umno jangan jadi parti elitis yang hanya untuk golongan tertentu, hanya untuk penyokong tertentu yang boleh masuk Umno dan jangan guna Umno untuk penyokong sendiri sahaja tanpa sokongan orang lain.

* Umno jangan jadi antiintelek. Umno mesti mendahului jambatan perubahan dan pembaharuan. Ini adalah rahsia kalau Umno mahu jadi parti massa seperti masa penubuhan Umno dulu. (27/4: Ketika merasmikan sambutan 15 tahun Umno Bahagian Cheras)


*Saya tak mahu kehadiran saya dinilai daripada segi kompang, permaidani merah, malahan `back drop' majlis ini hari ini bukan nama saya. Saya singgah di sini rai Hari Kaamatan kerana saya ingin tegaskan di sini saya adalah Perdana Menteri untuk semua rakyat Malaysia. (2/5: Semasa merasmikan sambutan Hari Kaamatan ke-14 peringkat Lembah Klang)


* Kepentingan rakyat adalah aspek yang perlu diutamakan justeru KPI merupakan medium peringatan yang paling relevan... penanda aras utamanya ialah rakyat. Secara keseluruhannya kita mesti memuaskan (hati) rakyat. (4/5: Ketika berucap pada perhimpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri)

* Saya tak gilakan kuasa hanya kerana hendak dapatkan kuasa tetapi saya perlukan kuasa untuk berkhidmat kepada rakyat dan memastikan kejayaan pembangunan negara. (20/5: Ucapan pada majlis keraian dan Jasamu Dikenang di Kementerian Kewangan)

* Hubungan dua hala antara Malaysia dan Singapura boleh berkembang dengan baik jika ia dapat dipupuk dan dipelihara seperti menanam pokok orkid. (23/5: Majlis bankuet rasmi sempena lawatan rasmi ke Singapura).

* Masyarakat Cina Malaysia umpama sehelai benang yang amat penting dalam fabrik nasional kita dan inilah yang menjadikan hubungan erat antara kedua-dua negara ini begitu penting dan tidak dapat dikesampingkan. (3/6: Prakata Najib bagi buku beliau bertajuk "Moving Ahead: Malaysia-China Relations).

* 1Malaysia bukanlah konsep atau formula baru dan matlamat akhirnya iaitu perpaduan nasional juga merupakan wawasan utama pemimpin-pemimpin negara yang terdahulu, yang diterjemah dalam pelbagai rupa bentuk dan jelmaan sepanjang lebih lima dekad negara merdeka.

*Dalam erti kata lain, 1Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia. (15/6: Ketika menjawab soalan mengenai 1Malaysia di Dewan Rakyat)

* Umno sentiasa bersikap terbuka dan bersedia untuk mendengar dan menimbang apa-apa cadangan yang dikemukakan oleh PAS. (16/6: Komen cadangan kerajaan perpaduan selepas merasmikan Persidangan Menteri-menteri Pelajaran Negara Komanwel ke-17)

* Soal masa depan umat Islam dan negara tidak boleh diselesaikan melalui forum perdebatan... jalan terbaik ialah melalui musyawarah dan perbincangan secara ikhlas dan bukan melalui perdebatan.(29/6: Komen terhadap cadangan debat oleh Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat)

* Kerajaan berhasrat menjadikan tanah rancangan Felda di seluruh negara sebagai gedung makanan negara yang mampu mengeluarkan tanaman berskala besar. (7/7: Berucap pada majlis Hari Peneroka Felda 2009, di Felda Maokil)


Sumber : http://www.bernama.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan