Jumaat, 31 Julai 2009

MENGENANG JASA PAHLAWAN

Najib Tun Razak berbual dengan bekas anggota Batalion Ketiga Rejimen Askar Melayu Diraja, Sarjan (B) Husin Pak Su diperhatikan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi selepas menyerahkan cek Elaun Kenangan Seri Pahlawan Gagah Perkasa dan Pingat Gagah Berani pada majlis penghargaan sempena Hari Pahlawan di Wisma Pertahanan, Kuala Lumpur, semalam.

SERAMAI 97 anggota pasukan keselamatan yang dikurniakan pingat kebesaran negara menikmati kenaikan elaun mulai 1 Julai lalu sebagai menghargai pengorbanan mereka mempertahankan negara.

Bagi penerima pingat Seri Pahlawan Gagah Perkasa (S.P) akan menerima RM2,000 sebulan berbanding RM400 manakala penerima Pingat Gagah Berani (PGB) menerima kenaikan daripada RM300 kepada RM1,500 sebulan.

Langkah kerajaan menaikkan kadar Elaun Kenangan ini semata-mata untuk menghargai jasa dan pengorbanan mereka walaupun ia tidak boleh dinilai dengan wang ringgit.

Selain penerima pingat S.P dan PGB, kerajaan juga tidak melupakan anggota-anggota keselamatan yang dikurniakan pingat oleh kerajaan British.

Kenaikan kadar Elaun Kenangan sebanyak 500 peratus adalah hadiah paling berharga kepada bekas anggota pasukan keselamatan yang dikurniakan pingat kebesaran negara sempena Hari Pahlawan tahun ini.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan