Rabu, 26 Ogos 2009

Bahasa Melayu paling sesuai merakyatkan warga Malaysia

MELALUI wawancara dalam sebuah akhbar mingguan baru-baru ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan rasa kesalnya terhadap pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Katanya dengan pemansuhan itu dikhuatiri pelajar bukan Bumiputera tidak berminat lagi untuk belajar di sekolah kebangsaan yang akan menyebabkan hubungan kaum renggang memandangkan mereka akan belajar di sekolah pelbagai aliran.

Kenyataan Dr Mahathir itu jelas membawa makna semacam ada usaha atau pemikiran yang bersungguh-sungguh untuk menjadikan bahasa Inggeris sebagai 'bahasa perpaduan' bagi semua kaum di negara ini.

Kenyataan dan pemikiran sebegini sama sekali tidak dapat diterima bagi negara ini, apatah lagi bagi konsep 1Malaysia yang antara terasnya yang perlu ialah satu bahasa. Sejarah negara sebelum merdeka dan awal pascamerdeka perlu dihayati oleh semua bangsa yang mendiami negara ini.

Sejak mencapai kemerdekaan, malah sebelum merdeka lagi bahasa Melayu sudah menjadi bahasa perhubungan sehari-hari antara kaum yang ada di Tanah Melayu pada ketika itu.

Lihat saja paparan watak seperti yang digambarkan oleh Seniman Agung Tan Sri P Ramlee dalam filemnya. Watak apek, ceti, benggali begitu bersahaja menggunakan bahasa Melayu bukan saja dalam bentuk bahasa pasar, malah juga dalam bahasa yang begitu baik ketika berbual.

Inilah jati diri bagi negara ini dan yang perlu dipertahankan sejak dulu, kini dan selama-lamanya, bukannya mengambil satu bahasa dari negara lain untuk bersama-sama memainkan peranan sebagai bahasa perpaduan apatah lagi untuk mengambil alih peranan bahasa Melayu itu.

Berdasarkan sejarah negara ini, tidak ada bahasa lain yang lebih layak dan mampu menjadi bahasa perpaduan selain bahasa Melayu. Bahasa Melayu satu-satunya bahasa yang benar-benar 'merakyat' dari Padang Besar di utara semenanjung ke Tanjung Piai di selatan Johor, dari kawasan pedalaman Hulu Tembeling, Pahang ke Ba' Kelalan di Sarawak dan Pulau Sebatik di Sabah.

Bahasa Melayu difahami oleh Rozie di Bukit Damansara, Pak Teh Ucu di Gua Musang dan adik Balan Sing di Kapit, Sarawak berbanding bahasa Inggeris sekalipun dijadikan bahasa asing yang terpenting di negara ini.

KAMAL SHUKRI ABDULLAH SANI,
Timbalan Presiden
Persatuan Linguistik Malaysia

Sumber : http://www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan