Ahad, 23 Ogos 2009

HATI-HATI DENGAN ULAT PELELONG

Oleh Nurul Halawati Mohamad Azhari

KUALA LUMPUR, 19 Ogos (Bernama) -- Membeli atau menjual hartanah lelong memang nampak mudah tetapi pengguna harus ingat dan berhati-hati kerana urusan jual-beli seumpama ini ada kalanya turut mendatangkan kesulitan.

Kebelakangan ini terdapat banyak aduan mengenai penipuan, ketidak adilan dan maklumat tidak lengkap yang dialami oleh pembeli atau mereka yang hartanah akan dilelong.

Kebanyakan daripada masalah itu timbul berikutan ceteknya pengetahuan pembeli berhubung proses lelongan dan hak mereka apabila terbabit dalam urusan lelongan.

Bagi Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, isu penipuan di rumah lelong bukanlah perkara baru. Saban hari, ada saja aduan secara lisan mahupun berbentuk e-mail yang diterima oleh persatuan itu mengenai masalah ini.

"PPIM berasa bertanggungjawab membantu mengenengahkan isu ini berikutan ramai pengguna yang tidak mendapat keadilan. Mana ada orang yang suka-suka biar rumah mereka dilelong.

"Dilelong itu satu hal, tetapi mereka tidak mendapat keadilan dan hak mereka seolah-olah tidak dipedulikan langsung," ulas Nadzim yang turut melihat sendiri masalah yang timbul di rumah lelong yang dikunjungi beliau dalam usaha membantu pengguna membuat aduan.

SERIBU SATU MASALAH

Pengguna yang datang mengadu tampil dengan seribu satu masalah dan satu contoh yang boleh diteladani ialah kes individu yang teraniaya apabila peralatan dapur dengan harga asalnya RM800,000, yang sepatutnya dilelong pada harga RM60,000, akhirnya setelah dibida harganya turun sehingga RM30,000.

Kes terbaru yang ditangani oleh Nadzim ialah kes seorang pengguna membeli rumah daripada sepupunya mendapati bahawa rumah itu akan dilelong setelah si penjual diisytihar bankrap.

Selepas 20 peratus deposit dibayar dan menandatangani perjanjian jual dan beli, dan sementara menunggu transaksi itu disiapkan, pihak bank pula mengambil keputusan hendak melelong rumah berkenaan walaupun dirayu pembeli.

Menurut Nadzim, beliau cuba membantu pembeli dengan membawa kes itu ke pejabat Pemegang Harta untuk mendapatkan penangguhan lelongan bagi menyelesaikan masalah berkenaan.

"Bersama seorang peguam, kami ke pejabat Ketua Pengarah, yang kemudian menyerahkan sepucuk surat yang membawa kami ke pejabat cawangannya di Shah Alam. Malangnya surat penangguhan lelongan yang kami perlukan tidak dapat dikeluarkan atas beberapa sebab.

"Lelongan akan diadakan pada hari Selasa, jadi saya cuba menyelesaikannya pada hari Isnin. Pihak bank masih mahukan surat daripada pejabat Pemegang Harta bagi membenarkan pembeli rumah berurusan terus dengan bank.

Dengan bantuan seorang peguam, salinan surat berkenaan disiapkan tetapi pejabat Pemegang Harta menyatakan bahawa ia tidak perlu kerana pembeli boleh berurusan terus dengan pihak bank.

Oleh kerana kesuntukan masa, pembeli berkenaan dinasihatkan oleh pihak bank agar membeli bank draf berjumlah RM58,000 kerana rumah itu akan dilelong pada harga mula RM585,000, sekiranya pembeli masih mahu memiliki hartanah itu.

SINDIKET BERLELUASA

Malangnya selain masalah di pejabat pentadbir harta, Nadzim turut melihat ada satu masalah yang lebih besar berlaku di rumah lelong.

Berdasarkan pengalaman berada di rumah lelong sewaktu menyelesaikan kes itu, beliau mendapati ada sesuatu yang tidak kena apabila mereka didatangi seorang lelaki yang berbisik kepada beberapa pembida jika hendak beli rumah berkenaan perlu bayar RM5,000 tunai barulah lelongan boleh ditarik balik.

"Saya kata demikian bukan kerana hendak kata rumah lelong tipu pembeli. Tetapi macam ada komplot tertentu yang bekerjasama dengan pihak tertentu. Sehinggakan adakah munasabah bila seorang pembida tanya ada kaveat atau tidak? Boleh tukar ke? Lelaki berkenaan jawab boleh," cerita Nadzim.

"Saya fikir, seperti ada satu sindiket atau ulat pelelong yang bekerjasama dengan pihak tertentu, jelas Nadzim.

Belum lagi dikira pihak yang mengambil untung atas angin dengan memujuk para pembida membayar sejumlah wang tertentu jika ingin memasuki rumah lelong. Keadaan ini sering berlaku apabila terdapat ramai pembida untuk satu hartanah. Bermakna, mereka yang dapat membayar wang itu, akan layak masuk sebagai pembida.

"Orang ramai sebenarnya tidak tahu prosedur dan takut-takut. Contohnya seorang pembida yang kena buat bank draf. Kerana terdesak, dia terpaksa berurusan dengan seorang lelaki yang saya perhatikan memang duduk di situ dengan bank draf. Kalau hendak beli rumah, kena bayar RM1,000. Nampaknya ada orang yang senang-senang saja boleh buat duit begitu," katanya.

CADANGAN PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG

Beliau turut menasihatkan pihak yang ingin membeli hartanah lelong ataupun pihak yang hartanahnya akan dilelong supaya berhati-hati kerana dibimbangi akan terjebak dengan pihak yang tidak bertanggungjawab dan mengambil untung atas angin.

"Sekarang ini apa yang PPIM nampak ialah adanya sindiket yang menjalankan urus niaga atas angin dan membuat duit di atas keadaan pengguna yang tidak begitu faham tentang perjalanan rumah lelong."

Pihaknya sedang mengumpul aduan daripada pengguna, yang pernah berhadapan dengan masalah berkaitan lelongan rumah, untuk tujuan membongkar sindiket ulat pelelong di rumah lelongan.

Beliau turut mencadangkan supaya peruntukan undang-undang diwujudkan untuk menghalang kegiatan itu.

Pengguna pula perlu memahami prosedur lelongan di samping pihak berwajib meletakkan pemerhati untuk membetulkan keadaan yang dilihat begitu tersusun dan bagai dirancang.

PANDUAN PENGGUNA

Bagi pengguna yang berminat membeli hartanah lelong ada beberapa perkara yang mereka perlu lakukan terlebih dahulu.

*Lihat lokasi dan keadaan hartanah itu bagi memastikan tiada penipuan atau pemilik asal masih lagi menetap di situ.

*Dapatkan salinan dokumen yang berkaitan dengan hartanah berkenaan di pejabat tanah.

*Baca syarat-syarat lelongan iaitu perkara yang berkaitan dengan cukai seperti cukai tanah, cukai pintu, cukai tandas dan bil tertunggak seperti air dan elektrik. Semak jumlahnya dan tanggungjawab pihak mana untuk menyelesaikannya.

Setelah itu barulah tentukan keputusan sama ada untuk masuk bidaan atau tidak.

Selain itu, mereka yang berminat untuk membuat bidaan perlu menyediakan bank draf sekurang-kurangnya 10 peratus daripada harga lelongan barulah dibenarkan masuk ke rumah lelong untuk membuat bidaan. Misalnya harga bidaan bermula pada RM150,000, pembida perlu membawa bank draf bernilai RM15,000.

Pemenang bidaan hendaklah melangsaikan baki deposit pada harga bidaan yang dimenangi pada hari itu. Misalnya, jika bidaan yang dimenangi ialah RM200,000, pemenang perlu menambah RM5,000 bagi baki deposit yang mesti diselesaikan pada hari yang sama.

Apabila deposit dibayar, pembeli diberi tempoh tiga atau empat bulan untuk menyelesaikan baki harga lelong yang dimenangi misalnya melalui pinjaman bank atau simpanan sendiri.

-- BERNAMA

1 ulasan: